Ny begagnad bil...

BornAgain

Trådstartare
...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och 19 år. Men nu måste jag köpa ny (förmodligen begagnad) bil, vilket ger mig ångest. På något sätt ger min blotta uppsyn folk idén att det är OK att lura mig, och när de gör det blir jag arg varpå de blir defensiva och sedan försämras situationen :( Så att tampas med bilhandlare är inte exakt något jag ser framemot. Och jag vet inte hur jag ska tänka.

Jag kör omkring på utflykter, träningar och tävlingar med mig själv och liten hund. Peugoten, en 306, var en packåsna och därför hjälpte jag ofta vänner att flytta saker (Rekordet var 18 skivbackar och två passagerare - men då var det nog överlast). Men för min vardag räcker en småbil.

Erfarenheten med Peugoten säger att det inte är någon idé för mig att köpa en ny elbil. Jag kör mindre än 1500 mil om året. Det är inte rimligt att tro att bilen hinner nå break even där miljömässigt bättre drift uppväger ökad miljöpåverkan vid tillverkningen om jag köper ny el-bil. Dessutom har jag inte möjlighet att skaffa ladd-stolpe. Hur är det att köpa begagnad el- eller hybridbil? Jag ser få annonser på sådana. Så bensin eller diesel verkar mer realistiskt. I min familj har dieselbil aldrig varit aktuellt - bör jag fortsätta undvika dem?

Jag tror att ett teknikskifte/"om-tänk" kommer och vill inte binda för mycket pengar i ett fordon för fossilbränsle.

Jag ser en del småbilar ute på marknaden som det verkar som om unga kvinnor köper innan familj eller som äldre personer har som sista bil. De verkar kunna fås för 10 000 - 30 000. Är det vettigt att köpa en sådan och se den som en engångsbil? Isf ska jag fokusera mer på årsmodell eller miltal om jag är spekulant? Finns det märken eller modeller som jag ska undvika? Ska jag köpa via bilhandlare eller blocket (riktigt billiga bilar tycks inte gå via bilhandlare?)

Jag är helt vilse!
 
...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och 19 år. Men nu måste jag köpa ny (förmodligen begagnad) bil, vilket ger mig ångest. På något sätt ger min blotta uppsyn folk idén att det är OK att lura mig, och när de gör det blir jag arg varpå de blir defensiva och sedan försämras situationen :( Så att tampas med bilhandlare är inte exakt något jag ser framemot. Och jag vet inte hur jag ska tänka.

Jag kör omkring på utflykter, träningar och tävlingar med mig själv och liten hund. Peugoten, en 306, var en packåsna och därför hjälpte jag ofta vänner att flytta saker (Rekordet var 18 skivbackar och två passagerare - men då var det nog överlast). Men för min vardag räcker en småbil.

Erfarenheten med Peugoten säger att det inte är någon idé för mig att köpa en ny elbil. Jag kör mindre än 1500 mil om året. Det är inte rimligt att tro att bilen hinner nå break even där miljömässigt bättre drift uppväger ökad miljöpåverkan vid tillverkningen om jag köper ny el-bil. Dessutom har jag inte möjlighet att skaffa ladd-stolpe. Hur är det att köpa begagnad el- eller hybridbil? Jag ser få annonser på sådana. Så bensin eller diesel verkar mer realistiskt. I min familj har dieselbil aldrig varit aktuellt - bör jag fortsätta undvika dem?

Jag tror att ett teknikskifte/"om-tänk" kommer och vill inte binda för mycket pengar i ett fordon för fossilbränsle.

Jag ser en del småbilar ute på marknaden som det verkar som om unga kvinnor köper innan familj eller som äldre personer har som sista bil. De verkar kunna fås för 10 000 - 30 000. Är det vettigt att köpa en sådan och se den som en engångsbil? Isf ska jag fokusera mer på årsmodell eller miltal om jag är spekulant? Finns det märken eller modeller som jag ska undvika? Ska jag köpa via bilhandlare eller blocket (riktigt billiga bilar tycks inte gå via bilhandlare?)

Jag är helt vilse!

Citroen C4 säger jag trots att jag hatar franska bilar. Särbon har en och den är enormt billig i drift, det var därför han köpte den (begagnad). Jag ska kolla med honom vilka grejor man ska se upp med när det gäller den modellen. Det är en diesel, det är inget fel på diesel såvida man inte kör kortsträckor ofta (så motorn inte blir varm) för det tycker de inte om.

Annars gillar jag VW... en Golf kanske?

Köpa privat blir billigare men då måste man kunna mer... eller köpa en skitbillig bil som precis gått igenom besiktningen och hålla tummarna för att den håller en rimlig tid.

Har du ingen kompis som kan lite och kan vara med dig och provköra? Det är bra att kolla upp när kamremmen ska vara bytt och om det är gjort i tid. Kolla under, finns det mycket synlig rost eller något som hänger ner? När man kör, åk långsamt på en större parkering och gör svängar med fullt rattutslag och kolla om något låter illa. Låter något illa öht när man kör? Är växellådan glapp?
 
Senast ändrad:
Jag slutade med hästar för några år sedan. Då bytte jag min dragbil mot en fem år gammal stadsbil, en Citroën c1, med komplett servicebok. Den var utlagd för 35’ hos bilhandlaren. Har aldrig haft en billigare eller enklare bil. Skrattade tom när jag skulle köpa nya däck, (ska bytas vart femte år ju) åt att de var så billiga jämfört med tidigare dragbilars. 3600 för fyra däck jämfört med ja... mer tidigare.
Årsskatten är 360 pix. Jag har tänkt att ha den i fem år. Jag kostar på den adekvat service varje år. Är alltså supernöjd, trots märket.
Detta tar jag med mig till mitt nästa bilköp:

Max fem år.
Komplett servicebok (inte bara servicebok finns etc).
Försäkring första året mot stora motorfel etc, finns hos en del bilhandlare.
Bilmärken som förut var skräp behöver inte vara det längre, men det vet du ju med din Peugoten.
Det är härligt att ha en billig bil i drift, omkostnader och skatt, jag kan göra mycket för de pengarna jag sparar.

Lycka till!
 
Nej, jag är ensam :/ En kompis snubbe har erbjudit sig lite halvhjärtat, men ska jag ta den hjälpen så bör jag ha tänkt själv först.

Citroen C4 har jag också tänkt, Peugot 206 eller 208, Skoda, liten Ford (tråkiga så att klockorna stannar - vilket ifs är bra när man köper begagnat), Toyota

Fiat 500 är borta - man betalar mer för designen än bilen. Mini tycks också vara dyra - men ska vara kul att köra. Chevrolets småbilar Matiz etc är ute pga rost och instabilitet. Volkswagen där gillar jag Golfen och Polon är en förnuftig bil, men de är också ganska dyra - ofta är det äldre årsmodeller på bilarna som säljs.
 
Nej, jag är ensam :/ En kompis snubbe har erbjudit sig lite halvhjärtat, men ska jag ta den hjälpen så bör jag ha tänkt själv först.

Citroen C4 har jag också tänkt, Peugot 206 eller 208, Skoda, liten Ford (tråkiga så att klockorna stannar - vilket ifs är bra när man köper begagnat), Toyota

Fiat 500 är borta - man betalar mer för designen än bilen. Mini tycks också vara dyra - men ska vara kul att köra. Chevrolets småbilar Matiz etc är ute pga rost och instabilitet. Volkswagen där gillar jag Golfen och Polon är en förnuftig bil, men de är också ganska dyra - ofta är det äldre årsmodeller på bilarna som säljs.

Personligen gillar jag inte Ford, jag har aldrig kört en jag tyckt om plus att de är dyra i reservdelar.

Toyota gillar jag, det har varit käcka bilar som tuffat på. Har ingen aning om hur det ser ut vad gäller service/reservdelar dock.
 
Törs man köpa en tjugo år gammal lågmilare Suzuki Swift? Min erfarenhet säger lågmilare = hög risk för rost. Jag har ingen egen erfarenhet av Suzuki.
 
Jag som kan ganska så mycket om bilar har en princip när jag behöver en bil.
Jag köper något som är rostfritt, ser fräscht ut och som jag verkligen gillar för mellan 10 000:- och 20 000:-. Den skall vara besiktigad och gå att köra. Den får inte ha gått mer än 20 000 mil.
Jag köper inte VAG, d.v.s. Audi eller Volkswagen. Då dessa har grymt dyra reparationer.
Jag köper bara bensinare för skatten och hållbarheten. Vissa märken och modeller har misslyckats med sina dieselmotorer, t.ex. Volvos Diesel 5a.

Sedan så ger jag bilen en redig reparation och service. Jag utgår från att kamremmen måste bytas och bromsar, länkarmar, spindelleder o.s.v. måste ses över.
Det kostade senast 27 000:- på en bil för 10 000:-. Det är en Volvo S40 som drar under 0,6 l/mil när jag kör den. Nu så räknar jag med att åka minst 10 000 mil med den. Den har gått 17 000 mil och jag brukar köra bilarna till 35 000 mil. Jag har 3 bilar och åker mycket.
37 000:- för en bil som jag vet är pålitlig och bekväm tycker jag är bra.
 
Jag hade tittat på valfritt asiatiskt märke. Asiatiska märken är kände för en lång livslängd och förhållandevis få stora problem med tex motor och växellåda. Du kör inte speciellt mycket men när du väl kör, är det längre sträckor eller småkör du bara? Detta är avgörande för om du ska ha en diesel eller bensin. En diesel mår inte bra av småkörande utan man behöver köra i lite högre farter en längre sträcka för att motorn ska må bra. Det går såklart att småköra emellanåt men om man inte kör igenom motorn regelbundet så kommer filtret sätta igen och det blir dyrt.

Kör du bara 1500 mil om året så kommer du klara dig på en service per år oavsett vilken bil du väljer i princip eftersom serviceintervallen brukar starta på 1500mil/1 år. För oss som kör det dubbla så är det något att ta med i beräkningarna eftersom 2 servicar per år såklart gör att kostnaderna för att äga bilen ökar.

Kan du inget om bilar så köp defenitivt av en bilhandlare. Man kan absolut bli lurad och ofta betalar man mer för bilen än man gjort privat men du har alltid konsumentköplagen i ryggen och är det en etablerad bilhandlare som är seriös och mån om sitt rykte så kommer du få hjälp om du behöver det. Den tryggheten har man inte på samma sätt när man köper av en privatperson man inte känner och risken är att man blir stående där med en skrothög som inte går att köra och man får punga ut dyra pengar för att fixa det. Man kan också köpa till en extra garanti på 6 eller 12 månader om man vill ha både hängslen och livrem.

Se till att serviceboken är komplett, finns det ingen servicebok ska det iaf finnas dokumentation på servicarna i form av arbetsordrar eller motsvarande utdrag från verkstan. Se till att bilen är besiktigad och provkör bilen noga innan du köper. Kör på alla typer av vägar och testa alla bilens funktioner. Vissa fel märker man inte förrän man kommer ut på en viss typ av väg eller kör på ett speciellt sätt. Bilen ska gå bra oavsett var du kör. Är det något som känns galet ska säljaren kolla upp det och åtgärda det innan det blir tal om affär.
 
Jag som kan ganska så mycket om bilar har en princip när jag behöver en bil.
Jag köper något som är rostfritt, ser fräscht ut och som jag verkligen gillar för mellan 10 000:- och 20 000:-. Den skall vara besiktigad och gå att köra. Den får inte ha gått mer än 20 000 mil.
Jag köper inte VAG, d.v.s. Audi eller Volkswagen. Då dessa har grymt dyra reparationer.
Jag köper bara bensinare för skatten och hållbarheten. Vissa märken och modeller har misslyckats med sina dieselmotorer, t.ex. Volvos Diesel 5a.

Sedan så ger jag bilen en redig reparation och service. Jag utgår från att kamremmen måste bytas och bromsar, länkarmar, spindelleder o.s.v. måste ses över.
Det kostade senast 27 000:- på en bil för 10 000:-. Det är en Volvo S40 som drar under 0,6 l/mil när jag kör den. Nu så räknar jag med att åka minst 10 000 mil med den. Den har gått 17 000 mil och jag brukar köra bilarna till 35 000 mil. Jag har 3 bilar och åker mycket.
37 000:- för en bil som jag vet är pålitlig och bekväm tycker jag är bra.

Stämmer det att volkswagen har dyra reparationer? Dyrare än tex Volvo?
 
Stämmer det att volkswagen har dyra reparationer? Dyrare än tex Volvo?
Jag frågade min verkstad och de avrådde från VAG, Mercedes och Ford p.g.a. att det blev dyra reparationer på dem. Det var en kombination av att de gick sönder dyrt och att de blev dyra att laga.

Jag har en Peugeot 307 SW också, men det skulle jag aldrig rekommendera till någon annan. Då så behöver man delad vårdnad med en bra verkstad samt en extra bil att köra när den är på sagda verkstad. Nu så gillar jag att köra Peugeot så jag unnar mig det. Och köpte en S40 i reserv. Den är egentligen ingen riktig Volvo utan en Mitsubishi Carisma. En överraskande trevlig bil.
 
@BornAgain: Nu har jag pratat med särbon och han sa att det ska inte vara en automat och man ska se upp med kamremmen. Den ska gärna vara bytt tidigare än angivet på C4:an.

Edit: Han gav 26000 för en som hade gått 13000mil.
 
Senast ändrad:
@BornAgain: Sök på Blocket och Citroën C3 så får du fram en i Sthlm för 24900 hos en handlare (den är ljusblå) och du kan säkert pruta ner den lite eller få något tillbehör billigt (eller få med vinterdäck till det priset).
 
Jag är mkt förtjust i min Audi (A6) men det är så mkt elektronik i den att allt blir krångligt, det går till ex inte att byta bromsbelägg själv eftersom den elektroniska handbromsen måste nollas, man kan köpa en ”apparat” för ändamålet men ändå 🙈

Men annars är det ingen större skillnad i räkningarna från lokala bilfirman (finns alldeles för många bilar på den här fastigheten. A3an ska säljas men bör först få lite nytt som går loss på 5000 inkl arbete).
 
Jag är mkt förtjust i min Audi (A6) men det är så mkt elektronik i den att allt blir krångligt, det går till ex inte att byta bromsbelägg själv eftersom den elektroniska handbromsen måste nollas, man kan köpa en ”apparat” för ändamålet men ändå 🙈

Men annars är det ingen större skillnad i räkningarna från lokala bilfirman (finns alldeles för många bilar på den här fastigheten. A3an ska säljas men bör först få lite nytt som går loss på 5000 inkl arbete).

Även jag älskar min Audi! Sjukt trevlig bil, och jag kör en hel del (över 5 mil till jobbet...). Tycker inte heller den är så mycket dyrare än tidigare bilar, men som du säger så är det ju lite mycket elektronik. 🙈😂 Har haft denna bil i två år (A4 -10) och tidigare (A4 -03) och var skitnöjd med bägge. Den äldre bytte jag enbart pga att jag köpte häst och behövde dragkrok helt plötsligt. Passade på att gå upp några år nyare då med.

Fått byta insugsspjäll (???) på nuvarande, men det är det enda på dessa två. Då har den endå gått snart 25’ mil så klart delarna börjar bli slitna.

Fyrhjulsdriften är oslagbar! Kör över skogen på en halvkass väg som inte alltid prioriteras plogning först på, har aldrig haft problem att ta mig fram. En vinter när det snöade över en halvmeter under tiden jag var på jobbet så var det noll problem att köra in på gården i snön.

Har kört på leråker och på sandstrand, och aldrig fått stopp. Exet körde till och med upp i skidbacken, och på en gigantisk sten/mindre berg med sin.

Jag älskar Audi! 😍
(Ot, Audi kanske inte är något för TS, men kände endå att jag måste hylla dom lite!)
 
Säger tvärtom mot flera andra här; köper hellre privat. Jag letade bil för några år sedan och flera bilhandlare drog historien om att någon just nästan köpt bilen, men att den fortfarande fanns kvar och jag kunde få köpa den, jättesjyssta var dom! En sa att en bil hade elektronisk nivåmätning av oljenivån när oljestickan var av, en annan att, ”den är nyservad av oss” =kolsvart olja under miniminivån! och en annan sa att en bil hade över 220hk, den hade 104! Jag har aldrig känt mig så idiotförklarad som hos bilhandlare! Jag tittade på bilar 10-20 år gamla. Sedan åkte jag och tittade på bil privat och ägaren till den nästan 20 år gamla bilen visade repor och rost som jag aldrig skulle ha sett själv och tog stolt fram en pärm med vartenda kvitto på service som gjorts av honom och tidigare ägare. Billig var den också. Går fortfarande efter snart 5 år och jag fyller på med servicekvitton i pärmen. Jag tror att det är bra att läsa på om den man vill ha, kolla även youtube! Alla tycker att olika märken är det bästa märket. Om du vill ha något märke och modell så ring och fråga om servicekostnaderna själv BMW och MB-verkstäder svarade gärna på vad de gjort med den. En MB som jag var intresserad av och som enligt handlaren bara hade reporna som han förresten inte sett själv! sa MB-märkesverkstaden om själva att ”det finns nog andra, köp den inte, den där är totalsmälld 2 gånger”
 
Säger tvärtom mot flera andra här; köper hellre privat. Jag letade bil för några år sedan och flera bilhandlare drog historien om att någon just nästan köpt bilen, men att den fortfarande fanns kvar och jag kunde få köpa den, jättesjyssta var dom! En sa att en bil hade elektronisk nivåmätning av oljenivån när oljestickan var av, en annan att, ”den är nyservad av oss” =kolsvart olja under miniminivån! och en annan sa att en bil hade över 220hk, den hade 104! Jag har aldrig känt mig så idiotförklarad som hos bilhandlare! Jag tittade på bilar 10-20 år gamla. Sedan åkte jag och tittade på bil privat och ägaren till den nästan 20 år gamla bilen visade repor och rost som jag aldrig skulle ha sett själv och tog stolt fram en pärm med vartenda kvitto på service som gjorts av honom och tidigare ägare. Billig var den också. Går fortfarande efter snart 5 år och jag fyller på med servicekvitton i pärmen. Jag tror att det är bra att läsa på om den man vill ha, kolla även youtube! Alla tycker att olika märken är det bästa märket. Om du vill ha något märke och modell så ring och fråga om servicekostnaderna själv BMW och MB-verkstäder svarade gärna på vad de gjort med den. En MB som jag var intresserad av och som enligt handlaren bara hade reporna som han förresten inte sett själv! sa MB-märkesverkstaden om själva att ”det finns nog andra, köp den inte, den där är totalsmälld 2 gånger”
Samma här, jättedålig erfarenhet av bilhandlare. Köper privat eller via tex Kvarndammen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp