Ni som stallar in era exsemhästar...

fettso

Trådstartare
Under vilka timmar har ni dom inne??
Blir så ledsen,Kaela har trots att hon har Boett-täcke med hel huva på sig dygnet runt,har haft sedan hon kom.
Har sprayat henne med PROB deo(varje dag),duschat henne 1 gång i veckan med PROB schampo,smörjer in med helosan(det ända jag har för tillfället)på kala fläckar.
Spolar henne när jag ridit för att svett ska försvinna.

Ändå har hon skorv,är svullen vid mankammen och har nu sår i ansiktet:cry:

Sv: Ni som stallar in era exsemhästar...

Vet att det är gryning och skymning,men vilken tid tar ni in resp släpper ut??:bow:

Jag måste ju säga att då är det synd om din häst, i de fall eksemet uppenbarar sig så tidigt efter importen ska du nog räkna med kraftig eksem framöver.

Efter gryning innebär att utsläpp sker efter att daggen är borta, skymning är lite olika. Beror på hur insektsrika hagar man har, men vid solens nedgång bör de redan vara inne.

Ok tack,tar gärna emot tips har ju ingen erfarenhet av exsem sedan innan:cry: :bow:

har min inne på natten.
han gillar inte knott.
jag har min pålle inackorderad så det blir för många resor till stallet om jag skall dit sent på kvällen + tidigt på morgonen för att slippa knotten. är redan där 2-3ggr/dag.
vi har ett löpande schema på somrarna där vi hjälps åt att ta in dom.
idag när det blåser så kom han in 19.00.
när det blir varmare så kommer knotten tidigare.
som han sköts nu så är han nästan utan besvär.
man får avgöra vad som passar hästen, vissa hästar är inte så känsliga för knott trots eksem.
men om din häst visar så kraftig reaktion redan så skulle jag vara försiktig.

jag glömde säga att han inte har täcke på natten i stallet.
han kliar sig med täcke inne .
det blir ju varmt, småklibbigt och obekvämt att ha täcke inne där det inte fläktar.
är det bra att ha boetts huva på jämt?
fläckarna kan ju bero på det.

:confused: Ingen aning,men den sitter ju inte hårt om nedtill

det är ju känslig hud i ansiktet, tät huva dygnet runt kan ju irritera, särskilt när dom fäller.
jag har aldrig behövt huva, ingen i stallet har det.
flughuva sen när flugorna kommer.
den kanske gör mer skada än nytta.

Min häst får eksem i öronen om hon inte har Boetts luva. :(
Den måste skakas varje dag och rensas från löst hår. Annars så sitter den som en smäck utan att skava.

Fram emot sommaren (det är inte riktigt sommar här än..) kommer min häst få komma in runt 16:00-17:00. Är det mkt blåsigt kan han få vara ute någon timme längre. Står alltid inne över natten dock, kommer ut igen runt 8:00. Står med täcket men inte huvan inne, börjar han däremot klia sig i ansiktet inne får han ha huvan inne också.

Provat något annat än PROB? Det är ju inte så milt och jag vet en del hästar som reagerat på det.

Använd Equielotion på de kalafläckarna. Sen är det bra att tvätta hästen med Hexocilschampoo.

Testa att använda Salisylsyra 3% från apoteket. Om du vill veta hur du ska göra, pm:a mig istället.

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte luvan bidrar till de sår som din häst har på huvudet. Min häst har boetts heltäckande luva på sig förra sommaren så gott som dygnet runt, och hans sår (och känsliga öron) blev super bra av att han hade luvan på jämt. De t.o.m. försvann helt! (hade inte boetts luva i början av förra sommaren). Ja helt enkelt dyrkar luvan! :bow: ;)

Prova föresten superbra hästsalva grön (på mindre sår & kala fläckar) och AVS14 i man och svansrot.

Hoppas din hästs exem blir bättre... :)

Senast ändrad av en moderator:

Under vilka timmar har ni dom inne??
Blir så ledsen,Kaela har trots att hon har Boett-täcke med hel huva på sig dygnet runt,har haft sedan hon kom.
Har sprayat henne med PROB deo(varje dag),duschat henne 1 gång i veckan med PROB schampo,smörjer in med helosan(det ända jag har för tillfället)på kala fläckar.
Spolar henne när jag ridit för att svett ska försvinna.

Ändå har hon skorv,är svullen vid mankammen och har nu sår i ansiktet:cry:

Min lilla ponnydam har stora problem med exem och jag har tagit rejäla åtgärder för att se till att hon inte blir dålig igen.

Nu har jag en nylanders hästkräms-frenzie och jag rekommenderar det höger och vänster i många trådar :rofl: men det är faktiskt bra. Det sätter sig som en skorpa över hårbotten och huden under blir slät och fin. Finns att köpa från hööks eller direkt från Nylanders.
Olivolja gör huden slät och mjuk- gör under med man och svans om man gillar något billigare alternativ, dock direkt exponering för solljus vet jag inte om det är särskilt bra så exemtäcke är viktigt. Samt att ge några omega-3 kappslar om dagen hjälper också har jag hört och provat själv med bra resultat (smakar däremot blä för hästarna men min har vant sig).

Just nu kör jag med att kleta in man och svans med en blandning av Nylanders, olivolja och vatten varannan dag samt att ge min 2 omega-3 kappslar per dag. Hon kliar sig inte alls, och hon har annars svår exem! Hon kan till och med vistas ute utan exemtäcke på dagarna, hon kan vistas ute till åtta utan problem- och på kvällen märker jag ingen irritation hos knott och mygg fast hon har sitt fönster vidöppet!

Hej kan du inte PM:a mig om hur mkt av varje du blandar?:)
Kapslar går nog inte då hon inte gillar saker som smakar konstigt,örter och vitlök går tex inte.

Liknande trådar

Islandshäst Kaelas exem blir inte bättre, hon kliar sig på ALLT. Hon går med täcke och huva dygnet runt men kliar tills huvan går söner. Smörjer...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 887
Senast: Toga
·
J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 282
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka