Normal viktökning för valparna?

Belleboo

Trådstartare
Hej!
Natten till i lördags fick min powder puff-tik 7 valpar med en blandras-hane (50% dvärgpinscher och 50% chihuahua). Det var väldigt olika vikt på valparna och är det fortfarande.

Vägde dem på lördagen och då såg det ut så här;

Nr 1 = 169g
Nr 2 = 142g
Nr 3 = 140g
Nr 4 = 140g
Nr 5 = 81g
Nr 6 = 158g
Nr 7 = 154g

På måndagen såg ökningen ut så här;
Nr 1 = ökning med 28g
Nr 2 = ökning med 18g
Nr 3 = ökning med 24g
Nr 4 = ökning med 43g
Nr 5 = ökning med 22g
Nr 6 = ökning med 29g
Nr 7 = ökning med 46g

Som ni ser är det väääldigt olika. Är detta normalt?

Från igår till idag har de ökat allt från 4g till 26g. Eftersom det är blandrasvalpar antar jag att det är okej att storleken på dem är olika, vissa brås ju på en ras och andra på en annan o.s.v. Men viktökningen, är det okej att den är så olika från valp till valp?

Tacksam för svar.

Sv: Normal viktökning för valparna?

Hej!
Natten till i lördags fick min powder puff-tik 7 valpar med en blandras-hane (50% dvärgpinscher och 50% chihuahua). Det var väldigt olika vikt på valparna och är det fortfarande.

Vägde dem på söndagen och då såg det ut så här;

Nr 1 = 169g
Nr 2 = 142g
Nr 3 = 140g
Nr 4 = 140g
Nr 5 = 81g
Nr 6 = 158g
Nr 7 = 154g

På måndagen såg ökningen ut så här;
Nr 1 = ökning med 28g
Nr 2 = ökning med 18g
Nr 3 = ökning med 24g
Nr 4 = ökning med 43g
Nr 5 = ökning med 22g
Nr 6 = ökning med 29g
Nr 7 = ökning med 46g

Som ni ser är det väääldigt olika. Är detta normalt?

Från igår till idag har de ökat allt från 4g till 26g. Eftersom det är blandrasvalpar antar jag att det är okej att storleken på dem är olika, vissa brås ju på en ras och andra på en annan o.s.v. Men viktökningen, är det okej att den är så olika från valp till valp?

Tacksam för svar.

Rättelse; vägde dem första gången på lördagen och andra gången på måndagen!

Tycker det verkar helt normalt! Alla har ju gått upp i vikt. Efter 10 dagar brukar man vilja att de minst har dubblat sin födelsevikt. Det man kan behöva tänka på är att de som är lite mindre inte tappar så mycket. Lätt att de blir undanskuffade av de större syskonen.

Tycker det verkar helt normalt! Alla har ju gått upp i vikt. Efter 10 dagar brukar man vilja att de minst har dubblat sin födelsevikt. Det man kan behöva tänka på är att de som är lite mindre inte tappar så mycket. Lätt att de blir undanskuffade av de större syskonen.

Okej, tack så mycket för svar :). Då kan jag vara lugn!

Väg dem varje dag och håll koll på nr 5, den är väldigt liten. Se till att den får mat och går upp som den ska.

Tycker också det ser bra ut. Är faktiskt inte konstigt om de inte går upp första dagarna eller t om går ner lite. Så som jag sagt förut, din tik följer "lagboken" väldigt bra :)
Kikat på din blogg och de ser välmående ut.

En del väger aldrig sina valpar, mer än när de föds. Men själv väger jag varje dag de första två veckorna. Just för jag vill ha koll och också för det är kul att se hur de växer. Det blir också att man tittar lite extra på dom varje dag och märker om något inte står rätt till.

Tycker också det ser bra ut. Är faktiskt inte konstigt om de inte går upp första dagarna eller t om går ner lite. Så som jag sagt förut, din tik följer "lagboken" väldigt bra :)
Kikat på din blogg och de ser välmående ut.

En del väger aldrig sina valpar, mer än när de föds. Men själv väger jag varje dag de första två veckorna. Just för jag vill ha koll och också för det är kul att se hur de växer. Det blir också att man tittar lite extra på dom varje dag och märker om något inte står rätt till.

Härligt att höra :). De verkar pigga och livliga allihop och idag är ökningen lite jämnare tycker jag, men tjockisen nr 6 ökar mest fortfarande :). Tänkte också väga dem varje dag i iallafall två veckor för att ha full koll.

Väg dem varje dag och håll koll på nr 5, den är väldigt liten. Se till att den får mat och går upp som den ska.

Japp, nr 5 är en liten krake som vi inte trodde skulle klara sig, men det är full fart på lillan och hon ökar bra i vikt så jag hoppas det ska gå bra :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka