Nybörjarfråga - trav på stor häst

Piatra

Trådstartare
Idag ska jag iväg på min fjärde ridlektion, och jag har lite problem med traven. Hästen jag rider är väldigt hög och stor, och därför tar han också längre steg än Fjordingarna som dom andra i gruppen rider. Detta resulterar i att jag alltid kommer ikapp dom och blir tvungen att göra volter och så.. Men förra gången påpekade min ridlärare flera gånger att jag ska korta traven, eftersom han tar för långa steg och travar för snabbt helt enkelt. Problemet är bara att jag inte vet hur. :confused: Ibland säger hon "Där har du en bra takt och hastighet!" men jag tycker inte att jag gjort något speciellt för att få honom att gå just så. Att bara dra lite i tyglarna när han går för snabbt verkar inte funka, endera går han ner till skritt eller så händer inget. Jag vet ju att det är jag som gör fel, så jag hoppas att någon kan förklara ungefär hur jag ska göra. x) Skulle vara roligt att komma till lektionen och åtminstone veta ungefär hur jag ska göra..
 
Sv: Nybörjarfråga - trav på stor häst

Ja du...det är inte så lätt att beskriva hur du ska göra och vad som ger vad. Det är ju därför du rider på ridskola ;) .

Lite snabbt kan man beskriva att hästen och ryttaren ska samspela. Ryttaren ger flera olika signaler som hästen kan svara på. Det är drivande hjälper och förhållningar. Det tar ett tag innan man fått helt klart för sig att allt du gör och inte gör påverkar hästen och på vilket sätt samt att det är olika beroende på vad det är för häst man rider. Ryttarens inverkan, brukar man säga. En obalanserad ryttare inverkar lite negativt på hästen som då kanske svarar med att "springa ifrån" eller "stanna"...Det är ridlärarens uppgift att få dig att föstå sammanhanget mellan dina hjälper och hur hästen svarar. Ta upp det med ridläraren, alltså :)
 
Sv: Nybörjarfråga - trav på stor häst

Gör många små halvhalter så att han kortar stegen men behåller takten. Lätt förhållning, men driv på så att han inte stannar av förhållningen.
 
Sv: Nybörjarfråga - trav på stor häst

Gör många små halvhalter så att han kortar stegen men behåller takten. Lätt förhållning, men driv på så att han inte stannar av förhållningen.

För de där hjälpte nog TS jätte mkt :p

Kl
Till ts. Fråga din ridlärare! Det är ju därför du rider på ridskola, för att lära dig! :) du kommer förstå tusen gånger lättare om din ridlärare förklarar medans du rider.
 
Sv: Nybörjarfråga - trav på stor häst

det man kan göra är att rida lätt långsammare och "tvinga" in hästen i din takt(dock svårt om man inte redan har bra takt och balans själv i ridningen), samt ta halvhalter (fråga mig inte hur man gör det vet knappt själv :p).

det enklaste tipset jag kan ge är att inte tjuvhålla i tyglarna utan att ta i ytter tyglen (den mot staketet/väggen) och lätta, ta och ge och bromsa upp dig själv lite extra i samband med tygeltagen. och sen lätta och följ med hästen igen, det är typ en fusk variant av halvhalt. repetera var och varanat steg för att bromsa upp steget lite. håller du och bromsar konstant för att få hästen att gå långsammare så kommer den antagligen strunta i dig, lätta förhållningar på yttertyglen brukar fungera bättre.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 882
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp