Ny tvättmaskin

Io

Trådstartare
Jag tror bestämt att tvättmaskinen just har gått sönder :grin:
Den lät lite konstigt ett tag, sedan smällde det till och den stannade. En handduk hade lyckats snurra ihop sig med det gummi som tätar runt luckan. Det har nu gått sönder och släppt lite från utsidan av tvättmaskinen. Tvättmaskinen vägrar att starta och står nu full med vatten. Även om den skulle komma igång igen så är det väl ganska stor risk för att den kommer att läcka vatten.
Jag måste väl inse att det bara är att se glad ut och köpa en ny.

Jag avskyr varje gång något sådant här händer och man måste kasta sig in i en djungel full av märken och finesser. Så allvetande buke vad kan man köpa för tvättmaskin som klarar mina sparsmakade krav?
Vad bör man inte köpa?

-Så billig som möjligt
-Energisnål
-Tvättar rent

Jag är inte i behov av en massa olika finesser och häftiga grejer. Jag vill bara ha en tvättmaskin som tvättar rent och som lämnar ett sånt litet hål som möjligt efter sig i plånboken. Men jag är inte beredd att tumma på kvaliteten till förmån för priset.

Sv: Ny tvättmaskin

Vi köpte den näst billigaste tvättmaskinen och är grymt nöjda!
Tror den kostade 3500kr och trots billiga priset så tvättar den väldigt rent och bra..

Vi hade ingen lust och köpa en maskin för 5-6000kr och chansa lite, men försäljaren sa att det ändå var ett bra budgetval. :)

Mitt tips, kolla att det finns något snabbprogram.
När jag letade så var det ett gäng modeller som enbart hade program på en timme eller mer:crazy:

Är maskinen jättegammal? Jag vet att det går att byta gummibälgen - någon glömde ett vasst föremål i en ficka hemma hos oss, vilket ledde till att det blev hål i bälgen och maskinen läckte ut vatten. Men, det gick som sagt att få en ny.

Jag är som dig, inte beroende av finesser eller hundra olika program. Senast vår tvättmaskin la av så åkte jag glad iväg för att köpa en ny. Hade kollat på nätet vilken jag skulle ha. Någon snoppen blev jag då de flesta maskiner var beställningsvaror, vem kan vara utan tvättmaskin i två veckor :confused:
Inte jag iallfall, det slutade med att jag valde den som hade bäst energiklassning av dem de hade hemma.

Så kolla innan ifall den maskinen du har tänkt dig finns på lager.

/B

Hjälp!!
Det har jag inte ens tänkt på. Jag tvättar ju hela tiden känns det som, funkar inte att vara utan någon längre tid :crazy:

Snabbprogram ska jag tänka på. Blir galen nu när det tar 2 timmar ibland att tvätta en tvätt:grin:

Toppmatad funkar nog inte så bra dessvärre då det är en diskbänk över tvättmaskinen och det finns ingen annan plats att göra av den på. Men undrar ändå varför det är bättre?

Maskinen är förövrigt av ett okänt mysko märke (fanns i huset från början) och jag har väl bara väntat på att den ska gå sönder så jag vet inte om det är någon idé att lägga pengar på att köpa reservdelar. Som sagt, jag är övertygad om att den nog skulle rasa ihop snart. Men inte idag! :cry:

finns en på elgiganten för 2000kr:) vet inte hur bra den är dock:) ska ev köpa den själv sen

vilken ribba har du lagt dig på? att räkna med kvaliten hos en electrolux wascator eller dyl till spottstyver är ju bara att glömma.. förövrigt tycker jag om de maskinerna.. tvättar bra, inga program över timmen och det är inte 100 program att köra, utan 30-90*c och ylletvätt, centrifug och extra sköljning ungefär.. vi har sånna här i tvättstugan o de fungerar ypperligt.. även mile maskinerna vi har ståendes hos mina föräldrar är väldigt bra.. dock ingenting att köra hästtäcken i.. men det kanske du inte har för avsikt att göra?

ska du köra hästgrejjer skulle jag nog säga att en industrimaskin är ett krav, finns att köpa på blocket till bra priser som gått lite, sällan de krånglar. 20 år ska de ju hålla i stallet utan större underhåll..

annars, ska du bara köra kläder och lakan för ett hushåll så är det ju lite overkill med en wascator kanske..

Jag vill ha en maskin som klarar av att tvätta rent tvätten i 30-90 grader, sen är jag i stort sett nöjd. Behöver inte en massa onödiga finesser överhuvudtaget. Tvättar endast kläder, sängkläder och handdukar hemma, vi är två personer. Hästtäcken lämnar jag iväg om de behöver tvättas.

Vill ha något relativt billigt som ändå är bra och som håller för det jag har tänkt att använda den till. Just nu lutar det väl åt nogon billigare variant av electrolux. En sak är säker och det är att det inte kommer in någon Indes(k)it i alla fall, den nuvarande numer trasiga maskinen var av detta lyxmärke. Satt dessvärre redan i huset när vi flyttade in... Jag är lite rädd för lågprismärken/okända märken överlag. Men det kanske är obefogat?

jag tror att den för 1990 på elgiganten inte var nåt okänt märke, hittar inte den reklamen nu. vi hade en indesit i huset en superbauta, vi köpte den faktiskt tillsammans med en spis av samma märke, tvättmaskinen har funkat bra, men spisen???? det rann mjölk ner mellan ugnsluckorna och dte gick inte att dela dem och göra rent... suck.

Se till att köpa någon maskin som klarar minst 1200 varv certifugering (stavas?) Annars är tvätten så blöt att det tar evigheter att torka + en massa vatten på golvet...inte så roligt kanske. Elgiganten har en massa olika budget alternativ.

Nu står den nya fina tvättmaskinen i tvättstugan och går :)

Riktigt nöjd med mitt köp (än så länge).
Den är superlätt att förstå sig på, har snabbprogram och senareläggning av tvätt. Trumman är nog större än den förra också! Centrifugerar 1400.
Billigt kom vi undan också!

Tack för alla tips :laugh:

Liknande trådar

Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
478
Senast: Smulu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
413
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Albatross
·
Hemmet Någon som har en nyare sådan? Vad är det då för något märke och modell? Låset till luckan på vår maskin har gått sönder och jag har...
2
Svar
23
· Visningar
4 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat