Ni som rider era travare..

Angelique

Trådstartare
Har börjat rida på 3 åringen red henne i början med ett träns och så plockade jag av hennes frisco june bett från huvudlaget och använde..
Tänkte nu att jag skulle slippa de och satte på henne ett vanligt två delat tränsbett.
Icke sa nicke de hatade hon gick och slog med huvet trots att jag red med lång tygel och ville nästan ta bettet och typ bra..
Vi kör henne hemma utan tungband och så..
Men har hört att vissa rider sina travare med tungband för att de försöker lägga tungan över..
Hur gör ni ?
Vilka bett använder ni när ni rider?
kan ju visseligen fortsätta rida med frisco bett eller köpa ett till men..

Sv: Ni som rider era travare..

Jag rider mina på samma bett som jag kör på, alternativt sidepull. Och jag kör på ett vanligt rakt bett med fasta ringar, 9,5 cm.

Jag har ett träns och ett huvudlag till varje nu för tiden. Innan höll jag på och spände ut och in tränsen men nu har jag inte fler hästar än att det funkar.

Minns inte när jag hade tvådelat sist på mina.

Min snorheta gammelmarr rids pa Hackamore (ponny typen) och den snalla rids pa tvadelat.
Vill du ha Frisco pa hasten vet jag att det finns "samma" bett fast utan kindstroppen (har ett i ladan i stallet iaf) aven om jag nog bara tagit ett av de gamla dar kindstroppen gatt sonder. Vi har fler gamla trasiga som nu ar bortom all reparation an hela, alldeles for mycket unghastar genom aren...

Rider med rakt ridgummibett och ett tredelat. Har fått rida med martingal på vissa som slänger rejält med huvudet - inte så kul att sitta med tyglarna på samma sida.

Galoppjobb: pullargrimma, martingal och rakt bett
Dressyr, motion i rygg, skritturer: vanlig nosgrimma/utan och oftast ett rakt bett bara

Jag varierar mellan olika lite olika bett.

Varierar bett på mina, ibland sätter jag bara tyglar på vanliga huvudlaget så då blir det standard tvådelat travbett. Annars rider jag med tredelat tränsbett, sidepull eller rakt gummibett. Ena hästen händer det även att jag rider på Amerikanskt gagbett med kindkedja för att ha lite mer att säga till om då hon kan få lite konstiga ideer för sig ibland.

Hur ser ett amerikanskt gaggbett ut och vad är de för idéer som försigår? Min kuse har en tendens att bli lite väl stark och laddad i galoppintervaller men blir lite grinig om man tar i honom, skarpa bett försigår ej utan de är lite snällare bett, pullargrimma å martingal som hjälper.

Men tänkte försöka luska ut ett bett som man kan ha en extra nödbroms på ifall de skulle krisa sig någon gång, förslag?

efter att ha ridit en på jaktkandar som blev alldeles för skarpt när han var lugn och behövdes när han hettade till så började mina tankar gå till att rida på kandar! Skulle vilja ha ett ledat bett och milt under skrittarbetet och ett skarpt när hästen blir het och ska slänga upp huvudet och dra iväg. Blir dock lite konstigt att rida på kandar kanske om hästen inte är van och de blir ju lite mkt i munnen... men som sagt en tanke som slog mej när jag kände att jag hade behövt både bridong och stång. Någon som tänkt i dom banorna förutom jag?

Ett pelham med två tyglar kan väl funka men jag skulle vilja ha ett ledat bett på en häst som inte är van att ställa och böja efter bettets inverkan vid ridning. Och ett ledat pelham känns inte som en bra lösning. Vill inte ha ledade bett med kedja.

Min är under utbildning av en jätteduktig tjej och han lär sig riktigt fort, så jag tror inte det är något problem angående bettets inverkan vid ridning så. Problemet jag har med min, är att han blir arg när han inser att han inte får bestämma längre, när ryttaren eller kusken för den delen har kontroll på honom.

Pelham, kandar och kimblewick har jag funderat på. Tror dock att det blir alldeles för skarpa, kanske dock kan fungera om man har t ex dubbla tyglar och har den ena som en extra broms om han blir alldeles för het.

Har ingen bra bild tyvärr men det fungerar genom en viss hävstångsinverkan samtidigt som kindkedjan ser till att trycket inte blir så mycket "nedåttryckande" som bett med hävstång gärna kan bli. Min lilla dam kan bitvis få för sig att försöka dra iväg lite väl snabbt vid ridning och då har det här bettet fungerat bra på henne för att återfå kontrollen utan att det blivit en dragkamp eller mer tjurighet från hennes sida.

jag rider på ett tredelat bett med koppar i mitten vilket uppskattas då han tuggar mycket på det. i början när han var 3 och "nyinriden" så red jag honom med tungband då han hade en tendens att lägga tungan över bettet. men sen slutade jag med det och har inte behövt det sen dess. (han går med det när han körs) innan jag började använda det tredelade så red jag på ett tvådelat travbett och ett kulbett. men jag tycker att det tredelade passar bäst och att ha när mest nöjd med det. jag rider honom även med gummisnodd i skogen och i ridhuset. men inte när jag travtränar honom såklart.

jag har inte haft problem med att han drar eller blir ohanterligt het. men jag har tidigare ridit en ridtravare som kunde bli väldigt het ute. då hade jag pessoabett med tre ringar. i början red jag då med två tyglar, en som satt i tredje ringen och en som satt i "vanliga" bettringen. då hade jag en lite kortare tygel som jag inte alltid höll i utan hade som extra stopp. sen red jag öven med en tygel i första lilla ringen. jag tyckte att det räkte att ha det bettet ett tag sen lärde hon sig coh det gick bra att rida på vanligt tredelat ute oxå.

om hästen inte gillar tvådelade bett så finns det ju tredelade pessoabett oxå. jag föredrar tredelat bett då det ger en mjukare brytning i munnen och bettet ligger mera rakt eller hur man ska beskriva det :)

Själv har jag kastat alla mina pessoabett i soptunnan, där jag anser att de hör hemma! Finns en utförlig beskrivning av dess inverkan här på buke...

Mår särskilt illa av att ha tragglat på mitt kallblod med utslitna ligament i nacken att ha det, då jag inte orkade hålla henne. (Det visste jag ju inte att hon hade då, men blev ganska snart varse..... ) Nu vet jag bättre och har istället rakt läderklätt bett, eller tunnare två eller tredelat . Tidigare har jag ridit heta hopphästar på hackamoore, men mina hästar är ännu inte så balanserade;( eller om det är jag som är...) att det känns som ett bra alternativ då det ibland blir lite otakt fortfarande, ......:grin:

Ska också inhandla ett Dyon the difference och till våra andra hästar
funderar vi på att prova det bettlösa huvudlaget i körningen, funderar om det går att rida på också?

Det måste det ju gå att göra? Det går ju att rida på sidepull :laugh:

Jag håller med fullt och fast om pessoa-betten. Efter att ha gjort om en ostoppbar tok till att kunna rida galoppintervaller på bettlöst så kommer jag att prova varenda alternativ jag kan innan jag testar skarpare bett än tredelat med kula.

Man behöver inte ha bråttom med rid-delen, det är bättre att jobba på lydnad och lyhördhet så kommer resten sen. :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 754
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka