Nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nemesis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 693

nemesis

Trådstartare
har länge velat ha en nordsvensk, blev såld på rasen för x antal år sen.
har nu fått nys om en tvååring som är till salu, en val.
kollade på den idag, superfin!
är nyfiken på stammen, är inte insatt i nsv aveln, nån som kan säga något om denna lillkillens stam?

Knut
e: zebb 1922
u: tyra (e: gutta1960)

ska i framtiden både rida och köra honom.
tack på förhand!

Sv: Nordsvensk

Roligt att Du har hittat en häst Du gillar! Vi själva "sprang på" vår nordsvensk för 2 år sedan då var han 3 år, och vi kände direkt både jag och min man att denna hästen ville vi ha! Som tur var fick vi köpa honom! Han heter Balder :love: och är efter hingsten Belltino :) Mysigare och trevligare häst är svårt att hitta!

Vad gäller hingsten Zebb 1922 kan jag se i Nordsvenska hästens hingstkatalog att han har mycket höga exteriörpoäng!

Står följande:
Harmonisk hingst av utmärkt rastyp. Vackert huvud, väl ansatt hals, bra bog med bra selläge, stark rygg, välformat kors. Nöjaktigt korrekt med bra inskeningar. Ledigt taktmässig skritt. Utmärkt trav med bra hasarbete.
Ext:99889=43 poäng. Bruksprov 99899=44 poäng

Alltså mycket bra poäng!

I 2007 års katalog står det att han lämnat 2 godkända hingstar, detta kan ju ha ändrats...

Så gillar du 2-åringen Du hittat och köper den önskar jag Dig lycka till!

Zebb elitpremierades i år, trots att han bara är 13 år. Detta tack vare oerhört bra förvärvning med bra resultat på unghästpremieringarna.

Här är en bild från när han höjdes på Grevagården i mars.
Zebb.jpg

Mödernet känner jag tyvärr inte till. Vad heter hästen du är intresserad av?

jaaaa, gör det, har två stycken, de är underbara:D känner inte till Zebb, har dock hört talas om Gutta, tycker det verkar vara en bra stam

Zebb har jag haft endel att göra med. Han bor lite över en mil från mig.

Han har en bra förärvning. Kolla bara frambenen på avkomman. Kan bli lite Xbent och inåttåad ena fram.

Vad jag förstod så kommer han inte att vara i avel längre. Pratade med ägaren idag, men dock inte om Zebb. Han fick en avkomma godkänd, Zidd, hittades dock död i stallet förra året. Förmodligen hjärtat eller nåt sån som gått fort. Han blev 4år har jag för mig. Vad den andra hette som blev godkänd vet jag inte.

Jag har en kompis som har en Zebb avkomma till salu med. Den hästen är 8år har jag för mig nu.

Gutta går på samma gård och spankulerar. Har iten haft lika mycket att göra med honom, men han verkar trevlig.

jaha, vad intressant!
vad jag har fattat så verkar stammen vara god, både exteriört och bruks.
är dålig tajming iofs är i åttonde mån gravid, men har bra backup och vill inte missa chansen, får honom superbilligt... tack för svaret!

Vad roligt att du hittat en så fin valack!
Jag har bara positiva saker att säga om alla de nordsvenskar jag känt/träffat. Hade jag inte varit så "insnöad" på haflinger så hade jag garanterat skaffat mig en nordis! Syrran har ett underbart sto e:Lindar, och vi har tidigare haft en bror till henne som också var underbar! Okomplicerade hästar med ett stort hjärta, klipska är de också. :love:
Lycka till med pållen!

Jag har en släkting till din, som är efter Gutta 1960s halvbror Egon 1910 (samma mamma, Vembi 21628, Elitsto).

Min häst är nog den albsolut trevligaste jag någonsin har träffat, han har ett helt otroligt underbart psyke! Pigg, framåt, lagom känslig och samtidigt så himla snäll och helcool! Inte rädd för något och extremt lättlärd, älskar att arbeta :love:
Inte nog med det är han vacker och extremt söt också :D ;)

Så den delen av släkten är det bara prima psyke på.

Jag har träffat Gutta en gång för länge sedan, då var han snäll i alla fall ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka