Noesele eller Y-sele?

Hagstadius

Trådstartare
Jag ska köpa en rosa eller gul lifeguard Hurtta sele och jag har tidigare använt Nomesele till henne och en annan sort (inte y-sele) till min blandrastik.
Jag frågar nu er vad ni tycker är bäst, Nomesele eller Y-sele? Det är ju såklart olika men skriv gärna för och nackdelar, jag kommer såklart prova den i butik men jag har inte bestämt mig för nome eller för Y-sele. Många har sagt att Y-selen är bättre för lungorna? Men den ser ut att sitta mycket på frambenen när de rör sig långt upp på bogen.
Så vilken tycker ni och rosa eller gul?
Hon är en svarttik i storlek med Schäfer, jag har ett Hurtta Lifeguard halvstryp i rosa som syns och är snyggt på henne. Huvudfuktionen är ju att den ska sitta bra och att den ska synas, inte för att motverka drag eller sådant!
Hon är vit på bröstet och lite på 3 tassar.

Sv: Noesele eller Y-sele?

Nu gillar jag faktiskt H-sele bäst men sen kommer y-sele och sen vanligt :)

Nomesele är en sele som går ända bak till svansroten på hunden och dem finns inte i hurtta lifeguard collection, så det blir nog lite svårt för dig att köpa sån ;) Den är för övrigt en dragsele som också är kanon när man spårar.
Till vardags skulle jag alla gånger valt y-sele före annan sele då jag tycker den sitter bäst på hunden.
Färg hade jag i ditt fall köpt en rosa eftersom du har det rosa halsbandet ;)
Ska själv beställa likadana men tar en av vardera färg då jag har två hundar :)

HAHA xD Då heter den selen ajg menar inte nome-sele utan det finns två olika selar som Hurtta säljer och den ena heter iaf Y-sele.
Hur vet man om Y-selen sitter rätt? Aldrig använt på henne så vet ju inte hur den ska sitta, alltså hur löst eller hur spänd osv :)

Gå in på hurttas sida, där brukar finnas måttangivelser och tydliga instruktioner om hur du ska mäta.

Vad har du för hund?
Jag har en husky som har strl 80, en vit herde som har strl 90 och en större vit herde som har 100...

Jag ska köpa en rosa eller gul lifeguard Hurtta sele och jag har tidigare använt Nomesele till henne och en annan sort (inte y-sele) till min blandrastik.
Jag frågar nu er vad ni tycker är bäst, Nomesele eller Y-sele? Det är ju såklart olika men skriv gärna för och nackdelar, jag kommer såklart prova den i butik men jag har inte bestämt mig för nome eller för Y-sele. Många har sagt att Y-selen är bättre för lungorna? Men den ser ut att sitta mycket på frambenen när de rör sig långt upp på bogen.
Så vilken tycker ni och rosa eller gul?
Hon är en svarttik i storlek med Schäfer, jag har ett Hurtta Lifeguard halvstryp i rosa som syns och är snyggt på henne. Huvudfuktionen är ju att den ska sitta bra och att den ska synas, inte för att motverka drag eller sådant!
Hon är vit på bröstet och lite på 3 tassar.

Ska den bara synas och användas till promenader, tycker jag att Y-selarna är optimala. Jag gillar inte bröstselarna som är Hurttas andra modell, när man bara promenixar. Ska hunden dra ska man ha en riktig dragsele eftersom man inte vill ha dragpunkten långt uppe på ryggen på hunden, det är inte bra för hundens kropp att dra på det viset.

Jag har aldrig förstått mig på H-selarna(?)
hurtta-sele.jpg

De sitter ju över bogarna så inte hunden har full rörelsefrihet i frambenen, eller är det bara jag som tycker de?

Y-selen sitter ju perfekt
6076680342_e5928cc121-7bd63782632cbe4b6f3cebefe22cff7ffc952412.jpg

så de kan lyfta hur högt de vill med frambenen. Eller så är det bara min hund som har extremt höga frambenslyft :D

edit:lånade bilder

Senast ändrad:

Orkade inte starta en ny tråd så lånar lite här. :) Min kille börjar bli så pass stor nu att jag ska inhandla en ordentlig sele till honom. Har alltid haft nomeselen vid drag på min gamla hund. Hsele har jag bara för att det är behändligt med handtag på ryggen och för att min råkar ha reflex, aldrig drar jag med den..

Hur som haver, var inne och skulle kolla nomeselar så inskränkt som jag är i den, och då sa butiksbiträdet "det kommer in en ny sorts sele som ska flytta sig efter hunden, alltså drar hunden snett så flyttar sig selen så det blir rätt" ? Jag frågade vad den hette men hon visste ej... Ska springa in och kolla om den kommit då jag kommer hem. Men vet någon vad det kan vara som hon pratade om?

Liknande trådar

B
Övr. Hund Jag undrar vad skillnaden egentligen är mellan H-sele och Y-sele? Förutom formen då!? Jag har båda till mina hundar och jag tycker att...
Svar
7
· Visningar
5 439
Övr. Hund Funderar på lite selar till hundarna. Jag vill ju gärna träna lite drag med dom. Framförallt när jag cyklar. Nomesele har jag så...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025