Ni som har hästar med exsem...

fettso

Trådstartare
Har en del frågor!:bow:

Har en häst som besväras att mygg,knott,flugor etc,han klarar sig bra med flugmedel,vitlök och täcke under dom värsta timmarna.

Den andra en nyimporterad Islandshäst har fått kala fläckar i ansiktet,små sår.
På rumpan har hon skorv och del lossnar flikar.:confused:
Hon har kliat svansen en del.
Detta trots att jag haft flugmedel(spray),och nån slags olja.
Har haft riktigt exsemtäcke på henne sen hon kom,men bara under dom värsta timmarna.

Hur behandlar ni era hästar??Tips??:bow:

Sv: Ni som har hästar med exsem...

Har en del frågor!:bow:

Har en häst som besväras att mygg,knott,flugor etc,han klarar sig bra med flugmedel,vitlök och täcke under dom värsta timmarna.

Den andra en nyimporterad Islandshäst har fått kala fläckar i ansiktet,små sår.
På rumpan har hon skorv och del lossnar flikar.:confused:
Hon har kliat svansen en del.
Detta trots att jag haft flugmedel(spray),och nån slags olja.
Har haft riktigt exsemtäcke på henne sen hon kom,men bara under dom värsta timmarna.

Hur behandlar ni era hästar??Tips??:bow:

Föreslår att du tvättar ren hästen ordentligt från all slags medel och olja med supermilt hästschampo, och sköljer grundligt.
Sen packar du in hästen i ett rent eksemtäcke av god kvalité, tar endast av det för att schamponera hästen regelbundet under sommaren, och låter aldrig mer hästen gå bar utan eksemtäcke.
Se till att du har minst 1 att byta med.
Tänk på att hästen inte mår bra av långvarigt tillskott av vitlök.
Det kan orsaka bristtillstånd.
Om möjligt: Ställ hästen någonstans där den alltid kan gå in och söka skydd mot insekter, när den själv behöver.
Ställa in en eksemhäst nattetid, är inte alltid så lyckat, då det större delen av natten är gynnsamt för hästen att vistas ute, medan det andra delar av dagen, tex i kvällssol, kryllar av knott.

Glömde skriva att jag tvättar hästarna regelbundet med schampo!
Men ska jag ändå skippa alla medel??:confused:

Glömde skriva att jag tvättar hästarna regelbundet med schampo!
Men ska jag ändå skippa alla medel??:confused:

Nja, jag menar att det inte är så mycket mening med att kleta in en massa medel där täcket ändå skyddar.
Det blir bara onödigt kladdigt i längden, luktar illa, och själva lukten av kladdig häst lockar också till sig insekter.

Det gäller att man är nästan överdrivet noga med att få ur allt schampo, annars så kliar även det. Mer än 1 ggr/vecka tror jag inte är nödvändigt, tom mer sällan är nog ok.

Behöver man, så kan man smörja in det som sticker ut utanför täcket.
Känsliga delar som kan behöva hjälp, är tex utanpå skapet, och innanför låren. Ibland även huvudet.

Tyvärr är knottsäsongen förfärligt lång, i dessa klimatförändringarnas tider, så man får räkna med från slutet av Mars-i värsta fall mitten av December, beroende på var man bor i landet.

Olika hästar tål olika starka medel. Man får prova sig fram, så de inte svider på tunn och känslig hud. Man kan prova på sin egen hand.

Hur ska jag behandla på dom pälslösa ställena??

har du prövat alovera salva eller vad det heter??? min styvmamma säjer att det funkar iaf :) har inte läst igenom tråden kanske nån som skrivit det redan :P

Täcke på dygnet runt, och köp en bra huva om du inte redan har någon. Kan rekommendera Horsol för kliandet, min kliade sig inte alls ifjol när han behandlades med det, och än har han inte börjat heller. *peppar peppar*

Vad är horsol o vart hittar jag det??Vilket Schampo ska jag änvända??:bow:

Jag tvättar med PROB schampo, har hört att hexocil även ska funka bra. Har använt PROB olja men den funkade inte på min häst. Nylanders hästkräm däremot har hjälpt mot klådan men den är väldigt kletig.

Ett boett täcke går han med hela tiden, tas bara av och tvättas och då står han inne.

I år ska jag prova några andra klådmedel så får vi se om det hjälper.

Som sagts här, täcke på har jag på min. Duschar regelbundet. Sen får min äta msm och probimin. (Min veterinär började ta hem probimin för att så många islandshästmänninskor ville ha det som förebyggande till exem. Det håller magen i form, och jag tror det är magen som är värst utsatt för insekternas "gift"? Rätta mig om jag har fel...)

Jag använder täcket från lillhästen i stav, har varit riktigt nöjd med det. Har aldrig provat boett men gissar att det är bra, men kostar en slant extra... Men det kan det kanske vara värt. Provade från hööks men var missnöjd med det.

Hoppas att det går bra :)

Jag testar Horsol för första gången. Hoppas den funkar som du säger. Sen har jag på eksemtäcke från Lillhästen sen ungefär tre veckor. Förhoppningsvis klarar vi oss någorlunda bra.

Eksemtäcket ska vara på dygnet runt. Endast vi långvarigt regn eller vid kraftig blåst tar jag av täckena. Men då måste man vara oerhört snabb att få på det igen när det blir annat väder. Skulle rekomendera dig att tvätta hela hästen regelbundet som andra har skrivit tidigare. Prova med Prob-schampoo eller något annat som är milt och till för hästar med hudproblem. Min eksemhäst mår bäst när hon får gå ute dygnet runt på sommaren. Det finns vindskydd som hon går in under när knotten är som värst. Stallar jag in så kliar hon sig massor. Det gör hon inte ute. Jag använder Nylandersalva till manen och under magen. Speciellt juvret blir angripet både av knott och blinningar. Även Skillingaryds hästsalva är bra som förebyggande mot insekter. Sen sprayar jag med något medel med citronellaolja. MD eller ngt liknande. Jag gör även egen spray av vatten, citronellaolja, lavendelolja, geraniumolja och vitlök. Det får dra ngn dag. Mycket billigare än de färdiga.
Får väl skryta lite att min veterinär inte kan se att hon har eksem. Hon behåller all man och svans. Hon är lite svullen under magen bara.

Boett har dessutom ett fantastiskt bra eksemregntäcke som inte finns med på deras hemsida, och som räddar eksemhästarna från köttsårskollaps under regnperioder. :)

Svindyrt va(Exsemregntäcket alltså??Finns det huva till det??

Hej!

Jag har en islandshäst som har lindrigt exem, hon klarar sig med exemtäcke från Ullared..
Jag undrar om någon har något tips på vad man kan göra när vi rider? Ibland försöker hon sparka fram under magen i galoppen, och det känns lite osäkert.. Vi har testat olika flugsprayer, men inte hittat något som fungerar perfekt...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 684
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka