Ni som har "hittekatter", "katthemskatter" o dyl.

Tassetass

Trådstartare
Har ni tänkt på huruvida dessa katter, som varit hemlösa och varit i mer eller mindre bedrövligt skick, i högre utsträckning är riktiga soffpotatisar än katter som inte farit illa?

Då jag just nu har gott om tid att fundera på sådana saker i och med att jag har åkt på influensan så slog det mig att de flesta katthemskatter jag känner till är ruskigt bekväma djur. Ser jag bara till mina egna så är Dimma den värsta soffpotatisen jag nånsin träffat, hon ligger nästan jämt i soffan och trynar, alt. på vardagsrumsmattan. Isola är inte så mycket bättre hon, men hon kan i alla fall busa en liten stund om dagen. Känner fler katter som varit hemlösa och som nu har bra hem och de flesta (undantaget de som varit riktigt "vilda") är oerhört lata djur som gärna spenderar all tid till att äta, gosa och kela.

Kan det vara någon sorts motreaktion till det liv de levt? Isola var hemlös i minst ett halvår, Dimma kan ha varit ute i ett år (säker kan man ju aldrig vara) och ser man ur ett rent mänskligt perspektiv så skulle nog jag också passa på att ligga med magen i vädret och njuta så mycket som möjligt. Frågan är bara hur djuren tänker.

Någon som har erfarenheter/funderingar?

//Jenny

Sv: Ni som har "hittekatter", "katthemskatter" o dyl.

iof har mina vart vilddjur hela livet .. och så är ju de små inte så gamla.. men mamma katt får sina ryck hon med och ligger och brottas på golvet..

så ja, kanske.. födda vilddjur, alltid vilddjur? :angel: små monster är dom men sockersöta :)

Min katt har två personligheter. När vi är i stugan och han får gå ut så är han helst ute och gärna även över natten. Och när vi är hemma i stan och han är innekatt så ligger han mest och sover och äter. När vi flyttade hem i höstas efter att ha bott i stugan över sommaren så tror jag att han gick upp ett helt kilo. Sen är han inte alls lika kelig i stugan som hemma. Här hemma ligger han helst i knät och myser. Så han verkar göra det mesta av sina två liv så att säga.

Min fd katt var förvisso ganska gammal när han kom t mig. Men han var också väldigt bekväm av sig, sov mycket och hade sina favoritplatser. Han gillade o bli kliad på magen men han sa till när det räckte.
Han var utekatt också, så han gjorde säkert av med energi ute också, även om han inte var en "galen" katt.

Hemma kunde han leka då och då, men det var skönare att ligga på det stora fönsterbrädet som var uppvärmt (elementet var precis under och fönsterbrädet av ngt stenmaterial). :D

Jag vet en katt som levt ett mycket hårt liv, så hårt att han numera är stencool, inte rädd för nåt. Det enda som nånsin rubbat honom var när hans husse skulle gå ut med honom i sele. Selen hade han fått vänja sig vid inomhus, och ner i trappan gick det bra.

Men i samma ögonblick som porten slog igen bakom honom fick han panik! Totalspel! Husse tog upp honom i famnen och bar in honom igen, han hann bli halvt sönderriven innan de var inne.

Och inne i lägenheten igen ruskade katten bara på sig och stolpade iväg, som om inget hade hänt:D

Men. När vi tolkar katters reaktioner är det risk att vi förmänskligar dem. "Ligga i soffan och mysa" KAN faktiskt vara att ligga i soffan och vara understimulerad.

Så har man innekatter, vilket jag också har, så får man se till att aktivera dem en del om de inte aktiverar sig själva/varann. En katt behöver mer liv än att bara äta och sova.

Isola aktiverar sig själv när hon känner för det och vi busar varje dag, Dimma är dock HELT hopplös att få igång. Det enda som får henne att gå igång lite är mat, så jag brukar gömma små godbitar (t.ex. rå kyckling) i toapappersrullar så får hon roa sig med att peta ur dem. Dessutom ägnar jag en hel del tid varje dag med att just kela med henne, vänja henne vid att bli buren, petad överallt och sådana saker och det verkar hon bli rätt trött av faktiskt. Fysisk aktivitet verkar dock vara"beneath her". :D

Gömma godis är ju jättesmart. :bow:

Men om hon är helt ovillig till fysisk aktivitet, se till så att hon får mental stimulans. Mina katter är med mig i nästan allt jag gör och jag övertolkar det inte till att tro att jag är så populär;) - jag tolkar det mer som att det mesta som händer här inne rör sig kring mig, alltså vill de vara med.

Därför får de nosa och känna på och greja med det mesta som inte kan skada dem. Att vara koncentrerad på en grej är mental stimulans.

Ja på så sätt är de ju med. :) Varenda gång något nytt kommit in i lägenheten ska det inspekteras och godkännas. :D Och de får vara precis var de vill och göra i princip vad de vill, så länge de inte är på spisen eller diskbänken (när jag ser). :p

Japp sådär är min kisse med, och han kommer från katthem. Han slappar, kelar, gosar, myser, sover och slappar så mycket han bara kan haha. Nä så illa är det inte men han är nog rätt oaktiv för sin ålder kan jag tänka mig, inte ens senior än.
Men han tar verkligen livet med ro, och är bara så skönt att veta att han är så pass trygg i själen nu och bara kan chilla bäst han vill :)

Intressant fundering!! :idea:

Jag har 5 katter, varav 3 bor hos mig och 2 bor mina föräldrar eftersom den en dem måste kunna få gå ut och den andra är kär i den första ;)

En hona som levde ett hemskt liv ute i 4 år, blev påkörd någon gång under tiden och fick självläka :( varpå hennes ena höftkula bak har växt ihop ur led och hon var extremt skygg, hon visar tydligt att innelivet är det bästa! Hon är också en soffpotatis, sover massor trots att hon nu varit inne i snart 5 år, vill absolut inte gå ut ens när dörren står på vid gavel sommartid, busar lite med pingisbollar ibland men ja, njuter mest av det lata livet :D

Medans hankatten vi räddade för 2 månader sedan inte riktigt passar mönstret... Han blev troligen dumpad ute på en öde ö, åt ur sopor turister lämnat vid rastplatsen, var precis livrädd för människor, du kunde inte vara närmare än 20 m annars sprang han för livet.
Han älskar förstås sitt nya liv, men har ganska stort leka-och-busa-behov, och han är ändå troligen runt 4 år gammal. Han är lite "jobbig" ibland när han är understimulerad och river ner saker, då måste man ge honom tid och leka och greja med honom. Han får tyvärr inte leka med mina andra 2 honor (de blir sura) så det kanske gör honom mer rastlös. Han om någon borde mest ligga på soffan och slöa tycker man :p men det gör han en hel också förstås.

Intressant att fundera lite på...
Återkommer!

Draco är ju en ungkatt, så han är en aktiv kisse som gillar att springa och hoppa. Narcissa däremot är ganska bekväm av sig, ja. Hon leker hon också men mycket lugnare än sin son. De roar sig med att jaga varandra ganska regelbundet, men hon tröttnar mycket fortare än han. Leker jag med dem vill hon helst ligga på samma ställe och tassa efter leksaken, och bita i den när hon lyckas fånga den. Det är inte ofta jag får henne att springa efter en leksak, något som Draco gärna gör (med så stor entusiasm att han klantar till det emellanåt - igår kväll höll jag på att dö av skratt när han hoppade säkert en meter rakt upp i luften efter en kastad leksaksmus, och trillade rakt ner på rumpan. :D )

Hon är definitivt mindre aktiv än de andra katter i samma ålder som jag har haft. Jag har funderat på om det kan vara så att hon under sina år som hemlös lärde sig att verkligen hushålla med sin energi. Pratade med damen som matade kissarna innan de kom till katthemmet, och hon berättade att när Narcissa dök upp i hennes trädgård vintern innan förra, var hon mager som ett skelett och så utsvulten att hon åt fågelfrö. :( Har man svultit så är det kanske inte så konstigt om man inte vill slösa energi på lek.

Min lillkatt är ju iof vildkatt från början men jag ser inga soffpotatisdrag hos henne. Visst, hon sover och vilar mycket men det gör ju alla katter. Hon är däremot väldigt busig och leker minst 3 h/dag. Nu är ju hon iof bara dryga året så hon kanske finner soffcharmen när hon blir äldre;)

Mina 4 kattsyskon föddes vilda och vi hittade dem när de var ca 4veckor gamla. Nu är de 1.5 år gamla och representerar, tror jag, ett tvärsnitt av alla katter.

En hane, Johnsson, är extremt skygg och mkt nervöst lagd. Den andre hanen, Månsterkatten, är ganska skygg men har lite lättare med vågar det mesta efter en stund.
Sen har vi de två vildbasarna som är deponerade hos min bror som bor i skogen; Honan, Antonia är inte rädd för :devil: själv. Otroligt nyfiken och först på allting. Hon jagade grannes Golden Retreiver från tomten första gången han hälsade på.
Till sist, Lillfisen, fullständigt avslappnad katt. Inte rädd men inte speciellt nyfiken heller.

Alla fyra katterna var med oss till stugan i somras och anpassade sig till utekatter i varierande grad efter ha växt upp inne.

Jag tycker det är jättekul att de blivit så olika som individer.

Jag kan faktist hålla med om att katter som levat vind för våg, alltså inga utekatter utan de som inte har något hem utan fått klara sig själva, är mer lugna och myser länge i soffan när de väl fått ett bra hem.
Har själv haft katter från kattungar, både som rena innerkatter och "mest inne fast även ute" och de har varit mycket busigare och livligare i största allmänhet hela livet. Medan jag har haft 2 vuxna katter som kommit till mitt hus, rädda och hungriga utan ägare (i alla fall ingen som svarat på några annonser) och som jag tillslut fått in i huset, sedan har de levt sina liv med att njuta av mat och ostörd sömn.

Jag tror att när de nu för första gången nu kan ha ett tryggt liv utan att hela tiden känna sig hotade, jagade och hungriga är de liksom fullt nöjda med det livet de nu fått.

Min kisse hämtade jag hem från katthemmet när hon var kanske 15 veckor nånting, en riktig liten vildbase, nu steriliserades hon i Oktober ifjol och jag tänkte att nu kanske hon lugnar ner sig lite.... men ack vad jag bedrog mig, rejsar som en galning, vallar soffan, hoppar i fönstrena, leker med sin klättermöbel, springer ut och in i sin prasseltunnel dagarna i ända, fiskar i toan you name it!

Men då kan hon vara tusenfalt mysig på natten och ska ligga mellan mig och sambon eller ovanpå nån av oss spelar ingen roll om det är på ryggen eler magen...:love: och naturligtvis spinna högst möjligt....:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka