Normalt mycket foder?

H

HubbaBubb

Hej.
Jag har ett vbl på 13 år rids ca 5 ggr/veckan inte jätte hårt men ca 1h i skog och mark, ibland paddock.
Hon får 10kg hö/dag, 1kg Kraftt Grund+lite kalk. Morötter och äpplen när hon kommer in.
Låter det rimligt? Eller är det något som ni skulle tillägga om ni var jag så att säga? :)

Sv: Normalt mycket foder?

Om det är bra eller inte beror ju på vad grovfodret innehåller.

Är hästen fin i hull, muskler och temperament är det säkert bra, något annat går inte att säga utan att veta grovfodrets värden.

Sv: Normalt mycket foder?

1kg Grund täcker inte selenbehovet. Det ger bara 0.4mg selen och han behöver runt 1mg minst. I svenskt grovfoder finns så gott som INGEN selen så därifrån får han inget.

Jag skulle köpa Tokosel på Apoteket och lägga till. (selen och e-vit)
Följ dosmåtten på burken.

Om han håller hullet och muskulaturen i gott skick på det du ger, han är glad o framåt, pälsen ser fin ut osv så är det inget fel i övrigt på din foderstat.
Men för att veta säkert bör man analysera sitt grovfoder och sen räkna ut en foderstat efter hästens behov.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: iNTOHiMO
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 772
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka