Noni till hästar!

Bonita4

Trådstartare
Någon som ger Noni till sina hästar? Bra/dåliga erfarenheter?

Tror det heter Equine Essentials till hästar.

Sv: Noni till hästar!

Svindyrt. Ena hästen slutade äta även utan Noni (kräsen). Han tappade rätt många kilon den veckan det tog att att få honom intresserad av mat igen.

För den andra hästen, som åt under protest, märktes absolut ingen skillnad alls.

Enligt undersökningar som gjorts har de positiva effekter som Noni påstås ha varit exakt samma som druvjuicen som drycken till 95 % består av. Alltså billigare att köpa ren druvjuice, och lika nyttigt.

Den enda skillnaden som märktes var i vår plånbok. MYCKET tunnare.

ha ha, det där gick vi på för snart 10 år sedan :crazy: hade en vännina som sålde och hon övertalade mig att pröva. fick en väldig rabatt för hon ville så gärna visa på vilka "under" denna produkten kunde göra :angel:

prövade först för min dotters astma och mot min dåvarande extrema trötthet (det skulle ju hjälpa mot allt :angel:) efter 6 mån. märktes INGEN skillnad för någon av oss. dessutom både luktade och smakade det orne :crazy: gick ju inte att svälja utan att hålla för näsan samtidigt. redan då slog tanken mig att det måste ju vara härsket :angel:

prövade iaf. efter viss påtryckning även till en av pållarna för dennes exem (man svans exem) inte heller där hade det efter 6 mån. hjälpt någonting :crazy:

att lägga flera hundra för en liter (dålig ?) druvjouice känns lite ....slösigt :angel:

Nä, det e på tok för dyrt! kostar ju multum för sjutton! Sen kan det va hur bra som helst... men priset är ju därefter!:laugh:

Jag ger Equine essentials till min häst. Han har fått det i 8 månader.
Han var kinkig med maten innan och nu äter han jättebra. Har behållt muskulaturen trots konvalesens under nästan hela vintern. Jag är mycket skeptisk till olika nya sorters preparat men efter att ha sett en studie på ett 10 tal hästar som fått Equine så bestämde jag mig för att prova. Och jag ångrar det inte. Man får ha lite tålamod innan man märker resultat och det tycker jag att det är värt. Dessutom har han mkt lättare att återhämta sig efter hårtdare träningspass.och jag tycker att han orkar mera nu. Det som avgjorde att jag ville prova var att vi har flera kända ryttare som anvämder equine idag till sina hästar ex. Jan Brink, Krusenstierna, Anna hassö, Viktoria Carlebäck. Anna Hilton, Linda Algotsson och många travtränare också. Dessa ryttare dricker också själva noni jucen för att prestera bättre. Jag tror inte dom skulle ge sina hästar equine om det inte funkade.
Visst kostar det en slant men hur mkt lägger man inte ut på att köpa en massa bling-bling till sin häst. Jag sparar på blinget och lägger det på min hästa välmående i stället. Sen är nog många för dåligt informerade om vad innehållet i equine består av men här är innehållsförteckningen:

Produkten innehåller glukosamin och chondroitin, två ämnen som är nödvändiga för att bibehålla friska leder. Solros- och linfröoljorna tillför produkten en kraftfull, men balanserad, mängd av de essentiella fettsyrorna Omega-3 och Omega-6. Sojalecitinet tillför fosfatidylkolin, som motverkar kroppens fettlagring och är viktig för hjärnfunktionen. Produktens antioxidantiska effekt kommer från Morinda Citrifolia, druvjuice, blåbärsjuice och E-vitamin.

Ø Glukosamin: Glukosaminet är viktigt vid framställningen av chondroitinsulfat och hyaluronsyra. Dessa ämnen är nödvändiga för att bibehålla stabiliteten i lederna.

Ø Chondroitinsulfat: Chondroitin stärker kroppen och kan hindra destruktiva enzymer från att skada leder och brosk.

Ø Solrosfröolja: solrosfröolja innehåller stora mängder linolsyra (Omega-6) – en essentiell fettsyra som kroppen inte själv kan producera.

Ø Sojalecitin: Sojalecitinet innehåller rikligt med fosfolipider. Sojalecitinet har dessutom visat sig bidra till en frisk hårrem och man.

Ø E-Vitamin: E-vitamin är en viktig antioxidant som stärker kroppen.

Ø Linfröolja: linfröolja innehåller rikligt med linolsyra (Omega-3). Denna essentiella fettsyra bidrar till en frisk hårrem.

Produkten är ett EU-godkänt livsmedel och certifierad.

KL

Blir lite förundrad.
Vadan detta intresse de senaste 10 åren för en massa mkt märkliga special preparat till hästar till höger och vänster? det är allt från alger till special drycker, och läser man sen bipack sedeln så är det i princip grundläggande ingredienser som finns däri ändå - men för astronomiska summor och promotas som mirakel preparat.

en massa trådar om "varför vill inte min häst äta algerna" osv osv.

vad tror ni? de är inte avsedda att äta sånt av naturen. :crazy:

tycker det finns en gräns för vart sunt förnuft liksom lämnar hela situationen. :crazy:

För att få någon effekt av de du har räknat upp, krävs rejäla mängder och då bör man veta att dessa är tillsatser och finns inte naturligt i den frukt som används till Noni.

Så antingen ger man en liten mängd, vilket innebär att inget av uppräknat kommer i princip att ge någon effekt.

Eller så ger man en stor mängd per dag, vilket innebär att ägaren bör ha en :devil: tjock plånbok.

De eftersträvade ingredienserna finns att tillgå långt mycket billigare än detta alternativ.

hästar äter tång och sjögräs om dom hittar så såå långsökt är det ju inte med alger. sen att vissa hästar inte tycker om det är ju en annan sak, finns ju hästar som vägrar äta lusern också.:p

noni är jag skeptisk till eftersom det innehåller så lite.. lär vara bättre med aloe vera juice isf.

men själv är jag mer inne på örter, och det är ju en sak som hästar bevisligen äter i vildt tillstånd också!:)

Den uppsjö av tillsatser som finns på marknaden, ofta till astronomiska priser fyller en viktig funktion för hästägarens mentala hälsa. Många är oroliga att de inte erbjuder hästen det allra bästa. Räcker inte tiden och kunskapen till så är det lätt att bli pålurad produkter som kanske inte behövs. Man ska inte underskatta grupptrycket i vissa stall och klubbar!

Det som många glömmer är att tillsatserna har begränsad hållbarhet ,vilket man kan se om man gör studiebesök i andras foderkammaren.

Håller med Centaur.

Skulle ha provat Aloe Vera.
Finns som färskpressad, Aloe Vera Gel..

fast just alger är ju inget nytt ;) det fick vi rek. som del av beh. av veterinären på en kvickdragshäst redan i början av -80 talet.

Senast ändrad av en moderator:

jag kommer inte riktigt ihåg var (säkert 6-7 år sedan) men jag läste en artikel om aloe vera jouicen och att hästarna inte kan bryta ner den helt utan det va något som lagrades i kroppen och belastade lever och njurar hårt.

jag finner iaf. det väldigt onödigt att ge så länge det inte finns konkreta "bevis" på dom goda egenskaperna samt att dom i så fall är större än ev. framtida biverkningar. även det är ju ett väldigt dyrt kost till skott :angel:

fast just alger är ju inget nytt ;) det fick vi rek. som del av beh. av veterinären på en kvickdragshäst redan i början av -80 talet.

Nej det är sant. Jag tycker dock det gått för långt när var och varannan hästägare försöker trycka i sin häst alger, och de dessutom inte vill äta det.

Själv är jag en hybrid av "köper för att känna sig som duktig hästägare" och "köper bara när det har ett syfte".
Har inte stålar nog att köpa det ena och det andra om det inte finns ett mål med det. Samtidigt så om man har en häst med problem (taskiga leder, bronkit, exem osv) så vill jag gärna känna att jag gör något för att försöka lindra det.

Nuvarande kusen får "Gladiator Pro" som tillskott med jämna mellanrum (ginseng och propolis) som ska vara rensande, ge energi och förbättra allmäntillståndet. Påstås även kunna kurera hudåkommor och balansera upp magen vid foderbyten med mera. En kuse som nu är såld tyckte jag att jag hann märka skillnad på efter två kurer, men svårt att säga om det berodde på det eller något annat. Nuvarande kusen har iaf klarat övergången till betet mycket bra - hade bara yttepytte med gräs i sin egen hage och sen *poff* skulle den vänjas in och fick gå 6 timmar i en gräshage för att sen direkt gå ut på bete. Enda bieffekten var gasig mage (vilket han ändå lär ha fått av massvis med gräs i magen) och grönare, liite blötare bajs än vanligt.

Sen så får han Chevinal Plus vid pälsfällning/-sättning, och e-vitamin/selentillskott, och så vanliga mineraler då. Andra kusen (som såldes) har jag mixtrat en hel massa med, men så kunde han få stressmage och hade väl erkänt lite taskig ämnesomsättning och obalanser i kroppen. "Mixtrade" alltså örsiktigt oc bara med sånt som påstods kunna hjälpa den biten. Vet inte vad det berodde på och vad som hjälpte men jag upplevde iaf att han successivt blev bättre.

Jag pratar om Aloe Vera Gel, ej juice..

Det är inte samma...

har gett noni nu i ca 6 mån. inte för att jag är rik utan att jag får testa det gratis för att se om det fungerar på min eksemhäst.
om det fungerar vet ej.
min häst har inte börjat klia sig än som dom andra i stallet.
å andra sidan sköter jag min häst oerhört noggrant under eksemsäsongen.
han är mjuk i mankammen och har inga förhårdnader.
det som har hänt de senaste åren är att han tappar päls på våren på båda sidor om mankammen, den växer snabbt ut igen.
har inte sett någon annan häst som får så vid eksem.
förra året kliade han sig lite på våren och ingenting på hösten.
han har blivit bättre år från år med bra skötsel.
får väl se vad som händer nu resten av sommaren.
han har ju eksem även om symptomen har varit lindriga än så länge.
mjäll och så det här med att han tappar päls.
så jucien har inte tagit bort eksemen, möjligtvis dämpat symtomen.

att den finns som gel för utvärtes bruk vet jag med, men som jag uppfattat alla inläggen så är det väl oralt kost tillskott som det rör sig om i tråden ;)

Forevers Aloe Vera som man dricker heter Gel.
Består av färskpressad Aloe Vera där "fruktköttet"
finns kvar. (unik patenterad stabiliseringsmetod.)

Då de inte använder samma metod som när Aloe Vera "juice"
tillverkas så heter deras Gel i stället.
Deras "gel" för utvertes (och invertes) kallas Gelly.
(denna kan användas både på insida och utsida.)

Jag har gett det till en häst (fick det gratis) men märkte ingen förändring alls på hästen. Däremot har jag sett att de hästarr som får aloe vera får mindre och färre knottbett och kliar sig mindre. Kanske bara en tillfällighet.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka