Ny i stallet

T

tretjak

Är det någon som har bra tips för hur man går tillväga för att släppa ihop hästar på ett någorlunda säkert sätt?

Ska till nytt stall med min 5-åring som nyligen blivit friskskriven efter ledinflammation och muskelsträckning. Vi har lite dåliga erfarenheter från tidigare stallbyte då han blev jagad och illa sparkad av de nya "kompisarna". Då förespråkade stallägaren att släppa ut alla samtidigt eftersom de löser rangordningen bäst själva. Det blev inte så bra. Förr hade jag den inställningen också men nu är jag tveksam. Min häst är ingen bråkstake så jag vet inte varför han blev utmobbad. Han ser inte heller avvikande ut, skäck eller skimmel, som sägs ha svårare att komma in i en ny flock.Jag vill ej att hästar ska gå ensamma i små sockerbitshagar utan tycker att de är ju flockdjur och mår bra av att gå tillsammans så hur göra?

Släpper man med den ranghögsta först? Eller med den lägsta? Dela på gruppen en tid, i två grupper och sen släppa ihop?
Stå inne tillsammans först? Vad jag vet om denna grupp hästar så är där tre andra valacker och ett äldre sto. Den valack som är sist in är lite av en hackkyckling, ponnyvalacken är i mitten och den tredje valacken stannar bara kvar i hagen om stoet eller ponnyn är där med honom! Han är också den som jagar nykomlingen mest. Stoet bestämmer men går ej emellan när någon annan blir jagad.

Är det någon som är påläst på området? Jag är rädd att hans skada går upp om det går för vilt till! :bow:

Sv: Ny i stallet

Jag ser ingen som helst mening med att släppa alla samtidigt...då ska man ha rejäla ytor. Tänk dig en hel hjord som är nyfiken på den nye, nä, jag förespråkar den ranghögste först...efter ett tag kan resten av gänget få hällsa. Skaderisken är så hög med en hel mobb som ska hällsa alla på en gång.

Jag gör som så att jag släpper den nye med den ranghögste först, och när dom är kompisar, så växlar jag så att den nye får gå tillsammans med alla dom andra, fast en och en. När den nye har gått med alla, men ej tillsammansi flocken, då släpper jag ihop hela bunten. Det är lite omständigt, men det funkar utmärkt. :)

Viktigast är att den nye får gå med den ranghögsta lite längre tid, så att de verkligen är överens om rang osv.

Lycka till
Häls Embla

Vi har ett liknande system, men gör så att den nye får gå med de "snälla" först. De mer ranghöga tar man på slutet, så att de har vant sig vid att se nyingen i stallet, på ridbanan o.s.v.

När det sedan är dags för hopsläpp plockar man ofta ut några av stona, som det annars kan bli bråk om (om nyingen är en valack) + eventuella "jägare". När det funkar med flocken tillför man de som inte var med vid hopsläppet efter hand.

Hopsläppningsprocessen hos oss kan alltså ta någon/några månader.

Hittills har vi inte haft några större skador i samband med nyintroduktion under de 6,5 år jag har stått i stallet.

Indy

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·
Islandshäst Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort...
2
Svar
35
· Visningar
5 824
Senast: Zpunk
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 915
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka