Nu har min analys kommit, men behöver hjälp...

RIA

Trådstartare
nu har min analys kommit, men som jag skrev i en tidigare tråd så hade bonden själv gjort en analys utan mineraler och jag har även gjort en själv med mineraler.
jag skulle ta medelvärdet på dessa för att få fram siffror att arbeta fram en foderstat med. men eftersom det inte skiljer så mycket, ska jag använda min då som har lite sämre värden?

här kommer i alla fall siffrorna:

bondens analys

ts 67%
smältbart råprotein 45 g/kg foder
energi 6.7 MJ/kg foder

här är min analys

ts 66%
smältbart råprotein 35 g/kg foder
energi 6.4 MJ/kg foder
kalcium 2.7 g/kg foder
fosfor 1.8 g/kg foder
magnesium 1 g/kg foder

jag har räknat fram en foderstat med min analys och det är precis vad jag gett henne sen innan förutom att jag ger mineraler nu då.

men är kvoten på mineraler bra? jag vet inte alls vad värdet ska ligga på mineraler...när jag räknade fick jag fram att jag inte behövde ge extra mineraler, så jag antar att kvoten är ok?
sedan så fattades det selen, men det finns det i muslin jag ger så det skulle täcka behovet av det.

ska jag fortfarande ta ett medelvärde eller ska jag köra på min analys?

tacksam för lite hjälp och råd!!

Sv: Nu har min analys kommit, men behöver hjälp...

Jag hade inte brytt mig om att ta ett medelvärde. Mest för att dina värden är sämre än bondens. Vilket i praktiken innebär att de värsta som kan hända är att du fodrar på din häst för mycket protein (om du har balanserat foderstaten alltså). Och det är mest bara dåligt för plånboken.

Mineralerna och kvoterna i grovfodret är bra. Men lägger du till ett kraftfoder får du ju lägga till mineralerna i det också och då kan ju kvoterna ändras.

okej, men då håller jag min till min analys.

jag fick fram en bra foderstat, inga överdoseringar av något, heller inga underdoseringar.

jag har redan lagt till mineralerna (kalcium, fosfor, magnesium) i kraftfodret och fått foderstaten uträknad med dessa inräknat. det är väl rätt?

skulle bondens analys stämma mer än min så är det ju som du säger proteinet som det kan bli lite för mycket av. jag fodrar med proteinreducerat kraftfoder så där kommer det i alla fall inte in någon större mängd. men protein från grovfoder är väl inte farligt att överdosera? alltså, jag menar på en mindre skala.

Japp, det är helt rätt att alla mineraler ska med i beräkningen.

Vad menar du med proteinreducerat kraftfoder? För med din analys så ligger ju proteinet lite i underkant kvotmässigt.

Proteinöverutfodring är inte farligt, det kissas ut, det är mest dåligt för plånboken. Den enda risken det kan finnas med överutfodring är om man utfodrar en stor mängd lättsmält protein på en gång och därmed får ett läckage till grovtarmen. Minst är såklart risken för detta med grovfoder, men risken är inte jättestor med kraftfoder heller (inom rimliga gränser, som med allt naturligtvis).

Japp, det är helt rätt att alla mineraler ska med i beräkningen.

Vad menar du med proteinreducerat kraftfoder? För med din analys så ligger ju proteinet lite i underkant kvotmässigt.

Proteinöverutfodring är inte farligt, det kissas ut, det är mest dåligt för plånboken. Den enda risken det kan finnas med överutfodring är om man utfodrar en stor mängd lättsmält protein på en gång och därmed får ett läckage till grovtarmen. Minst är såklart risken för detta med grovfoder, men risken är inte jättestor med kraftfoder heller (inom rimliga gränser, som med allt naturligtvis).
En foderrrådgivare som kom ut till stallet i helgen sa att proteinöverskott visserligen kissas ut, men det belastar njurarna, så man ska inte överutfodra protein för mycket. Hon kunde inte ge någon siffra på vilken kvot som ger bekymmer, kvot 8 trodde hon var ok, men det gav en liten tankeställare.

jag menar bara att min musli är proteinreducerad. om man jämnför med de andra muslisortes som ingår i samma kategori som man kan ge "min" sorts häst så har min musli mindre protein. svårare än så var det inte...
men samtidigt så är det en rätt så normal proteinhalt vad jag förstår. men just att den är proteinreducerad i jämnförelse med övrigt innehåll i fodret som är "som vanligt".
luddigt inlägg å jag förstår knappt mig själv :crazy:

Nja, och nej. De flesta hästar går ju på bete på sommaren utan problem och försommarbete kan lätt ha en kvot på 12-14.

Klart att hästens system får jobba lite mer för att bryta ner proteinet, utvinna energin och kissa ut överskottskvävet, men det är i regel inget större grej. Så länge man inte har en häst med konstaterade problem, med t ex njurar eller andra organ.

Som jag ser det finns det ingen risk att överutfodra protein (undantaget lättsmält i stora mängder), det enda som mår dåligt är plånboken ;)

Jag tror jag förstår. Hade bara aldrig hört uttrycket i samband med hästfoder förut, så jag undrade mest av nyfikenhet.

okej :)

nu håller jag i alla fall på att räkna på en foderstat men de olika programmen jag räknar på ger olika foderstater!

så vet inte riktigt vilket program jag vågar lita på :crazy:

tokosel, är det något man ser vid selenbrist? för enligt den ena programmet så fattas det.

För med din analys så ligger ju proteinet lite i underkant kvotmässigt.
Tycker du? Med en kvot på 5,4 är det väl alldeles utmärkt om man vill ge lite kraftfoder också som i de allra flesta fall ligger på högre kvoter än så.

det tänkte jag med på. jag vill ge så mycket hösilage som möjligt är inte denna kvoten bra då? vill gärna ha fri tillgång.

sen så vill jag ge henne lite kraftfoder. för tillfället får hon 4 dl havre samt 4 dl musli. delat på 2 ggr, mest får att få något i krubban. men allteftersom arbetet kommer öka så måste ju maten ökas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar