Fiorano
Trådstartare
Vad tycker ni om dessa nya förslag som kommit upp på ASVHs hingstmöte?
(Saxat från Ridsport)
Jag reagerar mest på att testryttarna inte ska sätta poäng. Jag vill ha poäng för att kunna göra en bedömning själv. Annars blir det en tolkningsfråga hur man ska ta ryttarens utlåtande.
Sen förstår jag inte riktigt kravet på att nygodkända hingstar måste tävlas. Hade det varit ett krav hade vi varken haft Camaro M eller Cortez (som visserligen tävlades, men ytterst lite) i avel. Och det hade väl varit synd?
Vad tycker ni andra och har ni några anra förslag?
Jag vill ha officiella siffror i första fasen på bruks igen, samt officiella betäckningsresultat på språngrulla. Jag tycker att marknaden ska vara mer till för stoägarana än att hingstägarana ska få styra och ställa.
(Saxat från Ridsport)
Hingstmötet kan leda till förändring
Under ASVH:s arbetsmöte om hingstfrågor i Ljungby för en tid sedan diskuterade branschens många aktörer selekteringsprocessen för hingstar i alla åldrar.
Många förslag kom fram, stor enighet rådde men vad som eventuellt genomförs eller kommer med i hingstreglementet inför nästa år beslutas först på ASVHs styrelsemöte i september.
Arbetsmötet skedde i grupparbetsform med en i förväg organiserad mix av intressenter i varje grupp. Fyra huvudämnen avhandlades och under varje ämne har vi valt ut något eller några nya grepp:
Selekteringen av 2,5-3 åriga hingstar
Det ska vara en selektering på hösten av 2,5 åringar som är obligatorisk att delta vid för ett godkännande för avel som 3-åring. Selekteringen ska ske i oktober-november på flera orter och stor vikt ska läggas vid härstamningen. Visningen av 3-åriga hingstar ska kallas premiering, utvecklas till en marknadsplats och kompletteras med ett bruksprov inför 4-årssäsongen.
Hur få fler svenskfödda hingstar till visning
Det behövs bättre inackorderingsmöjligheter för hingstar och rådgivande bedömning bör ske redan på våren för 1- och 2-åriga hingstar. Hingsthållarföreningen arbetar med en utredning om hingstpooler/samlingsanläggningar för uppfödning av hingstar. Fölbedömningen bör vara ett tillfälle för att identifiera hingstämnen.
Selektering av prestationshingstar
Definitionen av prestationshingstar bör ses över liksom hur de visas upp under bruksprovet. För hingstar äldre än 7 år krävs det mycket goda tävlingsmeriter som grund för en värdering.
Bruksprovets praktiska genomförande
Nämnden, AVN, behöver använda testryttarna på ett annat sätt och styra mer över vad testryttarna gör. Testryttarnas huvuduppgift är att bedöma ridbarhet, de kanske inte behöver sätta betyg. Nygodkända hingstar ska tävla för att få behålla sitt godkännande över tid.
Jag reagerar mest på att testryttarna inte ska sätta poäng. Jag vill ha poäng för att kunna göra en bedömning själv. Annars blir det en tolkningsfråga hur man ska ta ryttarens utlåtande.
Sen förstår jag inte riktigt kravet på att nygodkända hingstar måste tävlas. Hade det varit ett krav hade vi varken haft Camaro M eller Cortez (som visserligen tävlades, men ytterst lite) i avel. Och det hade väl varit synd?
Vad tycker ni andra och har ni några anra förslag?
Jag vill ha officiella siffror i första fasen på bruks igen, samt officiella betäckningsresultat på språngrulla. Jag tycker att marknaden ska vara mer till för stoägarana än att hingstägarana ska få styra och ställa.