Nordsvensk med Highland Cattle

FJ_

Trådstartare
Hej! Vi har tre highland cattle på gården. Två kvigor och en tjur. Jag letar efter en nordsvensk och jag funderar på om jag kan släppa ihop hästen med korna.. Är lite osäker. Korna skulle ju kunna stångas, iaf vid ihopsläppet. Å andra sidan är korna väldigt fega, så jag vet inte hur dom skulle reagera. Hästen kan ju också sparkas som försvar. Skulle ni ha testat? Är det ok enligt lag?

Min mor tog hand om en nordsvensk som gått ihop med just Highland cattle tjur. Hon hade ett ärr på dryga metern över hela buken som minne från det. Inget jag skulle rekommendera ngn.

Nej, jag hade inte testat. Skadorna på bägge djurslagen kan bli förödande. Hade det gällt ett mycket stort bete och två flockar av vardera djurslag - möjligen.

TS allmänt ska hästar öht inte gå ihop med Highland cattle pga skaderisken . Än mindre lämpligt då att släppa in en ny häst till dem . Utöver det ska hästar ha kontakt /sällskap av annan häst även om de inte går i samma hage så ska häst sällskap och kontakt dem emellan finnas på gården .

TS allmänt ska hästar öht inte gå ihop med Highland cattle pga skaderisken . Än mindre lämpligt då att släppa in en ny häst till dem . Utöver det ska hästar ha kontakt /sällskap av annan häst även om de inte går i samma hage så ska häst sällskap och kontakt dem emellan finnas på gården .

Men i föreskrifterna (L101) står det ju bara att hästars sociala behov av kontakt skall tillgodoses och som ett allmänt råd läggs det till att denna kontakt bör vara artfränder kap. 2 paragraf 1. Står det någon annan stans att hästar måste ha kontakt med andra hästar?

I övrigt håller jag med att Highland cattle inte är bra sällskap pga skaderisken.

Jag går emot strömmen här. Har själv haft mina hästar tillsammans med kossorna på somrarna. Ca 60 kor, varav några Highland och en del andra behornade,och 2 hästar delar hagar helt utan problem. Inga som helst tvivel om vilka som bestämmer här - hästarna! Till och med minishettisen får de stora lurviga att flytta sig. Skulle någon kossa vara på dåligt humör är hästarna hundra gånger kvickare än de där hårbollarna;)

Jag har haft hästar och kor ihop i många år utan problem, även hornbärande djur i SAMTLIGA fall är det hästarna som har bestämt och vallat runt på korna så jag skulle säga att för Hästens skull INGA problem men det finns en risk att hästen börjar valla. Jag har haft tre hästar som vallat varav en drev korna så mycket att jag fick byta hage för KORNAS skull. Sen vaktade hästarna maten vid utfodring även vid fri tillgång så där får man se upp så att inte hästarna motar undan korna så de inte får äta tillräckligt. Men som vanligt handlar det om att ha lite känsla och sunt förnuft :) Dock är nog det enklaste att hitta sällskap av annan häst/ponny och de har också bäst behållning av varandra

Hästar och kor är sällan problem för hästarna. Men korna brukar ha det tufft. Hemma när jag var liten rensade B-ponnyerna 15 Herefordkor från matplatsen på tre sekunder. Det var bara att backa in i koflocken...

Men jag skulle inte vilka släppa ihop med just Highland Cattle. Jag skulle vara rädd för hornen...

Det är helt lagligt att ha häst med kor och det kan fungera mycket bra, hur bra det fungerar för dig beror ju på hur vana kor/häst är med den typen av sällskap. Min erfarenhet av HC är att de är lugna och fredliga så att läsa att de är ilskna förvånar mig.

Anledningen att man avråder från häst med just HC är ju inte att korna på ngt sätt inte skulle komma överrens med hästarna eller vara elaka eller ngt utan det är pga de långa och vassa hornen. Räcker att de rystar på huvudet och hästen kommer inkläm så kan det bli stora skador på hästarna .

Jag tycker det är STOR skillnad på att ha hästAR (flera) med kor. Ensam häst med kor gör att hästen i större utsträckning söker kontakt med korna, och är det då storhornade djur hade jag sett det som en påtaglig risk för svåra skador.

Jag som haft Highland och hästar i flera år, både ihop och var för sig tycker inte heller det är någon bra ide att släppa ihop så som TS har tänkt.
En ny häst på ett nytt ställe utan andra hästar (som jag uppfattar det) och HC som är vana och inbodda på stället men troligen inte med hästar. Låter inte som bra plan så att säga.
Om man däremot har flera hästar (i alla fall en till) och dessa får möjlighet att vänja sig vid korna och tjuren och dom i sin tur får vänja sig vid hästarna. Så med tiden kan det komma att fungera att ha dom ihop. Bäst är ju om man har tillgång till stora hagar så att de olika djuren kan om de vill hålla sig för själv i början.
Mina highland hade super koll på hur långa horn som dom hade så det var absolut inte risk att man skulle råka för något om dom inte ville. Så för den sakens skull att dom har horn behöver man inte vara så rädd om individerna kommer överens. Men i TS fall är det ju både kor och tjur vilket brukar leda till kalvar och HC har mycket kvar av de naturliga instinkterna och försvarar sina kalvar. Är inte helt säker på att dom då gillar att få in en eller flera hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·
L
Träning Ja, vart ska man börja? Just nu känns allt bara hopplöst och jag tar emot alla tips och råd jag kan få ang. lastningen. Jag tror att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 013
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar