nyckfulla kräkningar - erfarenhet??

Lailu

Trådstartare
Hej!
Snälla hjälp mig med tips och tankar då mina egna har tagit slut - trots att inlägget är långt!!

Förra året började min blandrastik (5 år) att kräkas ihållande. Det spelade inte roll vad jag gav henne (uppblött mat, mat i små portioner, ris+fisk etc) det kom upp direkt eller efter någon timme.

Veterinären gissade på foderallergi (hon är allergisk mot i princip allt annat, kvalster, damm etc) och satte över henne på Royal Canin Hyperallergenic. Det fungerade bra och min hund kräktes bara någon gång.

Efter att ha gått på RC skulle jag börja testa vad hon reagerade på. Det var bara det att hon inte reagerade alls på någonting. Jag bytte över till ett annat billigare foder och det fungerade också bra i ca ett halvår, tills för en månad sen ungefär.

Det började med att hon matvägrade och luktade illa om munnen. Jag tänkte att det kunde vara halsmandlarna (hon har haft problem tidigare). Men det blev inte bättre, hon fick bullrig mage och började kräkas ungefär som förra gången, direkt efter hon ätit eller någon timme efter.

Jag bytte över till ett hypoallergent foder. Men det blev bara värre, hon börjde kräkas galla. Jag tänkte att det troligaste var magkatarr. Så jag började ge henne riskakor, potatis+fisk, lite matolja. Små portioner och flera gånger om dagen. Större delen av tiden behåller hon maten, men ibland kräks hon. Det känns helt nyckfullt. :(

Hon kan behålla maten 5 dagar, så den 6:e kräks hon på kvällen direkt efter att hon ätit. Om jag ger henne något igen, behåller hon det. Behåller maten 3 dagar igen, så kräks hon på morgonen direkt efter hon ätit. Behåller maten nästa dag, kräks efter två timmar då hon är ute. :confused:

Väldigt tacksam för svar!!
 
Sv: nyckfulla kräkningar - erfarenhet??

Jag antar att du har varit hos vet? Vad säger denne? När det gäller foder som är snällt mot magen så tycker jag att färskfoder är oslagbart. Men är hunden sjuk så måste du ju kolla upp det först.
 
Sv: nyckfulla kräkningar - erfarenhet??

Sådan var min ena dvärgschnauzer när han var yngre, han blev periodvis helt kass i magen, spydde som en kalv, matvägrade, tappade massor i vikt och blev inlagd på sjukhus flertalet gånger :(. Det blev bättre, men efter ett tag blev han sämre igen. Han opererades även under denna period två gånger för tonsillit (fick inte bort allt första gången). Jag svävade mellan hopp och förtvivlan eftersom veterinärerna inte hittade någonting, och funderade flertalet gånger på om jag skulle ta bort honom.

Men så tillslut hittade veterinärerna en kronisk magkatarr och en akut tarmkatarr, så tack vare medicinering under en period (Zantac), en kastrering och sedan övergång till färskfoder, så har han blivit en frisk och kry liten hund :love:!

Men innan du experimenterar med någonting med foder osv, det allra första ni ska göra är ju att åka in till veterinären igen och få dem att göra en ordentlig undersökning av hunden, t.ex kan gastroskopi/koloskopi behövas, men det ser ju veterinären.
 
Sv: nyckfulla kräkningar - erfarenhet??

Tack för era svar!
Nej, jag har inte kontaktat vet ännu, eftersom hon har kräkts så oregelbundet och inte ihållande. Men ska göra det i morgon. Känner mig för orolig för att vänta längre.
Jag har testat färskfoder (nordic, bravo, fodax) men hon har inte fungerat helt bra på något, trots glutenfritt, viltkött eller lamm. Har även testat att ge hemmablandat med rått kött.
Jag funderar på ifall hon helt enkelt har en känslig mage och behöver mer tillagad mat - liknande husmanskost. Men får se vad vet säger i morgon..
 
Sv: nyckfulla kräkningar - erfarenhet??

Kan han ha fått i sig något slags kärna typ persikokärna eller avocadokärna? Bekanta till mig fick ta bort sin hund eftersom han haft en persikokärna i magsäcken väldigt länge. Man hade trott att kärnan passerat ut normala vägen, men den fanns som sagt kvar i magsäcken. Nu var denna hunden väldigt gammal när han blev sjuk av att kärnan hade irriterat magsäcken under minst ett par år. I detta fallet så drog man sig till minnes att hunden hade svalt kärnan, men den kan ju även svälja kärnan i ett obevakat ögonblick så att man inte vet om det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp