@fannyyyyyy
Som många andra redan sagt beror det på hästen. Vissa är helt coola som helst och kan ridas redan första dagen, andra behöver lite tid.
Kan ta min egen häst som exempel, hon är normalt sett världens coolaste häst, men nu när vi flyttade till ny miljö, nya rutiner blev hon osäker och orolig. Jag räknar kallt med att det kommer ta några månader innan hon gjort sig ordentligt hemmastadd.
Jag brukar för egen del pyssla lite med hästen de första dagarna, t ex borsta och bara gå en promenad, låta hästen få se sig om lite. Sen några dagar senare sitter jag upp och rider
Även där kan jag ta ett exempel från min egen häst, hon må vara nervös och osäker, men när jag sitter och upp rider och ber henne fokusera på ridningen, så slappnar hon av och koncentrerar sig på ridningen. Kräver dock inte mycket av henne just nu, men kraven kommer öka successivt ju mer hemmastadd hon blir.
Nu har jag förvisso haft min häst i 2 år, och den här flytten är den andra vi gör och den första där jag känner hästen väl.
Hur det är för en annan häst är svår att förutspå. Jag tror man får läsa av stämningen själv och göra en bedömning utefter det.