Novis som behöver råd!

kirin

Trådstartare
Hej hej!
Känner mig ganska ny på den här delen av buke...
Men nu är saken den att jag just i all hast "adopterat" en kompis marsvin (då det stod mellan det och avlivning).
Fast det här med marsvin är en helt ny erfarenhet för mig... närmaste jag haft är väl kaniner för en massa år sedan... och som jag förstått det så är marsvin en aning känsligare...
Så jag har lite frågor till er med lite erfarenhet :)
Exempelvis, hur är det med att ha marsvin utomhus? Vet att de är ömtåliga för kyla, men hur varmt måste det vara för att de ska kunna vara i utebur? (Hade själv kaniner som var ute året runt så det är lite skillnad) ;)
Sen hur stor bur bör man ha till ett ensamt marsvin?
Hur är det med kraftfoder... behöver de pellets eller klarar de sig på foderblandning utan pellets?
Kan man vänja dem vid att äta gräs på sommaren? Hurpass mkt i sådana fall, jag menar, kan de i stort sett leva på gräs under sommarhalvåret eller är det för starkt?
Sen fick jag en chock när jag for till djuraffären för att köpa hö och spån... det är ju svindyrt! 45 spänn för en liten futtig kasse med hö! När man kan köpa en hel bal för 25 spänn! Samma sak med spånet! Fast så kunde jag ju åka till stallet och få både hö och spån gratis när jag hade kaniner... där jag bor nu känner jag knappt några hästmänniskor :(
Så jag undrar om det är någon i Skelleftetrakten som skulle kunna tänka sig sälja en höbal och lite spån? Då kan ni ju skicka ett pm :)
För jag antar att det hö man ger till hästarna (om det inte är alltför grovt dvs) även fungerar lika bra som foder åt marsvin?
Tja, det var allt jag kunde komma på att fråga om för tillfället... hoppas ni har tid att svara :)

Kan svara så gott det går iaf :)

Jag har hört att 18+ grader är en gräns, men kan nog tänka mig att 20+ är desto bättre. Sen beror det ju lite på hur vädret är och så, bara det inte är blött i gräset. Ett tips kan ju vara att när man själv vill ha mer än bara t-shirt för att inte frysa, då är det för kallt för svinet.
Burstorlek vet jag inte exakt, men ju större desto bättre. Kolla på www.jordbruksverket.se så kanske du hittar minsta storleken.
Foderblandning är för fett, pellets ska det vara. Har hört att folk visst blandar i havre också, men det vet jag inget om så jag lämnar det till någon annan...
Gräs går urbra! Låt de få vänja sig sakta men säkert, sen är det lugnt. Se bara upp för giftiga växter, typ smörblommor och sådant.
Kika på Granngården! :idea: Jag har för mig att en del köper 52-liters spånbalar där för runt 60 kr. Själv har jag köpt en 52-liters på Dalviks Kvarn för 65 kr, så har du nära dit kanske det kan vara något?
Kolla i tidningen så kan man ibland hitta annonser om höbalar för runt 1-2 kr/kg, billigt och bra :) Hästhö är bland det bästa, och det godaste enligt Lurvas iaf :)

Lycka till med grisen :bow:

Exempelvis, hur är det med att ha marsvin utomhus? Vet att de är ömtåliga för kyla, men hur varmt måste det vara för att de ska kunna vara i utebur? Själv brukar jag inte ha mina ute om det är kallare än 15 grader, men inte heller om det är jätte varmt. Låter dem inte heller vara ute om det blåser väldigt mycket och aldrig över natten.

Sen hur stor bur bör man ha till ett ensamt marsvin? Skaffa en kompis till marsvinet och köp minst en 100*50 bur

Hur är det med kraftfoder... behöver de pellets eller klarar de sig på foderblandning utan pellets?
Mina marsvin får c-vitaminrika grönsaker varje dag, och fri tillgång på hö (mycket viktigt!). Sedan utöver får de knäckebrödsskivor, gurka, gräs och annat godis också. När jag har ett marsvin under 6 månader ger jag dock fröblandning

Kan man vänja dem vid att äta gräs på sommaren? Hurpass mkt i sådana fall, jag menar, kan de i stort sett leva på gräs under sommarhalvåret eller är det för starkt? Ge mindre givor gräs de första dagarna för att vänja magen, och låt gärna marsvinet äta gräs under hela sommaren, men det är jätteviktigt att du kompletterar med c-vitaminrika grönsaker samt hö.

Sen fick jag en chock när jag for till djuraffären för att köpa hö och spån... det är ju svindyrt! 45 spänn för en liten futtig kasse med hö! När man kan köpa en hel bal för 25 spänn! Samma sak med spånet!På granngården borde du kunna köpa en större bal spån, för inte en alltfördyr peng. Och hö kan du ju kolla upp i någon annonstidning om någon säljer. Jag skulle föredra inte alltförgrovt.

Tack för svaret, nu kommer lite följdfrågor på det...
Exempelvis, det här med temperatur... 20 grader cirkus.... hur är det med regn och blåst? kan de fortfarande klara sig utan att bli förkylda om det duggregnar (varmt sommarregn typ ;) )?
Du säger att foderblandningen är för fet... kan man då skippa att ge foderblandning och bara hålla sig till pellets, hö/gräs och frukt/grönsaker, lr missar man delar av vad de behöver få i sig? Behöver de ens pellets om de får övriga ovan nämnda saker att äta dagligen?
Hur lång tid tar det att vänja dem vid gräs då? hur mkt borde man börja med att ge i en giva?
Grenar och dylikt? Äter de ask och björk?
Hmm... spån, antar att vanligt spån från sågen är lite för dammigt kanske? Hur är det med kutterspån då? Blir det för grovt lr?
Hoppas jag inte är för jobbig nu ;)

Tack för svaret, nu kommer ännu fler följdfrågor... ;)
Kompis till marsvinet... har just skaffat det här, och det var knappt frivilligt men... har förstått att det är ganska viktigt för marsvin med sällskap, men just nu känns det som att kanske ta sig vatten över huvudet att det första jag gör skaffa ett till innan jag vet hur jag bäst ska ta hand om det som nu är i min vård...
Buren jag har nu är kanske runt 70 * 40 cm, räcker det till ett marsvin? Känns litet i mina ögon men då är jag som sagt van de uteburar jag hade till kaninerna som var på 2m * 70cm...

Grattis till din nya familjemedlem, själv har jag 20 st små grisar här hemma.
Jag tar ut mina djur när jag själv tycker det är skönt att gå i t-shirt. Men det är lika viktigt att inte det är för varmt ute, ett marsvin är lika känslig för värme som för drag och fukt. Regn och blåst är ingen höjdare att vara ute i.
Hod mej får bara avelsdjuren och växande ungar kraftfoder, dom andra klarar sej gott med hö och grönsaker.
Nu på sommaren får dom inga grönsaker utan bara gräs/maskrosblad. Ge ditt marsvin nåra strån eller blad i början och öka succesivt.
Grenar är jättebra för deras tänder och det går att ge dom vad som helst i grenväg.
Spån ska vara kutterspån, inte sågspån som blir för dammigt.
Fråga på du bara!
Kolla gärna den här sidan, där hittar du massor av bra fakta!
http://www2.hemsida.net/cassiopeias/

Min sida
http://hem.passagen.se/ullesmarsvin

20 st! :eek: det var inte illa...
Tack för dina svar...
Köpte spån på en djuraffär och tyckte nästan att kvalitén på det spånet var sämre än det man hämtar på sågen... dammigare... :(
Fick inte svar på frågan om burstorlek... nån som vet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka