Ny medryttarhäst

R

Rova

Jag har "fått" en medryttarhäst och vi känner inte varandra så väl. Annars rider jag på ridskola och ni vet ju alla att då är man så himla van vid att någon står och säger vad man ska göra, därav inte så "självständig". Det här är min första medryttarhäst så det hela är en ny situation för mig.

Till min fråga: Vad är ett bra sätt att börja på när det gäller ridningen? Har ridit honom en gång tidigare vid provridningen, sen har jag varit där och bekantat mig lite med honom utan att rida. Jag känner att jag vill gå tillväga på ett bra sätt som gör att vi blir mer vana vid varandra. Bara skritt eller skritt o lite trav? Några speciella övningar?

Ni som själva genomgått det här eller ni som har andra tips - jag är mkt tacksam för råd.

Sv: Ny medryttarhäst

Tycker att du kan börja med att rida lugnt så du lär känna hästen lite, skritta ut och arbeta lätt dressyr på volten. Efter några gånger har du nog fått känna på vad det är för häst och då kan du börja rida lite mer ordentligt. Du kan tex. öva på vad ni har gjort på ridskolan.

allt beror på vilken kondition hästen är i..

är den i full kondition är det bara att tuta och köra!
rådfråga hästens ägare om övningar etc.
rid ut i sällskap med andra, som hästen känner, det är ett bra sätt att bekanta sig.

annars, "memorera" en lektion från ridskolan och kopiera den. kom ihåg att rida lika noggrannt som du gör på lektion, tänk på sits och ridvägar, det är lätt att slarva när man inte har nån som tjatar:)

När jag började rida min förra medryttar häst, så började jag med att lära mig att ändra gångart/stanna /svänga vid det tillfälle i den farten och vid den plats där jag bestämt. Hon var nämligen väldigt pigg/het och om hon finge bestämma så skulle det gå i fullfart runt runt hela tiden, . Red inomhus och i ridhuset var det som balkar med jämna mellanrum, under ridningen så tänkte jag " innan den balken (några balkar längre fram) så ska jag ex. ha gjort halt. förutom detta så lade jag lite volter, red en del serpentiner mao tränade ridvägar.
(Hästen var tävlad lätt A och mina kunskaper uppgår väl till nånstans kring lättC) Lärde mig hur mycket som helst, hon gjorde ingenting om inte jag gjorde rätt.
Galloperade henne inte förrän efter ca en månad, vågade helt enkelt inte, traven gick nog fort den.

När jag började på min nuvarande medryttarhäst så startade jag med att bara umgås med hästen.
Hälsade på i hagen, tog in och ryktade o.s.v.
Därefter blev det lite ledövningar i grimma/grimskaft i omgivningarna.
När jag kände att hästen hade "koll" på mig, så började jag rida i paddock.
Första gångerna bara i skritt och väldigt lite trav för att se hur hästen reagerade på mig och mina hjälper. Start och stopp var det jag provade mest.
Därefter var det bara att öka tempot. :D
Rida ut gjorde jag bara med sällskap första 8 månaderna. :angel:

Numera rider vi mestadels ut ensamma. Både hästen och jag trivs bäst med det.

Var aldrig rädd för att fråga ägaren om råd. Det är ju ändå h*n som känner hästen bäst.

Lyca till med medryttarpållen!

Senast ändrad:

första gångerna jag red på min första medryttarhäst så hade jag med ägaren. hon cyklade eller gick bredvid. hästen var väldigt lugn, och van att bli riden ute själv (han hade aldrig haft med sej sällskap ut) så fick jag göra små utflykter på en annan väg, trava en bit och komma tillbaka till henne. när hon tyckte att vi hade lärt känna varandra tillräckligt bra började jag rida ut själv och det har fungerat hur bra som helst. den här hästen hade bara blivit riden av henne, och ingen annan, så det tog säkert ett halvår innan han förstod mina hjälper, men vi provade oss fram och nu känner vi varandra hur bra som helst :love:

min andra medryttarhäst började jag rida direkt. då red jag ut tillsammans med en kompis som red en promenadhäst, så vi skrittade bara. honom rider jag varann helg, och när jag kände att vi var mogna för det så red jag omkring på en äng medan hon skrittade runt där också. lite markarbete och så småningom har det blivit nån liten galopp. även denna häst är lugn som en filbunke.

iofs är ju jag inte sådär överambitiös :) jag rider bara i skogen. men mitt enda tips till dej är: ta det lugnt. saker kan få ta tid.

Det bästa du kan göra är att rida några privatlektioner på medryttarhästen, kanske för ägarens tränare som redan känner hästen? (om hon har någon).

neferra skrev:
kom ihåg att rida lika noggrannt som du gör på lektion, tänk på sits och ridvägar, det är lätt att slarva när man inte har nån som tjatar:)

Ja det är ju det! Man är så himla van att någon har lite koll på både en själv och hästen man sitter på...

Det är ungefär så jag har börjat, varit där och borstat/ryktat lite, fodrat osv. Och det känns rätt - i alla fall för mig, jag blir ju mer van av det. Vet inte hur mkt han uppfattar och kommer ihåg av mig från de få gånger jag varit där.

Tycker det låter vettigt att gå så "försiktigt" fram som du gjorde, tror det passar mig oxå... Tack för tipsen!

Ja det är nog helt klart jättebra, ska försöka hitta någon! Ägaren rider inte själv men hon eller någon annan i stallet kanske känner någon bra tränare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 631
Senast: Rosett
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama