Ni som har ungponnyer!!

lille skutt

Trådstartare
Som sagt ni som har ungponnyer, vad får dom att äta?
Är på gång att köpa en 2årig ponnykorsn.(welsh/shettis hingst) och undrar nu vad ni stoppar i era!
Tyvärr så har jag ingen analys på det höet som jag har nu:crazy: men har även märkt att det inte kommer att räcka fram till betessäsongen.
Kommer att köpa hö med analys på det som saknas, och då kommer ponnyn att få endast av dettahöet.
Vet att det är svårt att säga vad han ska ha nu innan man har analysen, men vill ha lite riktlinjer på vad ni ger era då även kraftfoder!!
Är ett tag sedan man hade ponny:D

Sv: Ni som har ungponnyer!!

Jag följer gärna upp med en fråga:

Bör man fodra utöver underhållsbehovet när man börjat jobba ungponnyerna psykisk men inte fysiskt? Dvs hur bedömmer man hur mkt "arbete" de behöver fodras för när de börjar använda hjärnan men ännu inte ridas/tränas för ngn kondition/styrka.

När min yngsta shettisbrud kom vi 9 månaders ålder, så fick hon:
* Fri tillgång på grovfoder
* 4 dl krossat korn 2 ggr/dag
* 3 dl uppblött betfor 2 ggr/dag
* 4 dl Kra**t grund 2 ggr/dag
+ mineraler & saltsten

Hon var något tunn och lade på sig och växte fint på den fodermängden

min d-ponny ponny på snart 4 år får fri tillgång på hö,1 kg groov,4 dl betfor...
han tränas ganska hårt speciellt inom körningen så jag ska nog byta till: 0.5kg krafft sport,0.5 kg krafft pluss grön och 0.5 kg krafft musli och såklart betfor.
hö får han tre ggr per dag och under natten får han fri tillgång..krafftfoder får han 2 ggr per dag..(han går utepå lösdrift)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30