Nu måste jag ryta ifrån!!

M

Minime

:mad: Fattar inte hur alla kan vara så j*vla snabba o kasta ur sej en massa anklagelser till höger o vänster hela j*vla tiden!!?? :mad: I princip ingen vet nån bakgrundsfakt om nånting, o djurplågeri o vanvård är grova anklagelser, inget man bara ska slänga ur sej hur som helst! :mad:

Jag har själv haft hästar som folk tittat snett på därför att dom kankse inte sett ut att må så bra. Men ska jag då som köper o lägger ner en massa pengar o tid i att ta hand om stackare som hamnat snett få en massa skit i ansiktet!!!!! :eek:

Hade även ett sto förut, 24 år gammal, som när hon diade RASADE i vikt, hon såg allvarligt talat förj*vlig ut, det erkänner jag själv,MEN hon hade fri tillgång på hö, fick sammanlagt 20 LITER foder/dag!! (betfor, havre o stråmix, 1 st 10 liters hink morron o kväll) men hon 'gjorde mjölk' av alltihopa, sen efter sex månader när vi sålde fölen så *plopp* var hon tillbaka i form igen. Och hela tiden Fitt for fight!!

Så ta reda på VARFÖR hästarna ser ut som dom gör först innan ni börjar spotta ur er en massa skit!! Ibland gör man kanske allt man kan o lite till... :(

Sv: Nu måste jag ryta ifrån!!

Personligen skulle kanske inte jag ta föl på en så pass gammal häst. Men det är min åsikt och hur jag skulle gjort.
Är det inte bättre att folk bryr sig om djuren om de ser fördjävliga ut än att de bara skulle gått förbi?
Du skrev själv att hon såg fördjävlig ut så...ser det som du omger dig med vettiga människor som vågar reagera när något ser ut att vara fel.

Den åldern är väl inget problem att ta föl på. Inte om hästen mår bra och är i gott skick. Min pålla gör precis samma sak, dvs gör om allt foder till mjölk. Man får passa så att fölisarna inte börjar se ut som Belgian Blue:s. Hon har sett ut som ett spjälstaket med båda ungarna, trots att hon med första ungen var 5 år och med andra 6 år. Jag skulle oxå blivit jätteirriterad om nån börjat anmäla mig eller anklaga mig för vanvård.

till minime: Det är inte lätt med ston som tror att de är mjölkkossor. Jag separerade fölisen och mamma ganska tidigt nattetid, så hon fick stå inne och äta ifred. Sen blev han inte alltför långvarig i övrigt heller (tror han var 5½ månad drygt), för han höll på ta kål på henne även på andra vis - extremt kaxig fölis. Han blev dock hur go som helst efteravvänjning.

Jag håller med...
Har haft vänner som blivit anmälda och råkat i trubbel på grund av att det varit osämja och avundsjuka med i bilden...
Usch, vad jag ogillar sådant :eek:

Men naturligtvis ska den som inte sköter sig uppmärksammas och straffas, HÅRT :mad:

//M

jag kan hålla med om att det anklagas mycket utan grund.... men som skojskrot skrev kan jag OCKSÅ hålla med. man kan ju inte bara blunda om man ser ett djur eller en människavsom inte mår bra.
det är väl klart att man reagerar....
jag har själv blivit oskyldigt anklagat en gång om att jag skulle ha slagit mitt barn!! hur kul va det!! men med utredning så kom ju sanningen fram iallafall,så egentligen är det ju bättre att anmäla om man har starka misstankar än att skita i det. visst jag mådde skitdåligt ett tag, men jag visste ju vad som hänt iallafall. Det är det viktigaste :bump:

förstår att de e tråkigt att få skit när de finns naturliga orsaker.
De finns ju hästar som ser precis likadana ut som faktiskt är utsatta för vanvård.inte lätt för en lekman att avgöra skillnaden.frågar man ägaren till en sån häst så får man till svar att hästen mår bra.
Var drar man gränsen för anmälan eller ej?

Håller med Skojskrot - bättre anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Vet man med sig som hästägare att man har ögonen på sig kan man ju själv kontakta djurskyddet och be dom komma ut på en kontroll. Då har man sitt på det torra - förutsatt att allt är ok!

Jag tror knappast att problemet är att folk i allmännhet anmäler för ofta. Snarare tvärtom och det är hästen som far illa under tiden.

Nån j*vla ordning får det vara. Har man inte tillräckligt med bevis på om hästar är vanvårdade så ska man hålla käften. Helt onödigt att anmäla på så lösa grunder. Det är pga av sådana som anmäler "en gång för mycket än en gång förlite" som kostar samhället en massa pengar. Det är bättre att de som utreder fallen får utreda riktig vanvård än hålla på att utreda skit som folk springer med.

Håll ett öga på hästägaren och anmäl ifall det inte blir någon förbättring. Prata med hästägaren om hästen och fråga istället. Hur svårt kan det vara.

Skärp er och spring inte runt och var några låtsas poliser.

Håller med! Det är kanske inte så lämpligt att ta ett första föl vid 20 år men Sofia har haft 9 föl sammalagt o har alltid klarat sej själv, så vi ansåg att hon nog va tillräkligt rutinerad för att klara ett till.
Tack för tipset men det blir inge fler föl efter henne nu...hon är i hästhimlen :cry:

Är lite splittrad i frågan. Visst ska man inte anklaga men man är ju samtidigt glad över att folk faktiskt reagerar.
Men visst springa och anmäla på väldigt lösa grunder är bara onödigt. Man sak försöka ta reda på så mkt fakta som möjligt först.

Det är iaf positivt att folk reagerar istället för att bara blunda. Däremot är det riktigt irriterande om det går så långt att dom anmäler utan att veta hur det riktigt ligger till. :mad:

Har själv inte blivit anmäld men har ju fått höra hur snacket går "på byn" så att säga... o jag vet hur de känns, hur ska det då inte kännas att bli anmäld!?

Givetvis ska dom de, men innan man kastar ur sej en massa så kankse man ska tänka efter ett par gånger, det var det jag menade, inte att folk ska få göra som dom vill!

Kjelle skrev:
Var drar man gränsen för anmälan eller ej?

Jah, efter mycket och noggrant tänkande. Du bör kanske diskutera med andra också för att höra vad dom tycker. Och pressa ägaren lite... fråga inte bara hur hästen mår, fråga kanske varför den mår som den mår, och håll lite utkik ifall att det blir någon ändring, till det bättre eller sämre. Anmäl inte varenda mager häst ni ser! Rota lite först...

:bow:
Håller med dej till 100% ang. struntutredningar!! Om alla anmälningar som gjordes var baserade på ordentliga fakta kanske problemet skulle kunna visa en antydan på att försvinna... att inspektörerna måste springa runt o kolla upp en massa i onödan duger inte! :mad:

Men är det någon som reagerar på att en häst är överviktig?! Är det någon som ens funderar på att anmäla den "snälle farbror'n med den stora söta nordsvensken som bara behöver gå i hagen hela dagran o bli fet" för vanvård? För jag anser inte att den hästen mår så bra heller!?
Hade en granne som hade en väldigt överviktig häst. Vi har samma hovslagare och han gissade på 500 kg övervikt. Inget ont sagt om grannen, hon va överviktig när hon köpte henn o dessutom med föl så hon kunde ju inte hårdbanta henne dirket heller, grejen var den att när hon sålt fölet och började promenar med stoet så pallade hennes ben inte med! Tillslut när det blev kallare fick dom avliva henne, fullt frisk i överig inte ens 10 år gammal, pga att hennes ben inte orkade med hennes egen tyngd!! Är inte det plågeri!? Att låta en häst bli så pass fet att den tillslut inte kan stå!?
OBS! Grannen min hade inget med det att göra!! Hon ville ju banta ner henne!!

Knapplån: Man behöver INTE ha bevis för att anmäla. Det räcker med en misstanke om att det inte står rätt till. Sen är det upp till djurskyddet att ta reda på hur det verkligen förhåller dig. En anmälan leder ju inte till nån rättslig åtgärd om allt är ok. Då blir man ju rentvådd så att säga.

Det var inte frågan om vad man behöver eller inte... saken var den att folk anklagar varandra hur som helst för missskötsel och vanvård utan att veta vad dom egentligen pratar om. Och inspektörerna får jobba häcken av sej med en massa strunt bara ist för att alla energi läggs på att utreda fall som faktiskt kan leda till en fällande dom!
Och det gällde inte heller bara anmälningar utan allt skitsnack som går, överallt! I stall, HÄR, på träningar, överallt...

Tussemaja skrev:
Knapplån: Man behöver INTE ha bevis för att anmäla. Det räcker med en misstanke om att det inte står rätt till. Sen är det upp till djurskyddet att ta reda på hur det verkligen förhåller dig. En anmälan leder ju inte till nån rättslig åtgärd om allt är ok. Då blir man ju rentvådd så att säga.

Hur vore det om man använde det sunda förnuftet? Det kan ju hända att din misstanke visar sig vara fel och då har du belastat en inspektör med ett onödigt fall. Dessutom har en oskyldig person fått en stämpel på sig.Var inte så insnöade använd FÖNUFTET.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka