Sv: Nu behöver jag hjälp.
Nej, en rädd häst ska du inte skrämma bakåt.
Jag har däremot lärt Kevin som inte ville backa, att backa med grimskaftet. Jag skakar grimskaftet när jag står framför honom. Helst med ett tungt grimskaft. Då brukar de höja huvudet lite, då kan man sluta och berömma, och göra om det tills hästen faktiskt tar ett steg bakåt för att komma undan det jobbiga repet. Ok, man kan tycka att det oxå är att skrämma, men du som människa slipper skrämma hästen, istället ger man hästen en utväg genom att backa. Hästar är smarta och fattar snart att det är enkaler att backa. Jag misstänker iofs att din häst lär gå över dig, eller gå åt sidan.. Egentligen kanske du borde ha hjälp av en NH tränare.
Jag är med på ett NH forum, kanske du ska gå med där och se vad du får för svar? För egentligen har ju detta inget med körning att göra.
nnha.se
En grej till. Är hästen matsugen, så kan du ju ta en hink med gott eller en morot och ta mellan frambenen så att han måste backa för att få tag i den. Lägg till ett kommando efter några träningar..Backningen måste ju bli positiv, och hästen kan ju backa. Den måste ju backa i hagen nån gång?
Jag tror det handlar lite om förtroende och ledarskap med, så lite nh tänk så SKA det gå att fixa. Har den lärt sig det, kan det lära sig nåt annat
Kämpa på! Tänk på att aldrig lägga in negativa saker i din träning, eftersom hästen gör det av misstänksamhet.
//jenny