Ni som sysslar med regelbunden avel, rider /kör ni era hästar regelbundet?

Tilma

Trådstartare
Min fundering är riktad till er som sysslar med ett regelbundet avelsarbete där ert största fokus är på avel. Rider eller kör ni era hästar regelbundet eller fokuserar nu mestadels på själva avelsarbetet och utbildning av unhästarna? Jag tänker aktiveras avelstona något eller lever dom ett naturligt hästliv med mycket utevistelse och allmän omvårdnad enbart?
 
Mina lever ett väldigt naturligt liv med mycket vistelse i stooora hagar under sommarhalvåret. Vintern går de på lösdrift om det passar individen eller står på box under nätterna med ca 16 timmar ute.
Rids inte körs inte bara hanteras normalt med vad som behövs för att fodra, verka, ta in/ut eller åka iväg till seminstation eller visningar o s v.
Alla ston är f d tävlingshästar och har helt enkelt avslutat den biten.
 
Fokus hos mig är på utbildning av unghästarna (skogskörning/brukskörning). Avelstona körs med föl vid sidan (del av unghästutbildningen), rids lite ibland, och periodvis sätts någon igång lite mer och får köra hem lite ved, eller ta med oss människor på trevliga vagnsturer.

Annars så går de mest likt @Masse :s hästar, på stor lösdrift, och hanteras på ett normalt sätt.
 
Aveln har tagit över det mesta, och unghästarbete. Stona rids om de går tomma, eller går ur avel av nån anledning. Tycker det är mer schysst att erbjuda dem ett riktigt hästliv när de är dräktiga istället för att hålla på och rida dem. Sen har jag varken råd eller tid att både avla och hålla träningshästar.
 
För det mesta ställs de i avelsboxen på heltid och jobbas då inte alls. Skall de ridas så görs detta fram till 6-7: e dräktighetsmånaden, och/eller tidigast när fölet är 5 månader.
Där emellan går de ute mycket i grupp och har fri tillgång på grovfoder.
 
En av våra hålls igång lite lätt. Största anledningen till detta är då hon enbart är 8 år, fullt frisk och behöver mental stimulans. Älskar att arbeta, och när hon tyvärr miste sitt föl i februari tog vi tillfället i akt att successivt ”rida in” henne på nytt (gick test i Tyskland som 3 åring och efter det ej riden) De andra är avelsston på heltid, 17 och 18 år gamla. Alla lever gott i flock på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 273
Senast: Gotthard
·
Träning Jag har länge funderat över en sak gällande hästars motion. Vi kan ta mina ponnysar som exempel. Det är fyra shettisar som går på...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp