Ni som gått över till islandshäst

Mirre

Trådstartare
från stor häst sas, vad tycker ni har varit svårast?
Lättast?

Vad skiljer sig i att rida islandshäst jämfört med stor häst?
Positivt?
Negativt?
Vad fick er att börja med islandshästar istället?

Sv: Ni som gått över till islandshäst

från stor häst sas, vad tycker ni har varit svårast?
Lättast?

Positivt?
Negativt?

Vad skiljer sig i att rida halvblod jämfört med nordsvensk?

En häst är en häst är en häst. Islänningen har låg mankhöjd och extra gångarter, men är fortfarande hästar.

Jag fattar verkligen inte den här uppdelningen, varför?

/Migo

Fast iom gångarterna blir det ganska stor skillnad. Man måste "rida" gångarterna. Kan inte beskriva det på ett bättre sätt, och då också ha koll på vad som är ren tölt/trav osv.

Att rida islandshäst är som med all ridning, ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man kan haha!

Jag har inget negativt att säja mer än att jag önskar att jag träffat på min lilla häst tidigre :D
Tölten blir lite svårare när man börjar rida mer "på riktigt" men svårast har jag för trav, benen går som trumpinnar på lilla hästen och jag har haft svårt med balansen och att liksom hinna med. Men det funkar okej nu!

Jag halkade in på islandshäst av en slump!
Jag hade ett jättefint halvblod och följde med på en islandstur på dotterns ridskola för skojs skull. Min nya vän var till salu och helt plötsligt kände jag mig med mina 30+ att det är hon eller ingen :love:

Jag tog klivet över till islandshäst i höstas, från 175 cm till 137 cm. Känner ingen som helst saknad av mitt gamla liv, inte ens när jag sitter på läktaren och ser mina halvblodsvänner rida dressyrkurs för min fd tränare :p

Ja, var det jag menade också.
Det blir ju svårare iom de extra gångarterna.

De gånger jag ridit islandshäst, har jag tyckt att komma åt med skänklarna har varit svårast. På en stor häst är man ju van att kunna hålla om med hela skänkeln, men det är ju lite svårt på en liten islänning :p

De gånger jag ridit islandshäst, har jag tyckt att komma åt med skänklarna har varit svårast. På en stor häst är man ju van att kunna hålla om med hela skänkeln, men det är ju lite svårt på en liten islänning :p

När man rider islandshäst rider man mycket med sätet och det övre skänklarna inte så mycket med "fötterna" eller vad man ska säga. Precis som Gimlan säger så måste man RIDA gångarterna. Kan inte bara sitta och glida. Vissa islandshästar är passtaktiga eller travtaktiga och man måste verkligen lära sig att rida på känslan och kunna korrigera hästen och hjälpa den till rätt gångart på rätt sätt :d

Jag tycker det svåraste är att behålla traven (rätt gångart) när man vill kräva lite mer. Mycket lättare att rida och hantera en liten häst. Jag bytte hästras för att jag blev så glad av den här ridningen. Har aldrig ångrat mig och älskar att tölta. Nu har vi flera islandshästar i stallet.

Nu har inte jag gått över från storhäst till islandshäst utan från ponny till islandshäst eftersom jag började med islandshästar när jag var tolv år. Detta på grund av att min favoritponny på ridskolan dog.

Just då kanske det inte var så mycket krav på rena gångarter så det svåra har väl egentligen kommit senare :)
Jag tycker att det svåraste i skillnad till tregångare är såklart att ha koll på gångarterna om de är rena eller om de inte är det. Men också att växla emellan gångarter då en islandshäst kan ha mycket tempo i samtliga. Men när allt fungerar så är livet underbart! :D Och självklart är också det varför jag rider islandshäst fortfarande!

Det där med skänklarna är lite klurigt i början. Sen är det bara skönt att benen verkligen räcker till :P Sen är ju det roliga med islandshästar just gångarterna och alla tricks man får ta till :)

Nej då det finns massor av skänkel att ta till, både ovan och nedan så att rama in hästen är inga problem alls.

Svårast?! Gångarterna.. Att få dom taktrena.. Har en fyrgångare med lätt för travtakt och en femgångare med lätt för passtakt..

Jag har aldrig ångrat mitt val, Jag är helt farsinerad av dessa små krutpaket..

Jag träffade på islandshästen första gången 92.. Fick en praktik plats i ett islandsstall.. Det första Jag reagerade på när Jag red var dessa korta små halsar (Jag kommer i från en halvblods och travar familj) Innan islandshäst praktiken hade Jag varit på ett stall med galoppörer..

Nu gillar Jag inte det minsta att rida stor häst .. Dom har ju giraff halsar ;)
Min första egna islandshäst köpte Jag slutet av år 03, fick hem honom i början av 04..

Som sagt, Inte ångrat en dag!!

När man rider islandshäst rider man mycket med sätet och det övre skänklarna inte så mycket med "fötterna" eller vad man ska säga. Precis som Gimlan säger så måste man RIDA gångarterna. Kan inte bara sitta och glida. Vissa islandshästar är passtaktiga eller travtaktiga och man måste verkligen lära sig att rida på känslan och kunna korrigera hästen och hjälpa den till rätt gångart på rätt sätt :d

Fast här hänger jag inte med,,, det är ju inte som så att man sitter och glider runt på stora halvblod direkt..Även om det vore bra om det vore så.:D

Rida måste man ju göra även på stora bruna man rider ju med sätet och med överskänklarna även där, Kolla på dressyreliten där ser du knappt några skänkelrörelser utan att sker via vikt och lårena.

Den första skillnaden jag märkte var skänkelläget från att ha haft stöd för hälarna av stora haölvblod dök fötterna nu ner 1-2 dm under hästens mage och dinglade fritt.
Om man tidigare trodde man hade balans så fick man sig nu en knäpp på näsan.
För de hade man inte:o

Så att få fötterna/hälarna att sluta söka sig till tryggheten där uppe vid magen tog bra många år och än idag kan dessa hälar peka uppåt i sitt sökande.
Så det är väl något som jag fick jobba bra mycket på och jobbar än idag mycket på de.
Gäller väl främst oss som är långa ni som är 155 har troligen fortsatt stöd för hälen även på dessa små:D

Sedan stegena från att ha ridit lätt i 1....2.....1....2 till 1,,2,1,2,1,2 hahah samma som galopper från gaaaaaaaalooooopp, till galopp galopp galopp=) 3 galoppsprång på 1 stort hbl galopp=)

Sedan ¨ska det inte behöva vara någon skillnad men det är skillnad eftersom islandhästfolk rider islandshästen generält annolunda. Och det är inte rasen isig som gör att det är så utan det bara är vi som gjort som så att det är en viss ridstil på islänningarna.

Jag har tex supersvårt att rida en islandshäst som är riden på ett islänskt sätt. Jag tycker traven bara går fort och benen går som trumpinnar och jag ser inte skillnad om hästen töltar eller travar utan får anstränga mig för att se skillnad.
Många måste man halvligga mot halsen på och släppa tyglarna massor för att få fram i trav. Och när det är trav är den ej ren 5 gångare får jag bara i pass osv.

Så jag gav upp på att köpa en islänning som redan var inriden eftersomjag inte gillade hur de jag provred gick.

Så jag köpte mig ett som var oinriden och red henne precis så som jag red mitt halvblod.
Hon är det inge som helst skillnad på idag att rida, de ryttare jag har haft ute som bara ridit islandshästar har inte kunna ridit henne eftersom allt dom de lärt sig på ridskolan inte funkar alls påJorunn.
Ingen har hittills tex kunna travat henne.

Medans när folk som aldrig har töltat förr kan rida henne utan problem

Skillnaden är att om du tex ska göra en öppna så på ett hbl så om hästen inte orkar kan den sakta av till skritt eller hamna på bogarna eller skjuta ut eller in en bog köra upp huvudet och släppa ryggen. Men den travar ändå på.

När Jorunn blir trött och inte orkar i en öppna i trav slår hon över till tölt eller bli lite oren mot tölt i sin trav. Men skillnaden i hur jag rider är absolut inge skillnad.
Däremot är uppbyggnaden av muskler oerhört viktigt på en islandshäst för att den skall klara av dom klassiska dressyrformerna.
Att man inte går för fort fram och när man märker att hon snart slår över till tölt backar jag och hon får återgå till att gå rakt några steg för att sedan igen få gå i en öppna några steg.
Och så där får man hålla på tills en dag då hon klarar av att gå i öppna tills jag ber om att hon ska sluta.

Man måste ha mer känsla och förståelse för gångarterna man kan inte bli arg för att en islandshäst slår över i tölt när man travar om man tex ber om en öppna.
Bara sakta av och ta en ny trav och rida vidare

Men ridstilarna behöver det itne alls vara någon skillnad på inte ens ett litet plutt skillnad:)
Men något jag aldrig gör är att ta trav från tölt... just för att er ever ska tänka tölt när vi travar.. däremot kan jag trava ur en tölt. utan problem.

Men Jorunn ska tex veta att när vi travar ska tex huvudet kunna vara mellan frambenen eller rakt upp eller åt sidan men det är alltid trav..

Lite mer trix känner jag men allt går bara man vill och sååååå roligt att just få träna på olika problemlösningar.

Det är verkligen roligt att ha en islänning som knappt kan gå annat än i grisepass och jobba med denna häst och få den att gå rent och i form i alla gångarter.

Det blir så stora skillnader markanta skillnader när det är islandshästar än 3 gångare.

Helt klart håller jag med i Nielas beskrivningar i hur det kan bli taktproblem i övergångarna och framförallt när man börjar ställa lite krav i de olika gångarterna. Man kan helt enkelt inte bara driva lite och då få trav tex...!

Jag har ridit islandshäst i 15 år nu. (Hjälp vad tiden går!!)
MIN största utmaning som tog flera år att bemästra var att KÄNNA och HÖRA tölttakt med avvikelser. Att vara medveten om när takten inte är ren är ju första steget för att korrigera och helst ska det ju gå DIREKT när takten blir fel, utan ett halvt varvs "analys". NU är det inga problem men det tog som sagt några år...

Som de flesta redan har skrivit. Takten takten och åter igen takten. Galopp, skritt och trav sitter ju i ryggmärgen men här får man helt plötsligt två nya gångarter att jobba med. Det tar verkligen ett tag innan man lär sig skillnaden på en ren och en oren tölt. Men det är ju det som är så otroligt kul! Gick över för inte så längesedan men jag skulle verkligen sakna tölten om jag började rida hbl igen. Tycker att islandshästar har en helt annan kraft i steget också, i alla fall de med lite riv i.:D

Att mitt ponnyskrälle har 2 gångarter till som inte alltid är så lätta att handskas med.
Min häst går gärna över till tölt när jag ska göra skänkelvikning i trav eller bara att jag vill samla honom riktigt mkt tex.
Vilket är sjukt drygt då jag inte är så intresserad av gångartsridning utan mer av hoppning å dressyr.

Positivt?
Liten å rapp, full av liv, en riktig liten busig skitunge som passar mig perfekt!
Säker på foten, bra vinklar och lätt för att bära upp sig och dessutom hoppglad.
En riktig liten allroundhäst som tål typ allt!

Negativt?
Han har både tölt och pass, det skulle jag klara mig bra utan det ställer mest till det...
Samtidigt som det kan vara kul ibland..

Körde roadracing, blev påkörd å blev med en förlamad hand och pajjad arm så då fungerade det inte att ha kvar mina stora hästar.
Jag skulle inte ha någon häst alls men då såg jag min plutt på annons och blev kär i det lilla lurvet så jag köpte honom för att han var liten å söt och borde funka när man är lite handikappad vilket han också gör :love:

Jag var nyfiken i många år, och när jag till slut fick chansen att prova var jag fast.:love:

Svårigheten är ju gångarterna - det är inte så enkelt att islänningarna bara har en eller två extra gångarter som är skilda åt som skritt-trav-galopp. Det finns hur många mellanlägen som helst mellan tölt och trav och grisepass...en obalanserad islänning eller en med en obalanserad ryttare kan hinna med många varianter på en långsida.:devil:

Jag har bara possitiva upplevelser av att ha gått över till islandshästar:):) Även om det forfarande är kul att komma upp på en stor maffig stor häst ibland:) Det enda som man inte kan göra på islandshästarna är ju att ev hoppa högt, å det ligger inte i mitt intresse att göra det.

Utmaningen att lära sig känna takten, temperamentet allt med lurvtussarna tycker jag är possitivt. Sen tycker jag att jag lärt mig vara en mer uppmärksam ryttare, känsligare och lättare i handen än när jag red dom stora.
Men mina islandshästar är välridna och välskolade inom dressyren oxå... och jag rider dressyr i alla gångarter... inte flygande passen så klar men än dom ska vara väl skolade i läggningar och nedtagningar.

Jag tycker personligen att det ställer högre krav på mig som ryttare att rida islandshästar än stor hästar... men å andra sidan så hade jag säkert utvecklats och ställt högre krav på mig själ även i stor häst världen om jag varit kvar där så det beror kanske på inställning och att man överlag förhoppningsvis utvecklas mycke oavsett vilken intriktning man har:)

Fast här hänger jag inte med,,, det är ju inte som så att man sitter och glider runt på stora halvblod direkt..Även om det vore bra om det vore så.:D

Rida måste man ju göra även på stora bruna man rider ju med sätet och med överskänklarna även där, Kolla på dressyreliten där ser du knappt några skänkelrörelser utan att sker via vikt och lårena.

Den första skillnaden jag märkte var skänkelläget från att ha haft stöd för hälarna av stora haölvblod dök fötterna nu ner 1-2 dm under hästens mage och dinglade fritt.
Om man tidigare trodde man hade balans så fick man sig nu en knäpp på näsan.
För de hade man inte:o

Så att få fötterna/hälarna att sluta söka sig till tryggheten där uppe vid magen tog bra många år och än idag kan dessa hälar peka uppåt i sitt sökande.
Så det är väl något som jag fick jobba bra mycket på och jobbar än idag mycket på de.
Gäller väl främst oss som är långa ni som är 155 har troligen fortsatt stöd för hälen även på dessa små:D

Sedan stegena från att ha ridit lätt i 1....2.....1....2 till 1,,2,1,2,1,2 hahah samma som galopper från gaaaaaaaalooooopp, till galopp galopp galopp=) 3 galoppsprång på 1 stort hbl galopp=)

Sedan ¨ska det inte behöva vara någon skillnad men det är skillnad eftersom islandhästfolk rider islandshästen generält annolunda. Och det är inte rasen isig som gör att det är så utan det bara är vi som gjort som så att det är en viss ridstil på islänningarna.

Jag har tex supersvårt att rida en islandshäst som är riden på ett islänskt sätt. Jag tycker traven bara går fort och benen går som trumpinnar och jag ser inte skillnad om hästen töltar eller travar utan får anstränga mig för att se skillnad.
Många måste man halvligga mot halsen på och släppa tyglarna massor för att få fram i trav. Och när det är trav är den ej ren 5 gångare får jag bara i pass osv.

Så jag gav upp på att köpa en islänning som redan var inriden eftersomjag inte gillade hur de jag provred gick.

Så jag köpte mig ett som var oinriden och red henne precis så som jag red mitt halvblod.
Hon är det inge som helst skillnad på idag att rida, de ryttare jag har haft ute som bara ridit islandshästar har inte kunna ridit henne eftersom allt dom de lärt sig på ridskolan inte funkar alls påJorunn.
Ingen har hittills tex kunna travat henne.

Medans när folk som aldrig har töltat förr kan rida henne utan problem

Skillnaden är att om du tex ska göra en öppna så på ett hbl så om hästen inte orkar kan den sakta av till skritt eller hamna på bogarna eller skjuta ut eller in en bog köra upp huvudet och släppa ryggen. Men den travar ändå på.

När Jorunn blir trött och inte orkar i en öppna i trav slår hon över till tölt eller bli lite oren mot tölt i sin trav. Men skillnaden i hur jag rider är absolut inge skillnad.
Däremot är uppbyggnaden av muskler oerhört viktigt på en islandshäst för att den skall klara av dom klassiska dressyrformerna.
Att man inte går för fort fram och när man märker att hon snart slår över till tölt backar jag och hon får återgå till att gå rakt några steg för att sedan igen få gå i en öppna några steg.
Och så där får man hålla på tills en dag då hon klarar av att gå i öppna tills jag ber om att hon ska sluta.

Man måste ha mer känsla och förståelse för gångarterna man kan inte bli arg för att en islandshäst slår över i tölt när man travar om man tex ber om en öppna.
Bara sakta av och ta en ny trav och rida vidare

Men ridstilarna behöver det itne alls vara någon skillnad på inte ens ett litet plutt skillnad:)
Men något jag aldrig gör är att ta trav från tölt... just för att er ever ska tänka tölt när vi travar.. däremot kan jag trava ur en tölt. utan problem.

Men Jorunn ska tex veta att när vi travar ska tex huvudet kunna vara mellan frambenen eller rakt upp eller åt sidan men det är alltid trav..

Lite mer trix känner jag men allt går bara man vill och sååååå roligt att just få träna på olika problemlösningar.

Det är verkligen roligt att ha en islänning som knappt kan gå annat än i grisepass och jobba med denna häst och få den att gå rent och i form i alla gångarter.

Det blir så stora skillnader markanta skillnader när det är islandshästar än 3 gångare.

Var inte riktigt det jag sa heller att dem som rider halvblod bara "glider". sa bara att man verkligen inte kan glida när man rider islandshäst :D
Men när man rider större häst så har, iallafall jag upplevt, att man har lättare att nå med underskänklarna, och vad jag menade var att man kanske inte kan fixa det på en islandshäst och då måste man jobba med sätet och de övre skänklarna :) men ja du vet säkert, allt annat du skrev håller jag med om! Men visst är det asroligt med islandshästar, söta små kraftpaket som mosar allt i sin väg :3 värsta terrängmaskinerna xD

Själv har jag ridit islandshäst sedan slutet på 70-talet så jag vet inget annat ;) har bara suttit på en "stor brun" max 3 gånger i mitt liv. Senaste gången blev jag ledd på ett gårdsplan på en 1,80-häst och bad om att få sitta av efter ett varv, tyckte det var döläskigt :D

Men härom veckan följde min granne med mig på en ridtur. Hon har bara ridit halvblod, det var islandshästpremiär för henne. Hon tyckte det var hur kul som helst och red min valack riktigt bra, speciellt med tanke på att det var första gången. :bow:

Hon tyckte att den största skillnaden var att min häst var så enormt RÖRLIG i hela kroppen, jämfört med hennes halvblod.
Det tyckte jag var lite intressant. Själv har jag inget att jämföra med, men vad tycker ni, som både ridit halvblod och islandshästar?

Jag håller med henne, min islänning är som en gummiboll...
Men det är klart stallkompisens islänningar är mkt stelare och inte alls lika mkt rörelse i gångarterna som min.
Kanske beror på hur vi rider våra hästar?

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka