Ni som bytt vägg i hästtransport själv..

Jordgubbkiwi

Trådstartare
Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen?

Jag skulle behöva byta en vägg. Och det ser ganska enkelt gjort ut till en början. Den nya skivan ska ”glida in” bakom kanten på stålramen förstår jag. Men ”spiken” är det vanlig spikpistol den fäster in med? Hur har det sett ut när ni tagit bort väggen?
Detta gäller äldre hästtransporter med glasfibertak och trävägg.

Vill ogärna påbörja projektet och sen inse att jag inte har rätt grejer hemma.

Och ber om ursäkt om jag är otydlig, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.

IMG_3272.webp
Jag hittade ett bildexempel!

Är det inte popnitat?

Vi har bytt väggar och golv i mitt släp (Ringo Star), väggarna satt fast i ramen med m6 eller om det var m8 (?)bult med låsmutter och sen större bult för bomfästen. Taket var skruvat in genom aluminiumprofilen (som sitter ovanpå väggskivan).

Är det inte popnitat?

Vi har bytt väggar och golv i mitt släp (Ringo Star), väggarna satt fast i ramen med m6 eller om det var m8 (?)bult med låsmutter och sen större bult för bomfästen. Taket var skruvat in genom aluminiumprofilen (som sitter ovanpå väggskivan).
Det var det jag funderade på, men jag skrev ”spikpistol”..
Då borde jag alltså kunna borra bort nitarna och återanvända hålen i stålramen för nya nitar? :) (För då borde de ju bara gå rakt in i träskivan en bit?)

Jag kan inte hitta några bultskallar i transporten mer än två stycken framtill på min, det verkar bara vara dessa ”popnitar” O_o eller sitter dom dolt i konstruktionen på något sätt? Jag har ett kylingesläp.

Då borde jag alltså kunna borra bort nitarna och återanvända hålen i stålramen för nya nitar? :) (För då borde de ju bara gå rakt in i träskivan en bit?)

Jag kan inte hitta några bultskallar i transporten mer än två stycken framtill på min, det verkar bara vara dessa ”popnitar” O_o eller sitter dom dolt i konstruktionen på något sätt? Jag har ett kylingesläp.
Nu har jag bild googlat båda transporterna litegrann och jag tror jag ser vilka bultar du menar. På kylingen hittar jag inga liknande.
Hopps det inte är några dolda överraskningar :cautious:

På min var skivorna fästa med bult i nederkant (mot golvet) och längs de stående profilerna, inte i den övre aluminiumlisten. De nere vid golvet doldes av golvskivan inuti släpet. Det var taket som var skruvat i den övre listen/skivända från utsidan.

Det är ju inte omöjligt att du har en annan lösning än mig mtp lite olika släp, men jag upplever inte att det är särskilt svårt och byta väggar etc, har gjort det på två släp hittills :)

På min var skivorna fästa med bult i nederkant (mot golvet) och längs de stående profilerna, inte i den övre aluminiumlisten. De nere vid golvet doldes av golvskivan inuti släpet. Det var taket som var skruvat i den övre listen/skivända från utsidan.

Det är ju inte omöjligt att du har en annan lösning än mig mtp lite olika släp, men jag upplever inte att det är särskilt svårt och byta väggar etc, har gjort det på två släp hittills :)
Ah! Kanske samma på min då, det är tight med utrymme runt golvskivan men en liten mejsel kan jag nog känna runt med senare idag.
Tack för input
Generellt när jag undersökt släpet så är det inte många bult och skruv jag hittar nånstans. Vilket kanske kan vara både bra och dåligt beroende på hur man ser det :laugh:

Vi bytte golv och två väggar på vår värmlandsvagn (årsmodell 2010) i somras, så här såg det ut utan väggar och golv (och två hjul av också). Hos denna var det skruv+mutter och popnitar som höll fast väggarna.

slap1.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka