Nu käkar de träck igen?

B

BonRaiz

Tips till mig tack, om vad våra hästar saknar, då de börjat äta träck (vet inte vem som äter vems o de är bara 2)
Min har iaf börjat rata Algerna plötsligt, de ligger kvar i krubban...
Vad är det i algerna hästen saknar tro?:(

Sv: Nu käkar de träck igen?

när jag hade två hästar så när jag och min mamma red dom tillsammans och den ena bajsade så sprang den andre och åt som en tok . båda åt samma mat men hon slutade efter ett tag men kunnde börja efter ett tag igen. jag vet att den som äter fattas nåt men kan inte svara på vad men det reder hästen själv. har jag hört:love:

Jag är inte helt säker. Men jag har hört att hästar saknar protein och andra mineraler, därför äter dom sitt eller andras träck. Prova att ge hästarna mineraler om dom itne redan får det.

Maxmax skrev:
Jag är inte helt säker. Men jag har hört att hästar saknar protein och andra mineraler, därför äter dom sitt eller andras träck. Prova att ge hästarna mineraler om dom itne redan får det.
Stämmer inte...våra får mineraler o alger (som oxå är mineraler,väll)

Gissar på proteinbrist... har ni kollat över foderstaten? min gamling käkade träck när jag fodrade med oanalyserat grovfoder (troligen med lågt proteinvärde) när jag bytte till ett annat silage (analyserat med bra proteinvärden) slutade detta träckätande. Tyvärr så bytte jag för sent så att han ändå tappade massor av hull och muskler..

BonRaiz skrev:
Tips till mig tack, om vad våra hästar saknar, då de börjat äta träck (vet inte vem som äter vems o de är bara 2)
Min har iaf börjat rata Algerna plötsligt, de ligger kvar i krubban...
Vad är det i algerna hästen saknar tro?:(

Alger är ju utrensande och fattas det då i kroppen så klart att de då inte vill ha mer alger för tillfället. En sak jag funderat på är om algernas effekt i längden blir för effektfull och tar med sig även sådant som kroppen igentligen behöver. Jag tror det är bättre att ge alger periodvis istället för under längre perioder.

När det gäller skitätandet så verkar det uppkomma nu under våren då hästarna börjar komma in i sina fällperioder, så vad händer i kroppen när hästen börjar fälla? Tycker mig se ett samband fällning - skitätande.

Tycker mig se ett samband fällning - skitätande

Kanske B-vitaminbrist....eller proteinbrist. Proteiner som väl också "går åt" vid fällning. Proteinbrist under vintern visar sig ju iofs också ofta först på vårkanten...

Coffeaclub skrev:
Kanske B-vitaminbrist....eller proteinbrist. Proteiner som väl också "går åt" vid fällning. Proteinbrist under vintern visar sig ju iofs också ofta först på vårkanten...

Jag spånar mest för mig själv, har ingen aning om vad som händer i hästkroppen när de börjar fälla kom jag på häromdagen då jag kom på min häst med att äta skit igen, med start på exakt samma tidpunkt som förra året.
Han har en foderstat som för honom är toppen och inga brister vad jag skulle komma på, men något gör ändå att de börjar knapra skit just vid fällningstider både med och utan extra B-vit.

Så ni som vet vad händer i hästkroppen vid fällning hormonellt och ev. annat!?

Min ena häst har också börjat äta träck. Jag har aldrig sett detta förr. De får fri tillgång i mineralhink och balanserad foderstat. Min teori är att hon har tråkigt. Det finns inget att göra i hagen och hon har vilat sedan september pga senskada.

Hästar brukar gnaga trä och koprofagera under vår/senvinter, detta är inget onormalt och behöver inte alls handla om att dom skulle ha någon form av näringsbrist...annars skulle ju alla hundar ha konstant näringsbrist.

Pröva med att hugga ner sly från sommarhagarna och slänga in till hästarna i vinterhagen.

Coffeaclub skrev:
Gissar på proteinbrist... har ni kollat över foderstaten? min gamling käkade träck när jag fodrade med oanalyserat grovfoder (troligen med lågt proteinvärde) när jag bytte till ett annat silage (analyserat med bra proteinvärden) slutade detta träckätande. Tyvärr så bytte jag för sent så att han ändå tappade massor av hull och muskler..
Analys helt ok...
Inga problem m hull på nån av dom...
Och det här kom mkt plötsligt...ja, faktiskt efter avmaskningen...

sissu skrev:
Alger är ju utrensande och fattas det då i kroppen så klart att de då inte vill ha mer alger för tillfället. En sak jag funderat på är om algernas effekt i längden blir för effektfull och tar med sig även sådant som kroppen igentligen behöver. Jag tror det är bättre att ge alger periodvis istället för under längre perioder.

När det gäller skitätandet så verkar det uppkomma nu under våren då hästarna börjar komma in i sina fällperioder, så vad händer i kroppen när hästen börjar fälla? Tycker mig se ett samband fällning - skitätande.
Tack, äntligen nåt vettigt....
Jaså, de är utrensande, jag som trodde man gav dom som miner...
Jag har alltid gett henne miner, men så förra året gav vi på prov Alger o hon var helt tokig i dom, så jag köpte o gav, jämte minerna då...
Nu tog minerna slut häromdan o jag tänkte att det va onödigt o köpa, då hon ändå får algerna...tji fick jag då hon la av med dom med...
Det konstiga är att den andra hästen har gjort tvärtom, ratar minerna istället...
Tack för info...det blir till o köpa Miner igen...:)

Tacitus skrev:
Hästar brukar gnaga trä och koprofagera under vår/senvinter, detta är inget onormalt och behöver inte alls handla om att dom skulle ha någon form av näringsbrist...annars skulle ju alla hundar ha konstant näringsbrist.Vad e det m hundarna?

Pröva med att hugga ner sly från sommarhagarna och slänga in till hästarna i vinterhagen.
Det har våra, plus fri tillgång på halm...

Prova att ge Kraffts Mag & Tarm. Jag vet några som har samma problem som har provat detta. De slutade i princip på en gång med denna lite äckliga ovana, om man nu ska kalla det för en ovana? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar