"Ny i flocken"

P

Poetry_princess

Ska eventuellt börja rida på ett litet stall med en lösgående flock hästar. Mestadels håller de sig i hagen men kan ta en liten promenad på gårdsplan då och då.
Hästarna (islänningar) verkar vara väldigt trygga med sig själva och sin tillvaro, och tyr sig väldigt mycket till ägaren. När jag red så stannade hästen om ägaren ställde sig bredvid.

Nu frågar jag: testar en hel flock hästar, eller testar hästarna enskilt? Att hästen går undan för människan och inte tvärtom har jag förstått, men hur sätter jag mig i den här respekten när jag är ensam i stallet? Det är inte så många som hanterar hästarna så om jag åtar mig ansvaret måste jag också ganska omgående bli "en av cheferna".

Hur ska jag göra? Hur beter sig hästar när de märker att en ny människa kommer in i hagen, etc?
Ge mig alla tips ni kan komma på, så blir jag jätteglad...

Sv: "Ny i flocken"

Hästar vet precis vad man är för en typ så snart man kommer in i hagen: fjäskare, tyrann, mutare eller annat. De är experter på att läsa av en - det har du rätt i.

Många pratar så mycket om att vara "boss" över hästar, men att ta det ledarskapet är inte bara att gå in i hagen och dunka sig på bröstet och utnämna sig till deras Ledare. Hästar tänker inte som människor och ser inte ledare på samma sätt som vi ser på ledare.

I hagen är det den som är störst, snabbast, starkast och smartast som bestämmer. Den som flyttar på fötterna minst och kan få de andra att flytta sina fötter - är den som bestämmer. (Det är precis det man förklarar när man longerar hästar - och kan få riktiga konfrontationer!)

I din situation tror jag att du behöver kunna försvara ditt personliga område så att inte hästar tar ner dig när du ex. kommer med hö. Jaga undan dem om de kommer för nära - det räcker ofta med en blick och några steg framåt, de vet precis vad som gäller. Om de är påstridiga i alla fall får du lägga ner mer kraft på att jaga. Annars är det bara att lägga ut hö i lugn och ro.

Om du behöver få fatt på en häst är det en annan sida du behöver ta fram hos dig - förtroendet! Hästar har personliga områden som är likt bubblor runt den. Närma dig och backa av hela tiden för att närma dig hästen. Hästar har som bubblor runt sig (personligt område) och som gör att de springer iväg om man går över gränsen, eller gör det för fort. Man kan "se" att man närmar sig kanten av bubblan om den vickar öronen (för att pejla in dig), blänger, väger över vikten (för att ge sig av), har upp huvudet - för att ge några signaler. Om man backar av tas trycket av hästen och ofta kan man jobba sig närmare hästen på detta sätt. Man ska inte blänga på hästen eller gå rakt på (så gör nämligen jagande rovdjur - synnerligen obehagligt tycker hästar...)

Gå ut mycket i hagen och ha lite dötid med hästarna. Stå eller sitt still (varför inte läsa en god bok) och låt hästarna komma och lukta lite på dig. Smek dem lite och leta reda på deras älsklingsställen att bli kliade på. Bygg lite relation med dem.

Dem som vill gå igenom dig buffar du tillbaka och de som nafsar håller du undan genom att blocka dem (sätt ut armen rakt ut om hästen försöker knocka dig med huvudet exempelvis). Står du bredvid kan du gunga armbågen fram och tillbaka några gånger så får den skylla sig själv att den "springer in" i den. Sänker den huvudet lyfter man bara på sina knän. Ja, det finns mer man kan göra för att försvara sitt personliga område, men det är ju inte en bok jag ska skriva...

Det viktigaste att komma ihåg är - NÄR DU KORRIGERAR SKA DU INTE TITTA IN I HÄSTENS ÖGON, så är risken mindre att hästen tar det som att du muckar med den.

För övrigt tydker jag du ska plugga på lite mer om hästar! När du vet vilka spelregler som gäller i hagen kommer du veta vad du ska göra i olika situationer. Alltså med kunskapen växer det fram ett naturligt sätt att hantera hästarna där man så småningom bara handlar naturligt i olika situationer...

Lycka till!
Camilla

Tack för svaret! Känner mig så ringrostig, det var så länge sen jag hanterade hästar på det sättet, ridskoleryttare som jag är.
Men, ja - tack iallafall. Det var jättebra synpunkter som du kom med :)

Vad du skall göra i detta läge är att prata med hästägaren. För bästa möjliga start och samspel dig och hästarna mellan så be ägaren att berätta vad hon har för regler och kommando, hur hon gör i olika situationer och att du sedan gör likadant.
Om du kommer in ringrostig och försöker på ett helt annat vis än vad de är vana vid så kommer hästarna att skratta åt dig och börja testa dig, men om du har ägarens bakgrund med dig och visar upp den så kommer hästarna bli förvånade och inte testa för de vet sin plats med det språket.

Det bästa och enklaste för alla inblandade.

MVH/

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama