Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag börjar allvarligt lessna på siameshonan nu, TVÅ gånger de senaste veckorna har jag på morgonen sträckt mig och vridit huvudet för att kolla klockan och KLAFS lagt kinden i en kattspya placerad på min kudde :crazy: Otaliga är gångerna då jag klivit i det.

Hon är 8 år i år, och kom som fyraåring. Har sen hon kom varit en 'kräkskatt'. Vet hittade inget fel, hon avmaskades etc. Mend et fortsatte. Jag fick tips härifrån och utredde mer och insåg att hon verkligen KASTAR i sig torrfodret. Och spyorna är oftast just uppblött men inte smält torrfoder.

Provade diverse sätt så hon inte skulle kunna äta så fort, t ex sprida fodret över större yta. Samma sak. Gick över till våtfoder åt henne och kräkningarna minskade men upphörde inte.

Av diverse anledningar så förra sommaren drog jag in våtfodret för henne (i korthet för det inte gick ha framme mer än några minuter innan flugorna var där, och kattfan gick och skrek såfort man närmade sig kylskåpet, oavsett om hon hade mat eller ej.. ) och efter en period så upphörde faktiskt kräkningarna i princip helt (nån enstaka bara) i höstas. Så hela hösten och vintern så har hon ätit torrfoder och kräkts kanske 2 ggr/vecka.

Men nu har det av någon anledning börjat igen. Vissa dagar kan det vara en massa gånger, andra dagar så ingenting. Alla gångerna är det uppblött men osmält foder. Förutom om hon fårr vara ute (hänt 3 ggr nu i vår, då hon äter gräs som en häst och sen spyr upp det, utan hårbollar dock). Hon kan sitta och 'ulka' men utan att det komer något med (låter torrt, typ väsande).

Jag är seriöst rätt nära att tycka att hon får avsluta sina dagar, det finns en gräns för hur mycket jag orkar med. Det som hindrat mig är att hon mår bra och är frisk och så i övrigt och siameshanen skulle sörja halvt ihjäl sig om hon försvann. Men när jag ska behöva SOVA i kräks, då har det gått för långt.

Så återigen, någon med tips eller liknande? Veterinärens teori nu är att hon troligen fortfarande ibland äter för fort och det därför kommer upp, men att hon kan ha börjat okynneskräkas med. Vilket det att hon kan sitta och försöka få upp något, misslyckas och sen utan minsta konstighet återgå till att göra något annat. Om hon 'behövde' kräkas tycker han att hon borde må mer dåligt om hon inte får upp den, inte vara precis som vanligt. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.

Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Låter otroligt jobbigt!
Du kan inte försöka lägga något i skålen så hon måste äta en "knola" i taget... iställer för att vräka i sig allting på en gång?
Vet att Hunden här hemma gjorde så men han spydde ju i och för sig inte, och han gjorde de för att han var van vid att om han inte åt upp sin mat så kom nån annan hund och tog den illa kvickt, kan de ha nåt med saken å göra att hon känner sig stressad när hon äter?
Lycka Till!

Det behöver inte vara så att hon hetsäter utan det räcker med att hon inte tuggar epelletsen (något som faktiskt inte är ovanligt). Jag har en katt som var likadan. Hon hetsåt inte men kräktes upp torrfodret rätt omedelbart efter hon hade ätit.

Jag slutade ge torrfoder och kräkningrna försvann och har nu varit borta i 4 år.

Det kan ju även vara så att hon har problem med övre magmunnen eller har någon slags stressmage/magkatarr (katter kan ha det).

Har ju provat sänka ättempot, men det hjälpte inte mycket. Jag strödde då ut pelletsarna på en platt yta, så hon var tvungen att ta en pellets i taget. Fast hon var ju som en dammsugare då istället, och magen reagerade ändå.

Nu när hon ätit torrfoder och det fungerat, då har de haft fri tillgång i stor skål, och hon har 'öst' i sig. Men av någon anledning har det fungerat ändå. Vet inte varför det ändrats?

Ang matkonkurrens så har jag provat att hon får sin mat där de andra inte är (på frysen, igen av de andra hoppar upp dit), provat ha fritt vs begränsat osv, och även provat låta henne äta i eget rum. Men inte sett någon skillnad tyvärr. Jag blir verkligen inte klok på VARFÖR hon spyr.. Det kan ju vara så att det finns något fel som ännu inte upptäckts, som man kanske skulle hitta med gastroskopi eller _ännu_ mer utredning. Men det är mammas katt och mer pengar än hon vill lägga på det att göra de utredningarna, som veterinärerna inte ens tror ger svar (tyvärr). Och jag kan förstå henne. Katten är hälsan själv (lite tandsten bara) i övrigt, blank, fin päls, bra hull (hon är dock en 'tunnis', men alltid varit, är en nätt katt rakt av), hon är pigg och glad och lekfull, avföringen är u.a oh alla prover är fina. Enda 'felet' är att hon kräks, och inte ens veterinärerna ger så stort hopp att man hittar orsaken om mans å gör alla utredningar vi inte gjort som de kan hitta på.

Så känns mest som en fråga om HUR man ska kunna hantera problemet så att säga, eller minska det.

Hmm låter otroligt jobbigt...
hon kanske reagera på nåt ämne just i maten... vissa katter kan reagera på om de är smaksättning från Fisk i kattmaten!?
kanske är nåt sånt!
Om de inte är nåt sånt skulle jag börja överväga att låta katten "gåvidare" eftersom de är gansk jobbigt att behöva torka spyor hela tiden...

Det behöver inte vara så att hon hetsäter utan det räcker med att hon inte tuggar epelletsen (något som faktiskt inte är ovanligt). Jag har en katt som var likadan. Hon hetsåt inte men kräktes upp torrfodret rätt omedelbart efter hon hade ätit.

Jag slutade ge torrfoder och kräkningrna försvann och har nu varit borta i 4 år.

Det kan ju även vara så att hon har problem med övre magmunnen eller har någon slags stressmage/magkatarr (katter kan ha det).

Hon tuggar ibland (dte hörs ju), men oftast så bara öser hon in, oavsett om det är en och en eller en munfull åt gången. Synd det inte finns kattorrfoder i stooora bitar. Hon har snott hundmat 2 ggr, och då knapras och tuggas det minsann :devil:

Men man ser ju när hon kräks upp dem att de är hela, uppblötta pelletsar. Så många lär gå ner i lilla magen otuggade.

Glömde i mitt ursprungsinlägg förresten det som förvänade mig mest, nu när kräkningarna kom så tänkte jag att hon får väl våtmat igen då. Jo men tjena, inte en chans. Hon spydde ner i princip hela huset. Så nu fungerar plötsligt inte våtmat? (Eller om det blev för snabb övergång eller något?)

Hon är provbehandlad med omeprazol utan skillnad kräkningsmässigt (ang magen). Men möjligt hon HAR något fel på magen, bara att ingen hittar det =/

Låter som hon har någon form utav känslig mage, blandat med att hon inte tugar maten ordentligt.

Min kompis tog hem en katt från katthem, han var otroligt känslig i magen. Väldigt upprörd. Hon gav honom enbart kokt torsk tror jag det var å då stabiliserade magen upp sig. Sedan måste man ju precis som med hästar å andra djur vänja in i en bra takt till fodret den ska få dagligen sedan iochmed lilla problemmagen.

Vi har haft lite problem med våran oxå, så fort han får fel mat så spyr han upp det å han stressäter verkligen inte, utan där är det en kula i taget och tuga sedan en ny kula å tuga å så vidare. Så rätt foder är antagligen en bra ide att reda ut vad som passar bäst om han har känslig mage.

Hmm låter otroligt jobbigt...
hon kanske reagera på nåt ämne just i maten... vissa katter kan reagera på om de är smaksättning från Fisk i kattmaten!?
kanske är nåt sånt!
Om de inte är nåt sånt skulle jag börja överväga att låta katten "gåvidare" eftersom de är gansk jobbigt att behöva torka spyor hela tiden...

Jag kan ju inte utesluta att hon reagerar på något i maten, men avföringen är bra och det är likadant oavsett sort. Vet trodde ju först första gången vi sökte för det att det var födoallergi. Men blev inte minsta skillnad vid byte till 'allergimat' (2 olika sorter), och ingen skillnad när jag försökte byta mellan lite olika märken med olika smak. Och förr så samma torrfoder som inte gick så våtfodret gick bra (nu extremkräktes hon ju av våtfoder när jag försökte ge dock).

Har iofs inte provat att laga mat åt henne, inte vågat för jag är rädd det inte ska täcka alla behov?

Det tar emot att ta bort henne när hon inte tycks störas av kräkningarna och är pigg, glad, lekfull och välmående i övrigt. Men som sagt, det börjar bli drygt nu. Trampa i det är en sak, sova i det en helt annan (och stänga ute henne från sovrummet känns som tortyr, de ligger i sängen med mig hela natten missarna)

mm jo förstår hur du tänker!
Men har du provat att lägga torrfodret i blöt?! så att "knolorna" är som gele... då kan de ju inte bli så att hennes mage in te kan smälta de eftersom de är så gott som färdigsmällt!
de kanske ska ligga i blöt en timme innan utfodringn eller nåt :D

Inte provat blöta, det blir ju samma hygienaspekt som våtfoder. Men kanske skulle vara ide att prova det nu kanske, iom att det misslyckades att ge henne våtfoder igen :idea: Kruxet är väl om det blir samma som förra hösten, att man inte kan ha foder framme åt henne (flugjävlarna), och hon blir helt fixerad vid kylskåpet. Hon kunde gå och skrika i en timme, fast maten stod på matplatsen. Lyfte man upp henne och tyckte 'men titta då, HÄR är maten' hoppade hon ner och gick och skrek vid kylskåpet. DET var banne mig mer nervpåfrestande än kräkningarna.

Men ska se om hon kan tänka sig uppblött torrfoder, om det gör skillnad!

Har du provat foder som är speciellt för "spy" katter? Typ royal cair hair and skin?
hette något med oral förut.

Vår ena är/var hopplös spy katt förut, kastade i sig maten och spydde upp den, ibland så snabbt att det hamnade i matskålen...
Blev klart bättre när hon fick det fodret...

Förstår inte varför man funderar över att ta bort en katt för att den spyr:confused: om den i övrigt är frisk:confused:

men det har jag ju inte med att göra...för min del var(/är det händer ibland) det vardags rutin att torka katt spy det första jag gjorde på morgonen och ett par gånger under dagen...

Inget att hänga upp sig på barn och djur spyr och skiter ibland på olämpliga ställen:angel: stäng sovrums dörren så slipper du sova i spya:)

Mammas ena hankatt har varit en kräk-katt i 7 år. Men nu har hon bytt foder. De har alltid fått "vanligt" torrfoder från mataffären, men eftersom han är lite "bastant" :angel: så har hon nu bytt till Hills lightfoder. Han har slutat kräkas helt nu, förutom en hårboll i förra veckan :) Han kastar i sig fodret han med, o inget har hjälpt med varken boll i matskålen eller mat på bricka, han tuggar inte utan bara sväljer.
Men med nya fodret så har han slutat kräkas.

Så mitt tips är att du kanske ska kolla vad katten äter o se om det går att göra en förändring i fodret. :)

Har du provat foder som är speciellt för "spy" katter? Typ royal cair hair and skin?
hette något med oral förut.

Vår ena är/var hopplös spy katt förut, kastade i sig maten och spydde upp den, ibland så snabbt att det hamnade i matskålen...
Blev klart bättre när hon fick det fodret...

Nej, aldrig provat något sådant, utan provat för de med känslig mage, lågallergent och 'lite av varje' i övrigt. Ska se om jag kan hitta något sådant du nämner som andra honan tål. Finns det sånt foder du menar i våtmatsform förresten?
Förstår inte varför man funderar över att ta bort en katt för att den spyr:confused: om den i övrigt är frisk:confused:

men det har jag ju inte med att göra...för min del var(/är det händer ibland) det vardags rutin att torka katt spy det första jag gjorde på morgonen och ett par gånger under dagen...

Om det bara vore ett par ggr per dag så, men när det är som värst så börjar du morgonen med att vakna i det, kliva i det, byta sängkläder och torka upp det du klev i + dina fötter. Sen torkar du upp de andra fem som är på mattan vid sängen (för hon flyttar sig ju när hon spyr, så en 'kräkning' ger fem pölar). Sen kan du ta etts vep i de andra rummen och torka. Ungefär när du är klar hör du ulkandet igen.

Dessutom tar det åtskilliga timmar att försöka få bort spyor bakom elementen, göra ren knappsatsen på telefonen från spyor osv. (Hon har en förkärlek för att spy över saker :crazy). Jag vill inte VETA vad som växer på väggen bakom elementet där hon spytt ett antal ggr, och som jag inte får bort allt.

Mycket möjligt någon annan bara skulle rycka på axlarna. Men jag gör det inte. På samma sätt som jag inte skulle orka med att torka hundkiss varenda dag i 10 år. (Däremot accepterade jag utan knot att torka efter hanen varje gång han varit ensam, separationsångest, tills man fick bukt med det. Och jag säger ingenting de gånger det numera blir olyckspölar från honom (leversvikt). Men det finns alltid en gräns, och ikattens fall har det inte varit anledning till avlivning med kräkningarna innan, men nu är det över min gräns.

Inget att hänga upp sig på barn och djur spyr och skiter ibland på olämpliga ställen:angel: stäng sovrums dörren så slipper du sova i spya:)

Och får försöka få bort det ur sofforna istället. Och känns ganska taskigt för katten att på nätterna då sover hon i hallen minsann. Sen som sagt, skulle aldrig ha hjärta att stänga ute henne från sovrummet. Missarna sover med mig hela nätterna och har gjort sen de kom, dessutom så hon och siameshanen sover som två plåster PÅ varandra, och är överlag väldigt fästa vid varandra. (igår gick han och gapade hela kvällen och jag fattade inte vad som var fel, tills jag insåg att honan blivit instängd i förrådet och det var det han ville försöka påtala)

Så mitt tips är att du kanske ska kolla vad katten äter o se om det går att göra en förändring i fodret. :)

Kanske finns något foder därute som hon skulle sluta spy av. Fast med tanke på hur många hundra fodersoter det finns så hmm, nål i höstack?

Hon har innan hon kom ätit RC, här har hon ätit (inte samtidigt såklart) Hills SS, Hills Adult, RC Sensible, RC outdoor (det hon åt innan), Sportsmans Pride, Mjau våtfoder, Hills våtfoder. Utan större skillnad. Och förutom mjauburkmaten där (som jag fick tips härifrån om), så har hon ju bara ätit 'dyra, bra' foder, dvs inget från mataffären. Eller jo, några tillfällen när det klickat vad gäller leverans av nytt kattfoder har de fått äta 'nödmat', Friskies, direkt från ICA :Devil: Varken blivit bättre eller sämre av Friskiesen jmf med det andra dock.

Senaste åren har hon torrfodermässigt ätit Sportsmans Pride, och när hon ätit burkmat så Mjau.

Nä det finns inte i våtform det är torrfoder, finns i djuraffär...

Var tvungen att skratta åt torkandet av spyorna:rofl: :rofl: :rofl: känner så väl igen mig, särskilt bakom element och på telefoner:eek:

Våra djur får inte sova i sovrummet eftersom jag egentligen inte tål dem...
de sover dock gärna i dotterns säng...och vårt hus är stort och ibland kan hon börja spy uppe, gärna sittandes på dotterns säng, fortsätta ner för trappan in i stora rummet och ulka lite i soffan och fåtöljer (tur man har skinnsoffa) sen fortsätter man en tur till köket för att avsluta det hela på hallmattan:eek: :rofl:

Hallmattorna är så vältvättade att hållbarheten är ca ett halvår innan tvättmaskinen har slitit ut dem:devil:

Det är roligt nääästan jämt;)

Hon tuggar ibland (dte hörs ju), men oftast så bara öser hon in, oavsett om det är en och en eller en munfull åt gången. Synd det inte finns kattorrfoder i stooora bitar. Hon har snott hundmat 2 ggr, och då knapras och tuggas det minsann :devil:

Men man ser ju när hon kräks upp dem att de är hela, uppblötta pelletsar. Så många lär gå ner i lilla magen otuggade.

Glömde i mitt ursprungsinlägg förresten det som förvänade mig mest, nu när kräkningarna kom så tänkte jag att hon får väl våtmat igen då. Jo men tjena, inte en chans. Hon spydde ner i princip hela huset. Så nu fungerar plötsligt inte våtmat? (Eller om det blev för snabb övergång eller något?)

Hon är provbehandlad med omeprazol utan skillnad kräkningsmässigt (ang magen). Men möjligt hon HAR något fel på magen, bara att ingen hittar det =/

Har du provat RC Maine Coon? Det ska ha stora bitar.

Att göra egen mat kan ju vara ett alternativ. Jag gör ju min kattmat själv men eftersom min mat är rå så blir det ju lite av samma problem som med våtfoder, det kan inte stå framme särskilt länge. Om man däremot faktiskt tillagar maten går det att ha den framme längre (även om det kan komma flugor). Är det "kokt" mat du är intresserad av kan du köpa Dr. Pitcairn's Complete Guide to Natural Health For Dogs And Cats. Den är fullspäckad med näringsmässigt balanserade recept på hemgjord kattmat.

En av mina katter (6 år) hetsäter och spyr ibland. När han var under året försvann han vid ett par tillfällen upp till några veckor innan han hittades utsvulten och mager. Jag har märkt att när han inte ständigt har tillgång till mat blir han orolig och kastar i sig maten när det finns(torrfoder) och spyr upp. Sen kan han fortsätta att äta igen. Därför ser jag till att skålarna är fulla (har en till katt också) jämt om det går. När han varit ute tex en hel natt utan att kunna komma in(har ingen kattlucka) då kastar han i sig maten och spyr oftast. Nu ska vi flytta snart och ha kattlucka på det nya stället så jag hoppas det blirt bättre då. Annars är han en lugn och mysig katt som går att bära och lyfta hur som helst och totalt avslappnad och mysig. Har bra hull. Jag gissar själv att det är psykiskt och kan ha att göra med att han har svultit några tillfällen och att det sitter kvar i honom att passa på att äta när det finns. Han är en duktig mus och sorkfångare och även om det finns gott om tillgång för honom ute på natten så verkar torrfoderskålen vara en trygghet för honom. Som tur är kommer spyorna mest på golvet där det går att torka av lätt. luktar inte så farligt. Har sett musspyor några ggr och det luktar illa det.:p

Svarar flera

Sol - nej, ska kolla upp det och storleken på bitarna. Och värdena och så. Sen är väl kuggfrågan om andra honkatten tål det, knepigt att ge dem olika foder, men med lite tur så kanske andra honkatten tål det. Ska kolla upp, tackar.

tror du/ni förresten att det kan fungera även om man 'bara' blandar ut SS:en med något annat? Eller måste det vara rent? (Har en nyöppnad niokilospåse hemma..)

Om man vill bara testa en kort period att 'laga' mat åt dem, hur viktigt är det att ha den boken och recept på? Tänkte mer om man skulle prova ge henne bara kyckling t ex? Men rädd för brister som sagt. Men att kunna prova med EN sak först, och se hur det blir då?

TinyWiny - okej, se svar till sol (ang om andra honkatten tål det), men ska kolla upp det med. Att jag frågade om ang våtfoder är för då kan man ge bara siameshonan, och då är det sak samma om andra honan tål det eller ej.

Och man vore ju glad om de kunde spy på ETT ställe ja, som hundar, de står kvar tills de är klara. Men katter ska ju spy på 15 ställen innan de är färdiga =/

lolly - hon har ju fri tillgång, men det tycks inte hjälpa, även om det såklart är bättre än att hungrig kasta sig över det serverade. Men hon 'öser' i sig det när hon år dit och äter även på fri tillgång.

Köpt "multivitamintillskott" (tex. Vit-Tabs) och ge katten om du tänker börja göra egen mat. Det duger bra till en början iaf. Försök även hitta något slags taurintillskott, det är jätteviktigt med taurintillskott när man ger kokt kött!

Men har du bara ett bra vitamintillskott och taurin hemma så behöver du inte köpa boken, men den är till stor hjälp så om du bestämmer dig för att fortsätta med hemgjord mat är det en bra idé att köpa den.

Du kan ju prova att blanda ut RC Maine Coon med den vanliga maten och se om det räcker för att få henne att tugga. Kanske räcker det.

Har du provat Eukanuba Intestinal Formula? Vi fick hem en katt med mycket känslig mage (han hade varit undernärd väldigt länge) men han kräks inte alls av den maten.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 338
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 930
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 304
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar