Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
från stor häst sas, vad tycker ni har varit svårast?
Lättast?
Vad skiljer sig i att rida islandshäst jämfört med stor häst?
Positivt?
Negativt?
Vad fick er att börja med islandshästar istället?
Ja, var det jag menade också.
Det blir ju svårare iom de extra gångarterna.
De gånger jag ridit islandshäst, har jag tyckt att komma åt med skänklarna har varit svårast. På en stor häst är man ju van att kunna hålla om med hela skänkeln, men det är ju lite svårt på en liten islänning
Ja, var det jag menade också.
Det blir ju svårare iom de extra gångarterna.
De gånger jag ridit islandshäst, har jag tyckt att komma åt med skänklarna har varit svårast. På en stor häst är man ju van att kunna hålla om med hela skänkeln, men det är ju lite svårt på en liten islänning
När man rider islandshäst rider man mycket med sätet och det övre skänklarna inte så mycket med "fötterna" eller vad man ska säga. Precis som Gimlan säger så måste man RIDA gångarterna. Kan inte bara sitta och glida. Vissa islandshästar är passtaktiga eller travtaktiga och man måste verkligen lära sig att rida på känslan och kunna korrigera hästen och hjälpa den till rätt gångart på rätt sätt
Fast här hänger jag inte med,,, det är ju inte som så att man sitter och glider runt på stora halvblod direkt..Även om det vore bra om det vore så.
Rida måste man ju göra även på stora bruna man rider ju med sätet och med överskänklarna även där, Kolla på dressyreliten där ser du knappt några skänkelrörelser utan att sker via vikt och lårena.
Den första skillnaden jag märkte var skänkelläget från att ha haft stöd för hälarna av stora haölvblod dök fötterna nu ner 1-2 dm under hästens mage och dinglade fritt.
Om man tidigare trodde man hade balans så fick man sig nu en knäpp på näsan.
För de hade man inte
Så att få fötterna/hälarna att sluta söka sig till tryggheten där uppe vid magen tog bra många år och än idag kan dessa hälar peka uppåt i sitt sökande.
Så det är väl något som jag fick jobba bra mycket på och jobbar än idag mycket på de.
Gäller väl främst oss som är långa ni som är 155 har troligen fortsatt stöd för hälen även på dessa små
Sedan stegena från att ha ridit lätt i 1....2.....1....2 till 1,,2,1,2,1,2 hahah samma som galopper från gaaaaaaaalooooopp, till galopp galopp galopp=) 3 galoppsprång på 1 stort hbl galopp=)
Sedan ¨ska det inte behöva vara någon skillnad men det är skillnad eftersom islandhästfolk rider islandshästen generält annolunda. Och det är inte rasen isig som gör att det är så utan det bara är vi som gjort som så att det är en viss ridstil på islänningarna.
Jag har tex supersvårt att rida en islandshäst som är riden på ett islänskt sätt. Jag tycker traven bara går fort och benen går som trumpinnar och jag ser inte skillnad om hästen töltar eller travar utan får anstränga mig för att se skillnad.
Många måste man halvligga mot halsen på och släppa tyglarna massor för att få fram i trav. Och när det är trav är den ej ren 5 gångare får jag bara i pass osv.
Så jag gav upp på att köpa en islänning som redan var inriden eftersomjag inte gillade hur de jag provred gick.
Så jag köpte mig ett som var oinriden och red henne precis så som jag red mitt halvblod.
Hon är det inge som helst skillnad på idag att rida, de ryttare jag har haft ute som bara ridit islandshästar har inte kunna ridit henne eftersom allt dom de lärt sig på ridskolan inte funkar alls påJorunn.
Ingen har hittills tex kunna travat henne.
Medans när folk som aldrig har töltat förr kan rida henne utan problem
Skillnaden är att om du tex ska göra en öppna så på ett hbl så om hästen inte orkar kan den sakta av till skritt eller hamna på bogarna eller skjuta ut eller in en bog köra upp huvudet och släppa ryggen. Men den travar ändå på.
När Jorunn blir trött och inte orkar i en öppna i trav slår hon över till tölt eller bli lite oren mot tölt i sin trav. Men skillnaden i hur jag rider är absolut inge skillnad.
Däremot är uppbyggnaden av muskler oerhört viktigt på en islandshäst för att den skall klara av dom klassiska dressyrformerna.
Att man inte går för fort fram och när man märker att hon snart slår över till tölt backar jag och hon får återgå till att gå rakt några steg för att sedan igen få gå i en öppna några steg.
Och så där får man hålla på tills en dag då hon klarar av att gå i öppna tills jag ber om att hon ska sluta.
Man måste ha mer känsla och förståelse för gångarterna man kan inte bli arg för att en islandshäst slår över i tölt när man travar om man tex ber om en öppna.
Bara sakta av och ta en ny trav och rida vidare
Men ridstilarna behöver det itne alls vara någon skillnad på inte ens ett litet plutt skillnad
Men något jag aldrig gör är att ta trav från tölt... just för att er ever ska tänka tölt när vi travar.. däremot kan jag trava ur en tölt. utan problem.
Men Jorunn ska tex veta att när vi travar ska tex huvudet kunna vara mellan frambenen eller rakt upp eller åt sidan men det är alltid trav..
Lite mer trix känner jag men allt går bara man vill och sååååå roligt att just få träna på olika problemlösningar.
Det är verkligen roligt att ha en islänning som knappt kan gå annat än i grisepass och jobba med denna häst och få den att gå rent och i form i alla gångarter.
Det blir så stora skillnader markanta skillnader när det är islandshästar än 3 gångare.