Noskvalster utan att mista spårförmågan?

AgentCarter

Trådstartare
När man läser om noskvalster är oftast det första som står som symptom att de förlorar spårförmågan, men skulle det vara möjligt att hunden har noskvalster utan att spårförmågan förändras?

Vår jakthund har nämligen konstiga läten för sig ibland från nosen, ungefär som om vi sitter och drar snor upp och ner i näsan. De avslutas oftast med en nysning. Han började med detta någon gång under sommaren och jag tycker att det har blivit värre (han hade tex ett "anfall" i natt, vilket inte har hänt innan)

Tycker att det låter som om noskvalster stämmer in på det han har, förutom det att ha spårar minst lika bra nu som förut. Både under jakt och när jag lägger spår åt honom så uppvisar han inga som helst problem med att klara spåren.

Vi har snart vaccinerings tid och då ska veterinären få ta prov och se om det är noskvalster men innan dess är jag nyfiken på om det är möjligt att han kan ha det med bibehållen spårförmåga.
(Och så håller vi tummarna för att han inte har det för då är utställningskarriären död)

Sv: Noskvalster utan att mista spårförmågan?

Beskrivningen låter ju som noskvalster, men alla hundar jag har träffat med "bagg i nosen" har enligt ägarna börjat jaga sämre. Får svårt att ta upp och får problem med tappter.
Tyvärr drar de med sej en massa mysko saker ifrån utställningar.. (enligt mej och många andra, sen om det är sanning låter jag vara osagt)

Jo, jag tycker med det verkar vara noskvalster men det går inte ihop med att han jagar så bra.

Det är husses åsikt om utställningar med tyvärr, vilket är synd då hunden har blivit riktigt fin över hösten.

Alla går inte prov:) jag själv går prov med min ena hund, men är noga med att hon inte umgås med andra hundar i onödan. Det kan hon göra hemma med vår andra hund.
Hunden går sitt prov, rastas och sköts om sen får den va i sin bur och ta det piano.
Däremot var vi på jaktresa med en hög med hundar i höstas, varav 1 hade noskvalster. Det blev behandling på våra dagen efter hemkomst. Har vi misstankar om kvalster så behandlar vi i samråd med vet.

/LL

Senast ändrad:

Jaha! Och jag va insnöad på jakthundar;)
Provtagning kan man väl i princip bara få 100% genom obduktion? Eller har det kommit nya sätt?

SVA utvecklade ett blodprov för ett antal år sen men kan inte köra det pga brist på antigen.
Spolning tror jag ingen använder längre.
PL

Den veterinären vi går till han går endast på symptom. Han spolar aldrig.

Snyggt ;) Men jag tänkte faktiskt också på jaktprov, nu är det inte bestämt än om vår hane ska gå jaktprov eller ej.
Hade för mig att man bara tog prov på näsan? Så gjorde de på veterinärstationen jag praktiserade på, sen gav provet inte alltid resultat men prov tog de alltid.
Tydligen har det gått kennelhosta här bland hundarna i trakten på hösten, självklart är antagligen hunden ovaccinerad mot det så kanske är det som spökar?

Ingen regel utan undatag, familjens första jakthund vorsteh, från anno 1800-kallt. Jagade hela sitt liv, först vid avlivning upptäcktes noskvalster när hela arsenalen mascherade ut från nosen.

Misstänker du noskvalser är det bara att behandla.

Tack! Då blir det behandling och vaccinering mot kennelhosta vid nästa veterinärbesök!

Jag märkte inte heller någon förändring i spårförmågan när min hund fick noskvalster.
Inget prov togs utan veterinären skrev ut medicin enbart efter beskrivning av symtomen. Sedan blev han bra (hunden alltså, veterinären var förhoppningsvis frisk redan från början :) )

Liknande trådar

F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
17 032
Senast: Fruentimber
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 971
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag har aldrig haft hund som haft noskvalster innan så har ingen erfarenhet av det. Står mest att dom nyser/fnyser och kan andas...
Svar
17
· Visningar
6 527
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka