Nu behöver jag hjälp.

B

bonny

Jag har fått tips om att lägga in en tråd här på Buke. Jag har en korsnings ponny som jag har problem med. Innan hon kom till mig så var hon mycket körd. Men en dag så backade hon in i en eltråd. Sedan dess så har hon VÄGRAT att rygga!!!! Hur skall jag få henne att rygga igen? Har fått tipset att gå mor henne med eltråd. Men det tycker jag verkar grymt. Snälla har ni några tips? // bonny.

Sv: Nu behöver jag hjälp.

Min blivande körponny "ta i trä" backar inte heller. Men han rids ju och genom ridningen har vi nu fått han att backa med rösten.

Är hon väl tömkörd? Isåfall kan du börja därifrån med en medhjälpre. Du tar tömmarna, står bakom henne, har kontakt, säger "back" och medhjälparen petar/trycker mitt i bröstet på henne tills hon kanske höjer eller sänker huvudet-vilket är en reaktion. Beröm! Gå sen vidare tills hon vickar på ett framben ända tills hon tar ett steg bakåt. Ge henne tid eftersom hon är rädd. Om hon rids gör ni likadan där, och dra aldrig bak hästen, utan låt rösten ge kommandot. Målet är en häst som bibehåller huvudet i lodrät position och backar med bakbenen under sig.

Är det bara i vagnen hon inte backar? Har du baksele? Utan baksele blir det obehagligt för hästen att backa.

En annan jättebra lösning är att boka tid hos körtränare eller någon som verkligen kan köra tex bruks eller tävlar körning.

//jenny

Hon backar aldrig. Inte i stallet,inte i transporten, inte när man rider. Det går helt enkelt inte att få henne att rygga. Vi har provat att trycka henne bakåt på bogen. Vi har provat att slå på hovarna. Inget hjälper. Jag ger snart upp. Finns det någon bra tränare eller någon annan som är duktig på att köra in hästar? Vad skall jag ta mig till? Vet att några här har lämmnat bort sina hästar på inkörning, Trygg tex var lämmnade du din?//bonny

Senast ändrad av en moderator:

hur tusan kommer hon ur transporten då?...

jag tycker du ska träna träna tärna och då använda ordet backa eller ja iaf ett ord du alltid kommer att använda....sen har du henne i ett långt grtimskaft med repgrimma...träna mkt hoursemanship....

ett spö behöver du oxå....ev så ska du kansek använda ett annat ord för backa än vad du hade innan för det kan ju väcka negativa återblickar..

stå en bit framför...höj händerna över huvudet så du blir större och smacka skräm, stojaa så hästen blir uppmärkasm....
och gå samtidigt mot hästen som du säger ordet du vill använda....den kommer då inte stå still om du gör rätt och går den åt sidan så får du parera den så den hela tiden är rak mot dej...
träna detta några gånger minsta lilla tendens till att ta benet bakåt......du slutar direkt och tar ner händerna + berömmer snabbt.... och var nöjd med det lilla steget det kommer ta långt tid av träning.....men träna mkt..

och berömm MKT gå fram o klappa i pannan ge godis eller vad nu din häst blir glad över.

lcyka till...och berätta om detta funkade=)

förresten kunde hon backa innan de hände? i allt?

Det där låter lite galet tycker jag. Man skall väl för tusan inte skrämma en häst bakåt??????????
Kör henne fram mot en vägg gärna med en vägg på ena sidan med. Ha en medhjälpare på andra sidan och försök sedan att få henne att backa. Tänk på att berömma så fort hon TÄNKER backa. Vänder hon i transporten?
Är hon lugn för övrigt? Grips hon lätt av panik?

Nej, en rädd häst ska du inte skrämma bakåt.

Jag har däremot lärt Kevin som inte ville backa, att backa med grimskaftet. Jag skakar grimskaftet när jag står framför honom. Helst med ett tungt grimskaft. Då brukar de höja huvudet lite, då kan man sluta och berömma, och göra om det tills hästen faktiskt tar ett steg bakåt för att komma undan det jobbiga repet. Ok, man kan tycka att det oxå är att skrämma, men du som människa slipper skrämma hästen, istället ger man hästen en utväg genom att backa. Hästar är smarta och fattar snart att det är enkaler att backa. Jag misstänker iofs att din häst lär gå över dig, eller gå åt sidan.. Egentligen kanske du borde ha hjälp av en NH tränare.
Jag är med på ett NH forum, kanske du ska gå med där och se vad du får för svar? För egentligen har ju detta inget med körning att göra.
nnha.se

En grej till. Är hästen matsugen, så kan du ju ta en hink med gott eller en morot och ta mellan frambenen så att han måste backa för att få tag i den. Lägg till ett kommando efter några träningar..Backningen måste ju bli positiv, och hästen kan ju backa. Den måste ju backa i hagen nån gång?

Jag tror det handlar lite om förtroende och ledarskap med, så lite nh tänk så SKA det gå att fixa. Har den lärt sig det, kan det lära sig nåt annat :) Kämpa på! Tänk på att aldrig lägga in negativa saker i din träning, eftersom hästen gör det av misstänksamhet.

//jenny

Hon vänder i transporten. Har aldrig sett henne backa i hagen. //bonny

ni har kollat upp så det inte är nåt fel då? hon kanske helt enkelt inte kan...

alltså har hon nån gångh i sitt liv kunnat backa?

...hon backade in i en eltråd.. :)

Ni kanske ska prova med en eltråd framför henne? (nej, det menade jag inte)

Hur har det gått i helgen med brackträningen? Duger våra tips nåt till?

/jenny

snigelfarmor skrev:
Ni kanske ska prova med en eltråd framför henne? (nej, det menade jag inte)

/jenny

Påföljden blir kanske då att den även börjar vägra röra sej framåt. En häst som varken rör sej framåt eller bakåt...bara åt sidorna...vad blir det? Krabba?? :rofl:

Hej!

Tipset att gå mot henne med eltråd är det sämsta jag har hört! Hon kommer inte att backa. Utan kasta sig åt sidan istället!!

Om du ställer henne i en sådan situation att den ända utvägen är att backa, inte i transporten där är hon ju van att vända så då kommer hon att vända tills hon får vända.
Men på ett mer eller mindre nytt ställe. Att göra en trång spilta (så att bara ponnyn kommer in) med väggar mot en vägg. Tömkör/led in henne och ha tex lite hö el godis (kan va lite som helst - morötter, äpplen, hårtbröd) längst in. Sen när hon ätit klart och ser ut att vilja ut, så ta tag i tömmarna lite lagom och säg "back". Om hon backar är du där med godis och beröm!
Hon kan kanske inte komandot men nått måste man ju säga.
Det bästa är kanske att bygga detta i hagen och leda in henne på nått vis i spiltan och låta henne backa ut själv utan tvång?
Tja jag vet inte om detta fungerar har dock inte provat. Men en bra teori iaf!

Mvh Lisa

Ställ hästen med pannan mot stalldörren. Öppna dörren och säg back. Låt hästen ta ett par steg bakåt för att få komma in varje dag. När det börjar fungera kan du göra samma sak med tömkörningen bara du har en medhjälpare som kan öppna dörren.
detta är en bra början, jag har fler tips om detta inte hjälper.
Lycka till
/M

Tro mig, Vi har provat det med. Vi byggde om hennes BOX dörr så den öppnades innåt. Det var inte bra. Vi fick LYFTA av dörren för att få ut henne.Så nu har jag inga mer ideer. HJÄLP!!!! Hon har ju backat innan hon backade in i tråden.

Hade du inte varit så sabla tyken så hade jag kunnat hjälpa dig kanske. Men det känns som det kan kvitta nu.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka