Ny kattunge

K

KattAda

Hej. Tänkte skaffa en kattunge. Har redan en ca 10 årig hona.
Vad passar bäst, ska man skaffa en till hona ? Eller en hane?
Är det nå speciellt man ska tänka på när kattungen nyss kommit hem? ska dom få mötas på en gång,
Eller ska man stänga in den gamla katten tills den nya har vant sej vid hemmet?
Kan man träna en katt att akta sej för vägen?
Vad äter en kattunge? vanligt torrfoder, eller burkmat.

Är det nått mer man ska tänka på kanske?
är tacksam för svar. :laugh: Hejsvejs

Sv: Ny kattunge

Hej!
Här är mina reflektioner;
Det spelar ingen roll om du väljer hona eller hane, bara du kastrerar dem. Katter är sådana personligheter, försök välja en personlighet som kan passa din nuvarande katt, tex en busig kattunge om hon behöver nån att leka mkt med, en lugn kattunge om din hona är lite bestämd utav sig, osv.

Det är en stor omställning för en kattunge att ofta förlora både mamma och syskonen, och dessutom komma till en helt ny plats. Jag tycker du ska låta kattungen vara ensam i ett rum första dygnet, för att få hinna landa. Beroende på hur din katt respektive kattungen är till personlighet kan man ju antingen låta dem hälsa direkt, eller sätta ett kompostgaller i dörröppningen och låta dem hälsa emellan det i början. Jagar din katt "skiten" ur kattungen och är arg i början behöver kattungen få sin fridzon och en plats att vara ifred från henne.

NEJ man kan inte lära en katt akta sig för vägen.
Bor man nära vältrafikerad väg ska man hålla sin katt inne anser jag. Det är ditt ansvar att katten lever i en så trygg miljö som möjligt. Det dör massvis utav katter varje år som blir påkörda, det är inget jag önskar varken dig eller katten att uppleva.
Däremot kan man bygga en rastgård eller näta in balkongen om man bor nära mycket trafik, så får katterna ändå lite uteliv.

Lite övriga tips..
Tänk på att köpa en kattunge som är minst 12 veckor gammal, som är avmaskad och vaccinerad, så du inte riskerar din gamla katts hälsa eller köper en sjuk katt.

Vänd dig gärna till ett katthem i närheten, de kan även svara på fler frågor du kanske har och då gör du en god gärning på köpet. (Om du inte tänkt köpa en raskatt förstås, då är det ju uppfödare du ska vända dig till)

Tack för svaren :)
Jag har trott att katter visste att dom skulle akta sej för vägen, när dom är gamla och har lärt sej de. Många i området har lösa katter och jag har aldrig sett nå problem med vägen. Men men. Vi får väll sätta upp stängsel Ifall hon skulle få för sej att sprigna ut :laugh:

Kan en kattunge äta torrfoder? eller ska dom ha nån mer lättäten mat?

Tack för svaren :)
Jag har trott att katter visste att dom skulle akta sej för vägen, när dom är gamla och har lärt sej de. Många i området har lösa katter och jag har aldrig sett nå problem med vägen. Men men. Vi får väll sätta upp stängsel Ifall hon skulle få för sej att sprigna ut :laugh:

Kan en kattunge äta torrfoder? eller ska dom ha nån mer lättäten mat?

Nej det är tyvärr bara önsketänkande från ägarna... Det är många som släpper ut sina katter nära vältrafikerade vägar, men det är också många som förlorar sina katter. Som en granne till mig sa... "är det inte dags att de får börja gå ut nu?" Nej, sa jag. "Det är ju bara några hundra meter till motorvägen, här finns fullt med hårt trafikerade vägar i närheten och dessutom har ju bostadsrättförening förbjudit lösspringande katter". "Ja det förstås, sa hon. Det är ju många utav grannarna som fått sin katter överkörda...." :crazy:

Man ska inte följa andra blint, man måste tänka lite själv också.
Katter leker, katter är som barn, de kan i lekens passion råka springa rakt ut i vägen, även om de är rädda för bilar som de upptäckt i tid. Oavsett om de är 6 månader eller 6 år. De tänker inte som en vuxen människa, med förnuft och riskberäknande. Jag har plockat upp döda katter vid vägkanten, tro mig det är inte så du vill se din älskade vän sluta livet :cry:

Ja innätat är bättre!

En kattunge som är minst 12 veckor kan absolut äta torrfoder, men man bör med fördel köpa ett bra kattungefoder som dels är näringsrikt och bra för en växande liten katt, men som också har mindre storlek på torrfoderbitarna. Fråga den du köper kattungen utav vad de gett för mat.

Lycka till!!

Tack igen för svaren :)

jag bor iof i en by. Några 10 mil från motorväg, fast vi har endå en ganska stor väg utanför gården. Men det ska nog lösa sej, Inte vill man sluta med att man får hämta katten från vägkanten. :(

ok :) Då ska vi iallafall köpa annat foder än de vi ger till gamla katten.
Hejsvejs :laugh:

Hej igen. Nu äre bestämt vilken katt vi ska få , han kommer hit om en vecka. Så ska nu förbereda hustet med nya kattsaker.. Då jag kom på tanken..
Behöver kattungen och katten separerade saker ? Såsom vattenskål och toalett? eller delar dom ?
Om man har mat för kattungen i en skål och mat för stora katten i en annan, Måste dom stå i olika rum eller så? Om dom står brevid varann kanske dom inte äter ur rätt? Eller spelar det inte så stor roll?
Hejsvejs :D

Kan vara klokt med 2 kattlådor, sen vem som väljer vilken eller om de bestämmer sig för en bajslåda och en kisslåda ;) har vi tvåbenta sällan nåt att säga till om...

Matskålar tycker jag man bör han en var, däremot delar mina på en stor vattenskål. Du får svårt att styra vem som äter vad och det är ju bra om en kattunge har fri tillgång. Men om vuxna katten riskerar att bli för tjock på kattungens näringsrika foder kan du ju ge kattungen ett extra mål ensam per dag tex.

Vad blir det för kisse?

hoppas det blir bra nu!

Tack tack, :)
Då ska jag försöka fixa de,
Har ingen aning om vad för ras det är.. En vanlig katt :D Mycket söt iallafall :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Vi får hem en ny liten kattunge (hane) nästa vecka. Vi har en vuxen kastrerad hona sedan tidigare och undrar lite hur vi ska gå...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama