Sv: Nya regler oroar ridskolorna
Många ggr ifrågasätter jag myndigheters nya regler för djur och djurhållning och undrar om de som tagit besluten kan någonting alls om djuret i fråga?!
Dock ser jag inte problemet i just denna fråga faktiskt! För mig är det självklart att hästar ska vistas ute så mkt som möjligt! Och det är också en självklarhet för mig att det i ett stall ska finnas rejäla rasthagar och/eller hagar så alla hästar får utevistelse lämpligt antal timmar varje dag. Med hage/rasthage så menar jag inte "frimärkshagar", de är i min värld sjukhagar där hästar som inte får springa pga skada ska stå.
Jag tycker inte hästar som rids rejält tex ridskola och tävlingshästar ska stå ute i ur och skur 10-15 timmar om dygnet året runt. Men i småregn eller uppehåll så tycker jag hästar ska gå ute minst 5-6 timmar om dagen, är det sommar och fint längre.
Det under förutsättning att hästen får daglig rejäl motion, om inte ska den gå ute ännu längre anser jag.
Lösdrift tycker jag är bra om den fungerar. Lösdrift ska ju inte vara som en del människor verkar anse, släpp hästen i en hage och glöm bort den där med en dragig vedbod som skydd.
Och inte alla verksamheter passar att ha hästar på lösdrift, och inte heller alla hästar passar på en lösdrift.
Som exempel en rätt nyligen inflyttad häst till stallet där jag har min häst uppstallad. Den hästen kom från en lösdrift, den var så smällfet att ägarna inte vågade rida hästen fullt ut, den var så tjock så den riskerade att inte hålla för ridning! Hästen reglerade inte, trots att den gått över året på lösdrift sitt höintag, den åt hela tiden!
Numera får hästen runt 10 kg hö/dygn (halvblod, knappt 500 kg) och är lagom i hullet och funkar perfekt i ridning.
Och storstadsridskolorna får ursäkta, det är inte lämpligt att bedriva hästverksamhet mitt i en storstad utan utrymme för hagar!