Ny katt, funkar det?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag är inte så duktig på katter så jag tänkte fråga runt lite, jag har en treårig kastrerad han katt spm bor i stallet, han har ett eget hörn i hästarnas ligghall och han får sinmat serverad i stallet. Men jag funderar på om han e ensam:cry:. Behöver katter kattsällskap? Kan jag få honom att bli kompis med en ny katt eller är katter så revirkänsliga att han skulle jaga bort den nya, eller? Visst måste det vara olika från katt till katt, men rent allmänt, har dom glädje av varann eller trivs dom bäst som ensam herre på täppan?

Sv: Ny katt, funkar det?

Rena utekatter bruka generellt inte ha så stort utbyte av kattkompisar, men det beror såklart på katten också. Men om det skulle komma in t.ex. en kastrerad honkatt så tror jag inte hon skulle bli bortjagad men det är svårt att veta ifall man inte sett katten i situationer med andra främmande katter. Har du det så kan du kanske göra en kalkylerad gissning. :)

Framförallt innekatter, samt katter som är både ute och inne men mest inne, tycker jag verkar ha glädje av att ha en kompis. egentligen är ju inte katter flockdjur, men vi har alltid haft minst två och de har alltid trivts bra i hop och det har inte varit några problem att släppa in en ny kisse i hemmet heller. Vad det gäller en stallkatt är det svårare att säga. Den är säkert nöjd med tillvaron ändå, särskilt om den alltid varit ensamkatt. Kanske skulle den uppskatta en kissekompis, kanske inte. Mina katter är inte "ute och går" tillsammans, utan när de är ute drar de runt på olika håll. Däremot ligger de gärna tillsammans i soffan.

Svår fråga alltså... Det är i allafall inte som med hästar som ju faktiskt mår dåligt utan hästkompisar.

Jag hade en kastrerad hankatt på 2-3 år när vi skaffade en liten hona som sällskap. Anledningen till att vi skaffade en hona var att våran vetrinäs sa att det brukar funkar bäst att skaffa en hona om man redan har en hankatt.

I början gillade han inte alls sin nya kompis och det var en hel del fräsande och morrande, och en del rivande också. Men sen så höll de sig lite på avstånd, om hon kom för nära så fräste han. Efter kanske ett halvår eller så började de komma överens bra och kunde ligga och sova tillsammans och tvätta varandra. Jag tror de gillar varandra, men eftersom tjejen är ganska ung och lite busig fortfarande så kan han bli ganska trött på henne ibland och fräser när hon är jobbig.

I stallet har de också två katter, en gammal hane och en något år yngre hona. Jag har inte sett dem ligga och sova ihop, men de kommer helt klart överens och sitter ofta och äter ihop ur samma skål (en dubbelskål). Jag tror att de gillar varandra, de verkar definitivt inte ha något emot att den andra finns där. Men sen är det svårt att säga om de trivs bättre ihop än ensamma. Jag tror att det kan vara trevligt för en katt med en kompis ibland. De kan ju alltid välja att inte umgås om de inte vill det.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: mackan
·
Övr. Hund Är så glad, både å min och tikens vägnar så måste få skriva några rader. Grehoundtiken förlorade ju sin kamrat sedan flera år i maj...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: baraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits