Ny tråd: Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Håller med! Jag började också i 30årsåldern och det känns som att man gått miste om massa pengar🙈

Håller med om att man borde få lära sig mer om investeringar, börsen och inte minst lära sig vad som man ska hålla sig borta ifrån.

Jag hade troligen inte ägt en enda aktie/aktiefond om inte min morfar hade köpt några fondandelar till mig som liten, som jag vid runt 27års ålder började intressera mig för och började läsa på och lyssna på poddar för att lära mig förvalta dem, och fortsätta med eget fond och aktiespar.
Men precis! Jag tycker att skillnaden mellan män och kvinnor också är väldigt tråkig. Både att föräldrar tenderar att spara mer åt sina söner i fonder/aktier och att de börjar spara mycket tidigare/större summor än kvinnor.
 
Jag har inget nyspar i aktier/fonder alls ännu i år. Förutom 1/2 barnbidrag i barnspar, pga föräldraledighet.

Skatteåterbäring och även en klump lön som jobbet missat att betala ut innan ska täcka upp förra årets uttag på sparkontot (bilköp plus tog ej ut föräldrapenning 1,5 månad)

Ändå har mina konton på Lysa tillsammans gått upp 10,66% i år (mest aktier men viss procent räntor i min mer kortsiktiga hink)
Min ytterst lilla lekhink på Avanza ligger drygt 15% plus i år, får några hundralappar direktavkastning som ska återinvesteras där.
 
Men precis! Jag tycker att skillnaden mellan män och kvinnor också är väldigt tråkig. Både att föräldrar tenderar att spara mer åt sina söner i fonder/aktier och att de börjar spara mycket tidigare/större summor än kvinnor.
Kvinnor är ju dessutom över lag bättre investerare än män!
 
Mina fonder går ruskigt bra hittills i år, Avanza upp 10,5%, mina två fonder på banken har gått upp 16% och 7,9% (den senare är min sämsta fond, skulle ha bytt ut den..). Hur går det för er andra? 😊 den som har gått upp 16% har jag haft i ungefär 4 är, den har gått upp 73%(!). Snacka om att pengarna växer av sig själv. Det är tydligt att det går snabbare ju mer pengar man har sparat också. Jag hade önskat att jag började spara pengar när jag började jobba, typ 300 kr i månaden hade blivit mycket till slut! Men jag började egentligen spara först när jag var cirka 28-29 år. Jag tycker att det är synd att vi inte får lära oss mer om privatekonomi i grundskola och gymnasium (eller hemma iofs, men jag vet faktiskt inte om mina föräldrar sparat i fonder heller?), jag har inte "orkat lära mig" om fonder innan jag började närma mig 30. Och jag känner många som tycker att det känns för svårt. Tar man bara hjälp att starta upp ett månadssparande behöver man egentligen inte göra så mycket mer!
Bästa fonden i år har gått upp 15,88% och totalt sett 69,92% under tiden jag haft den. Bästa aktien i år har gått upp 61,71% men har ändå minskat 99,86% under den tid jag haft den 🤣
Just den aktien är av en sort som jag gamblat med (jag tror det kan bli riktigt riktigt bra om kanske 10år) och lagt in 500kr totalt på så det är liksom ingen fara. Har ett par sådana ffa inom klimatområdet 😁
 
Min totala utveckling på Avanza i år är 4,5%, men då har jag ju drygt 150' på ett sparkonto eftersom de ska användas inom en rätt snar framtid. Fondkontot har gått plus 10,63%, och det är ju verkligen helt okej. Tyvärr har det inte blivit mycket insatt/sparat i år, för jag fick byta bromsar runt om på bilen i februari och det har tagit lite tid att komma ikapp, men det ska snart ändras! Planen för året är att sälja huset och bygga lägenhet i min pappas gamla snickeriverkstad. Drömmen om att bo gratis inom inte alltför många år lever fortfarande 🥳 Sparkapitalet kanske stryker med (förhoppningsvis inte fonderna, för de tänker jag mig ändå som någon form av pensionssparande) men det är det ju värt!
 
Jag funderar på att sälja en del fonder eller säger man kanske fond innehav :confused:
Fonden har gått bra tydligen och när ska man annars sälja om inte när det går bra?
Jag behöver en ny bil och jag vet inte kanske bättre amortera på huslånet egentligen än att pengarna bor hos banken
 
Ny i tråden :) Jag har börjat spara lite en del i fonder efter ett stort arv (innan det inget sparat alls pga låg inkomst/ohälsa) och det är spännande! Så roligt att kolla såna där ränta på ränta-räknare och se vad det kanske kan bli om 5-10 år eller om 30 år (eller till och med 50 om jag har tur, jag är ganska ung). Har varit lite osäker vilka fonder jag skulle spara i, i början köpte jag dem som hade gått bra (typ så teknologi-fond i USA) men sen läste jag på lite mer och då köpt mer så globala indexfonder, lite "emerging markets", lite Europa, i princip mest indexfonder. När man läser på andra ställen så står det ofta "köpa bara breda, billiga globala indexfonder så slipper du tänka på det" men jag tycker det är jättekul, så har inget emot att tänka på det :p Kul att ni håller på med aktier också! Kanske skulle våga mig på det... Vore roligt, får läsa på lite, men kanske lite stabila bolag som ni andra skrivit? Har ungefär 1/3 på vanligt (knappt nån ränta) sparkonto, 1/3 på annan bank än min vanliga och bra ränta (men då liksom några dagar i fall jag skulle behöva dem) och sen 1/3 i fonder. Känns lite synd att så mycket bara sitter och inte blir något på? Men är lite försiktig av mig... Men borde nog åtminstone flytta över en del från vanliga sparkontot till det med bättre ränta (3,8% om jag inte minns fel) och kanske köpa lite mer fonder, hur brukar ni tänka?
 
Mina fonder går ruskigt bra hittills i år, Avanza upp 10,5%, mina två fonder på banken har gått upp 16% och 7,9% (den senare är min sämsta fond, skulle ha bytt ut den..). Hur går det för er andra? 😊 den som har gått upp 16% har jag haft i ungefär 4 är, den har gått upp 73%(!). Snacka om att pengarna växer av sig själv. Det är tydligt att det går snabbare ju mer pengar man har sparat också. Jag hade önskat att jag började spara pengar när jag började jobba, typ 300 kr i månaden hade blivit mycket till slut! Men jag började egentligen spara först när jag var cirka 28-29 år. Jag tycker att det är synd att vi inte får lära oss mer om privatekonomi i grundskola och gymnasium (eller hemma iofs, men jag vet faktiskt inte om mina föräldrar sparat i fonder heller?), jag har inte "orkat lära mig" om fonder innan jag började närma mig 30. Och jag känner många som tycker att det känns för svårt. Tar man bara hjälp att starta upp ett månadssparande behöver man egentligen inte göra så mycket mer!


Jag sätter in pengar i fonder varje månad vet inte exakt hur det har gått i år men sen köp som räknas på snittkursen av alla köp man gjort har mina fonder gått upp 23-70 procent. Har fem fonder .Sen har jag fem aktier också och där är det lite mer varierat resultat. Den sämsta har jag gått back på med 9 procent och den bästa ligger på 160 procent plus. Ska göra ett omtag och sälja av några aktier och köpa några andra eller byta till utdelnings fonder. Totalt har mitt isk växt med 128 procent sen starten och det är ju lite mer än på banken, jag har fått en del utdelning som jag återinvesterat också.
 
Ny i tråden :) Jag har börjat spara lite en del i fonder efter ett stort arv (innan det inget sparat alls pga låg inkomst/ohälsa) och det är spännande! Så roligt att kolla såna där ränta på ränta-räknare och se vad det kanske kan bli om 5-10 år eller om 30 år (eller till och med 50 om jag har tur, jag är ganska ung). Har varit lite osäker vilka fonder jag skulle spara i, i början köpte jag dem som hade gått bra (typ så teknologi-fond i USA) men sen läste jag på lite mer och då köpt mer så globala indexfonder, lite "emerging markets", lite Europa, i princip mest indexfonder. När man läser på andra ställen så står det ofta "köpa bara breda, billiga globala indexfonder så slipper du tänka på det" men jag tycker det är jättekul, så har inget emot att tänka på det :p Kul att ni håller på med aktier också! Kanske skulle våga mig på det... Vore roligt, får läsa på lite, men kanske lite stabila bolag som ni andra skrivit? Har ungefär 1/3 på vanligt (knappt nån ränta) sparkonto, 1/3 på annan bank än min vanliga och bra ränta (men då liksom några dagar i fall jag skulle behöva dem) och sen 1/3 i fonder. Känns lite synd att så mycket bara sitter och inte blir något på? Men är lite försiktig av mig... Men borde nog åtminstone flytta över en del från vanliga sparkontot till det med bättre ränta (3,8% om jag inte minns fel) och kanske köpa lite mer fonder, hur brukar ni tänka?
Tipsar om forumet och podden "rika tillsammans" där finns bra och forskningsförankrad info och inspo till ett bra sparande 😊
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Nu tänkte jag inleda min karriär mot ekonomiskt oberoende, vill du vara med? Disclaimer, jag kan ingenting om det här och tar inget...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
127 220
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp