gylle
Trådstartare
Tillväxten lugnade ner sig lite i samma veva som jag hade min förra tråd efter att jag fått råd att avvänja henne tidigt (4mån) så jag gjorde valet att inte avvänja henne utan hon går fortfarande kvar hos mamma, har haft noggran koll på henne vad gäller tillväxt och andra symtom på problem med för snabb tillväxt. Funkat fint fram tills nu, sista veckan har hon börjat dra iväg igen, dock har samtidigt ett nytt problem kommit till och jag gissar att stoet börjar sina ner. Fölis börjar tappa hull. Men vad gör jag nu ? Fick innan av vet klara förhållningsregler om att fölis inte skulle få något eget kraftfoder utan bara låta henne sno lite från stoet, just för att hon uppenbarligen fått i sig väldigt mkt genom mjölken iom att hon växt så fort. Stoet har alltså inte helt slutat mjölka och jag ser henne dia ibland och som sagt fölis börjar tappa hullet. Men samtidigt så har hon alltså kommit in i en ny rejäl växtperiod (3 cm upp sista veckan - hon är nu 5 mån och 139 fram och 144 bak). Min magkänsla säger mig ju att börja fodra fölis, men är det rätt eller är det bara att be om problem med hennes snabba tillväxt ?