Ny EU-förordning

H

Hadjak

Liten "fundring" angående nya EU-förordning. Hörde på radion att alla som tar eget foder till livsmedelproducerande djur, dit tyvärr häst räknas, ska fr.o.m. 1 januari 2006 reg. sig som foderföretagare! Dessutom ska vi som köper foder endast köpa av godkänd foderföretagare ! Reg. hos jordbruksverket samt kontrolleras av resp. kommun. Hur knasigt får det bli? Dax att sluta med avel, kanske?

Sv: Ny EU-förordning

:confused: man undrar ju var de får alla ideér ifrån, allt ska krånglas till.

Vad trevligt det vore om Sverige gick ut ur EU...

Visst har det blivit krångligt med alla regler men bäst att ta skeden i vacker hand och göra som herrarna i Bryssel har bestämt. Du som söker EU bidrag gör in anmälan på SAM blanketten och i stall med flera uppstallade hästar där det inte söks eu bidrag utse en ansvarig som gör ansökan.

"Hadjak skriver Hur knasigt som helst? Dax att sluta med avel, kanske?"

Det hjälper väl inte att sluta med aveln för denna förordning gäller alla som ger hästar foder. Gå in på Jordbruksverkets hemsida och ladda ner broschyr och anmälningsblankett.

Men jag kan hålla med om att "DE" ger oss mer och mer kontorsarbetet. Snart kanske det kommer att alla hästar skall registreras i ett centraltdataregister där all flyttning mm skall noteras. Se bara hur nöt- får och grisbönder har fått en massa register att registrera sin djur i. Men samtidigt kan det vara bra om det tex utbryter smittsamma sjukdomar som tex Mul och klövsjuka eller fågelinflensa i ett område då kan man lätt hitta alla djurägare och ge information och spärra av. Jag gör min anmälan via Sam-blanketten och sedan gäller att följa reglerna som ställts upp.

Ja det är det läs broschyren från Jordbruksverket eller kolla i alla andra trådar som finns sedan tidigare här om just detta. Tror att de flesta ligger under Hästverksamhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka