Normaltemp

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Vad ligger era hästar på i normal-tempratur? 37-38 har jag hört är det normalaste.

Ska snart ta tempen på min häst efter ett fall av Nässelfeber, det är nu andra dagen så han borde inte ha så himla mycket feber iallafall.

Men jag är osäker på om jag kan rida, beroende på vilken temp han har. Tyvärr har jag ingen koll alls på vad han har i normaltempratur. :(

Tror ni han kan ridas om han te.x har 38.7? Eller är det feber då?

/ jossan

Sv: Normaltemp

Jag är lite osäker på en sak också.. om man nu är feberfri så, kan man rida som vanligt då? Åtminstone lite trav inlagt?

Han ska få tabletter söndag, tisdag och torsdag..

Veterinären var inte helt klar i sina svar så fick inga direkt klarheter i ridningen. Men på honom lät de som att jag kunde rida redan 1-2a dagen.. Men inte om han hade feber.

Snälla hjälp. :(

38,7 är feber så du ska inte rida då. Led honom hellre en kort promenad och tempa honom i morgon igen.

Min flicka ligger på 38,0 normalt vilket är lite högre än medel.

38,7 är feber så du ska inte rida då. Led honom hellre en kort promenad och tempa honom i morgon igen.

Min flicka ligger på 38,0 normalt vilket är lite högre än medel.

Okej. Ja, igår tog jag ut han på en lite kort promenad och han fick beta lite. Det uppskattade han! :)

Får se vad tempen står på idag då. Tack.

Vid vilken tempratur går det över från frisk till feber????

det bästa är om man tar en "kurva" morgon och kväll i en v. när hästen är frisk, då vet man var hästen ska ligga i temp.

jag har haft hästar som legat på 37 på morgonen och runt 37.4 på kvällen men även individer som legat på 38.4 i normal kvällstemp (och något lägre på morgonen).

rent generellt så säger man att "normaltempen" ska ligga mellan 37-38 grader på häst.

Jag har just tempat min häst några dagar för att få reda på normaltempen.
Den ligger på mellan 36,4 och 37,3. Det anser jag vara helt normalt, åtminstone på en valack. Ston kan nog ligga något högre.

Min polle ligger mellan 36.5-37.2 i normaltemp. Han blir tempad varje dag i 2 veckor med jämna mellanrum för att kolla av normaltempen :D

Tog tempen idag, den stog på 37.0 jättelänge, och sista halvsekunden innan tempen pep så visade den 36.9. Så han ligger nog ganska exakt på 37.0 i normalt ;D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 672
Senast: manda
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 126
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur