RIA
Trådstartare
nu har min analys kommit, men som jag skrev i en tidigare tråd så hade bonden själv gjort en analys utan mineraler och jag har även gjort en själv med mineraler.
jag skulle ta medelvärdet på dessa för att få fram siffror att arbeta fram en foderstat med. men eftersom det inte skiljer så mycket, ska jag använda min då som har lite sämre värden?
här kommer i alla fall siffrorna:
bondens analys
ts 67%
smältbart råprotein 45 g/kg foder
energi 6.7 MJ/kg foder
här är min analys
ts 66%
smältbart råprotein 35 g/kg foder
energi 6.4 MJ/kg foder
kalcium 2.7 g/kg foder
fosfor 1.8 g/kg foder
magnesium 1 g/kg foder
jag har räknat fram en foderstat med min analys och det är precis vad jag gett henne sen innan förutom att jag ger mineraler nu då.
men är kvoten på mineraler bra? jag vet inte alls vad värdet ska ligga på mineraler...när jag räknade fick jag fram att jag inte behövde ge extra mineraler, så jag antar att kvoten är ok?
sedan så fattades det selen, men det finns det i muslin jag ger så det skulle täcka behovet av det.
ska jag fortfarande ta ett medelvärde eller ska jag köra på min analys?
tacksam för lite hjälp och råd!!
jag skulle ta medelvärdet på dessa för att få fram siffror att arbeta fram en foderstat med. men eftersom det inte skiljer så mycket, ska jag använda min då som har lite sämre värden?
här kommer i alla fall siffrorna:
bondens analys
ts 67%
smältbart råprotein 45 g/kg foder
energi 6.7 MJ/kg foder
här är min analys
ts 66%
smältbart råprotein 35 g/kg foder
energi 6.4 MJ/kg foder
kalcium 2.7 g/kg foder
fosfor 1.8 g/kg foder
magnesium 1 g/kg foder
jag har räknat fram en foderstat med min analys och det är precis vad jag gett henne sen innan förutom att jag ger mineraler nu då.
men är kvoten på mineraler bra? jag vet inte alls vad värdet ska ligga på mineraler...när jag räknade fick jag fram att jag inte behövde ge extra mineraler, så jag antar att kvoten är ok?
sedan så fattades det selen, men det finns det i muslin jag ger så det skulle täcka behovet av det.
ska jag fortfarande ta ett medelvärde eller ska jag köra på min analys?
tacksam för lite hjälp och råd!!