fannyyyyyy

Trådstartare
Hej jag undrade om man skaffar en häst och hästen kommer till en helt ny miljö, hur länge måste man vänta på att få rida den eller kan man rida den genast?

Det är väldigt olika från häst till häst, och även hur van den nya hästägaren är.
När jag fick hem min nyaste ponny kom hon tidigt på morgonen, och jag red på eftermiddagen/kvällen dagen därpå.

Det beror på hästen. Min ena tar flera månader på sig att anpassa sig till ny miljö så henne låter jag bara gå i hage första veckan på nytt ställe.
Hennes dotter är en helt annan personlighetstyp, henne skulle jag kunna rida andra dagen på ett nytt ställe.

Det finns inget rätt eller fel svar på den frågan. Beror helt och hållet på hästen och omständigheterna. Jag har dock alltid skaffat hästar som varit i kondition så jag har oftast ridit/motionerat samma dag den kommit hem alt dagen efter.

Det beror på hästen. En tävlingshäst är ju van vid olika miljöer och anpassar sig ganska väl även om det troligen finns ganska oroliga hästar även här. Tävlingsnervösa hästar räknar jag inte in här.

Jag kan däremot tänka mig att en häst som dessutom byter ägare vid flyttningstillfället kan ha lite svårare att landa och ta till sig rutiner och tillit.

De hästar som jag köpt eller fått hem på foder som varit just ridhästar har också varit tävlingshästar, rätt vana vid att komma till nya ställen, så dem har jag ridit rätt omgående, i något fall till och med samma dag.

Oinridna unghästar och problemhästar har jag av förklarliga skäl inte ridit samma dag, då de inte varit ridbara! :D

Man måste läsa av hästen och se hur den klarar sin nya miljö. Ibland är det en fördel att rida någon av de första dagarna och i andra fall är det bättre att vänta, kanske till och med vänta flera veckor.
För dryga året sedan hämtade vi hem en häst från Irland, det var en mager krake som kom hem - han fick gå i två månader på sommarbete innan vi började rida.
Flera andra har vi ridit - kanske inte samma dag men dagen efter.

När jag sålde min häst gav jag nya ägaren rådet att sätta igång direkt, snäll stabil häst med en del livserfarenhet. Och mycket riktigt så fungerade det bra.

@fannyyyyyy
Som många andra redan sagt beror det på hästen. Vissa är helt coola som helst och kan ridas redan första dagen, andra behöver lite tid.

Kan ta min egen häst som exempel, hon är normalt sett världens coolaste häst, men nu när vi flyttade till ny miljö, nya rutiner blev hon osäker och orolig. Jag räknar kallt med att det kommer ta några månader innan hon gjort sig ordentligt hemmastadd.

Jag brukar för egen del pyssla lite med hästen de första dagarna, t ex borsta och bara gå en promenad, låta hästen få se sig om lite. Sen några dagar senare sitter jag upp och rider

Även där kan jag ta ett exempel från min egen häst, hon må vara nervös och osäker, men när jag sitter och upp rider och ber henne fokusera på ridningen, så slappnar hon av och koncentrerar sig på ridningen. Kräver dock inte mycket av henne just nu, men kraven kommer öka successivt ju mer hemmastadd hon blir.

Nu har jag förvisso haft min häst i 2 år, och den här flytten är den andra vi gör och den första där jag känner hästen väl.

Hur det är för en annan häst är svår att förutspå. Jag tror man får läsa av stämningen själv och göra en bedömning utefter det. :)

Det beror helt på häst och ryttare.
Min gick i hagen första dagen och reds sen (efter råd från tidigare ägare). Hon åkte transport i över 6 timmar och kom hem till oss ca kl 14 på natten, så en dags hagvila kändes sjysst. Sambons häst fick nog 2 dagars promenad, han var så cool så sambon tyckte att han lika gärna kunde rida som att gå brevid.

/Lavinia
Hej jag undrade om man skaffar en häst och hästen kommer till en helt ny miljö, hur länge måste man vänta på att få rida den eller kan man rida den genast?

Beror väl på hästen. Jag kan väl tycka att det är trevligt om hästen slipper ut på tur samma dag den anländer (å andra sidan åker vi ju iväg på träningar och rider direkt så egentligen vet jag inte om det mest sitter i huvudet). Men sen är det väl inget att vänta på sålänge hästen är lugn och harmonisk.

Vi gick med hästen dag 2 och dag 4 började vi rida (ny häst och nytt ställe)
Är det rn häst jag redan haft men bara bytt stall så hade hag kunnat rida direkt

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Senast: Tofs
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 475
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka