Noskvalster + dräktig tik?

Lenis

Trådstartare
Någon som råkat ut för detta?

Har en nyparad tik som jag tyvärr tror fått noskvalster, även en av de andra hundarna (som började) verkar ha symtom. Det snörvlas och skronkas. Frågan är, när ska man våga behandla? Har tidigare behandlat hundar med Advocat men den är ju inte testad för dräktiga fullt ut, har kollat interceptor (om det var det den hette..) som ska vara säker men är ändå nojjig då jag hört många uppfödare tala om att de fått missbildade valpar efter att ha avmaskat under dräktighet, och det här är ju starka saker.

Några tankar?

Sv: Noskvalster + dräktig tik?

Då det står i FASS att säkerhet inte är fastställt under dräktighet, så skulle jag aldrig chansa - noskvalster är ju inte farligt.

Fungerar inte Stronghold för noskvalster ? Det är klart säkrare om man läser FASS - men jag skulle ändå vänta tills sista tiden före förlossningen. Prata med vetten om detta.

Sv: Noskvalster + dräktig tik?

Interceptor ska vara säkert enligt Fass men jag är ändå tveksam. Vettarna säger olika beroende på vem man frågar så det känns ännu mer tveksamt.

Jag hade inte behandlat en hund jag tror kanske kan ha noskvalster men som verkar opåverkad av det, men fortsätter det bli värre kommer hon bli påverkad som det verkar nu, har aldrig haft en hund med så mycket symtom. Det funkar väl nu men när hon är tung och trött av att bära runt på en jättemage, funderar jag på om det inte kan vara en olämplig extra påfrestning. Sammanfattat av vad jag hört av vettarna kan man väl säga att man ska göra nån sorts risk/nytta-bedömning. Och den är definitivt inte lätt i det här fallet. Ska avvakta några dagar och se hur hon mår, allmäntillståndet är bra nu iaf enligt vet och min egen bedömning.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: geting
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 353
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 378
Senast: Laa
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar