Ni med unghästar född -01?

H

Hot Shot

Hur går det med era pållar?

Vilken utbildningsnivå ligger de på?
Hur ofta rids de?
Är de tävlade något?
Vad är målet för 2006?

Tänkte vara skoj att jämföra lite med min lille...:love:

Lägg gärna in bilder om ni har också...:)

Sv: Ni med unghästar född -01?

Vi har en 01:a e warsteiner hon blev inriden i sommras och hon ligger väll runt LB i utbildnings nivå. börjar förstå sidvärtshjälperna nu och tanken är att hon ska ut och debutera dressyr till våren. Sen ska hon få ut och hoppa lite terränghinder frö att få varierad träning

Hej! Jg har en vallak e. donnerwerter x mf. erlkoenig
Innridd i slutten av 04 men berideren kunne ikke ta hånd om hesten
Han har da gått 0-2 ganger i uken til jeg kjøpte han i Mai 05
Har startet LC3 med 64,3% og 60 cm feilfri, Fikk 3. og 2. plass:bump:
Vi har også vært på 4 års test/ kvalitetstest
Linker:
4 års test:
aB0BC46A4.jpg

På utebanen
Oppstilling
Utenfor mens vi venter

Senast ändrad av en moderator:

Magic rids ca 4 dagar i veckan med sikte på att kvala till breeders i dressyr. Så han går LA just nu, förvänd, skänkelvikning, fattning från skritt, galopp - skritt osv.
Jag blandar även in uteritter, hoppning m.m

Ska under 2006 förhoppningsvis tävla LB-LA och hoppa någon 90 cm.
/Magda
m1.jpg

Jag har nyss köpt en -01:a.
Han har tävlat 90 cm 0:a och 1 meter har han gått runt.
Han löshoppade sig själv genom att hoppa ur hagen, ett språng på ca 140-150 cm.
Han kan byten, galopp från skritt, jobba i form, men är lite trög på sidvärtes ännu.
Mitt närmsta mål är att han ska bli bättre på sidvärtes, sedan ska vi börja träna på bana. Tävlingsdebut blir mars-maj beroende på hur han utvecklas.
Om allt går bra är målet att kunna starta 120 i år, han har ju kapaciteten. :D

En fråga: Hur ofta rider ni era 01-or? Jag har ridit fem dagar/vecka nu efter 1 månads vintervila. Men då har jag kört ganska korta ridhuspass ca 35 - 50 min och längre pass på uteritter.

har en vallack, importerad från danmark i april och har bara blivit riden från april...

han går i form, svag skänkelvikning, öppna, framdelvändning och galoppombyte över bom
har lös hoppat 130 med mycket mer kapacitet
ca 1m med ryttare:banana:

Jag rider min häst så ofta som möjligt under veckan, minst 4 dagar men då varierar man ju träningen och så lägger jag in dagar med bara skritt oxå. :)

Jag rider min fyra dagar/v och tömkör 1 dag/v, varav ett ridpass är lite hårdare. Hopptränar för instruktör gör jag varannan vecka och ska även börja träna dressyr nån dag i veckan till våren. Han rids rätt så lugnt just nu, gick relativt hårt i somras och kommer gå rätt hårt nu till våren. Rids mest i skogen eller på fältet.

Utbildningsmässigt ligger han på LB-nivå i dressyren, gör även fina öppnor, slutor, framdelsvändingar och kan gå i samlad galopp korta stunder. Är tävlad LC dressyr/hopp och mkt terrängtränad.

Målet för 2006 är att rida LB dressyr, 110cm hopp och debutant fälttävlan. Ska börja med förvänd galopp och byten till våren.

Är livrädd för att ta ut honom för hårt, finns ju risk för det när dom är så pass lättlärda...meningen är att han ska hålla många år...:d

Mitt hollänska halvblod (pierrot-riyocha-welt hit II) och jag har precis börjat att träna skänkelvikning.:) då hon har rest ganska mycket och inte blivit så mkt riden så är det stooora framsteg för henne! skit kul:D

Min Nova född 01 efter Guido har haft lite otur på vägen när hon var 2 och 3 år men nu är hon i full gång. Rids 5 dagar i veckan hoppträning varanan vecka och dressyrträning varanan. Målet denna vår är att hon skall starta 1m utomhus.

Min sköthäst är född 2001, en valack e. De Niro - Hohenstein. Han kom hit från Tyskland strax före jul 2004 och gick då i stadig form i alla gångarter, vi vet ingenting om hans förflutna. I september gick han kvaliten på Strömsholm och belönades med 8888 på ridprovet och blev därmed direktkvalad till finalen på Flyinge, men tyvärr satte en stor hovböld stopp för den resan! Sen dess har flera småskador försenat hans utbildning men nu gör han lite sidvärtsrörelser, ryggning, längning och kortning av steglängd etc. och ska ut på lite tävlingar i vår, typ LB. Löshoppad men inget uppsuttet. Han rids 5-6 dagar/veckan, de andra dagarna vilar han eller longeras. Av de 5-6 dagarna skrittas han ut i naturen 1-2 gånger.

Bilden är från kvaliten 2005.
Lena-och-Donnerstein.jpg

Senast ändrad:

Jag har en valack e. wetano-racot.:love:

I hoppning tränas han 110, med vissa hinder lite högre, hittills 130. I dressyren ligger han på LB-LA nivå, skänkelviker, öppna/sluta, fram/bakdelsvändning, ökad och samlad trav, byten påbörjat lite smått. Måste oxå tillägga att allt det här inte sitter till 100%, jag vill inte pusha honom för hårt, utan han får utvecklas i den takt han klarar av.

Hur ofta rids de?
Han rids 5-6 dagar i veckan, varav en dag är hoppning, träning för tränare. En dag dressyr, och resten uteritt, kondition, muskler och styrka.

Är de tävlade något?
Han är visad på 3-årstest och kvalité med fina resultat:) , men inte tävlad på "vanliga" tävlingar, något som vi ska börja med nu, första tävlingen i mars :eek: :)

Vad är målet för 2006?
Målet är Breeders hoppning, alltså att han ska klara en bana på 120 (och även 130 om vi tar oss så långt:crazy: )

Slänger in en bild på mitt lilla krutpaket också, ser ut som en ponny...:D

IMG_0001.jpg

Volter, serpentiner o.s.v. i skritt och trav, galopp mest längs spåret o stooooora volter. Bär sig i form korta stunder i skritt och trav. Lugn, van vid att ridas över bommar. Trafiksäker. Hoppad enkelhinder, studs med 2 hinder, kombination. Allt upp till 50 cm ungefär. Bör tilläggas att han är en B-ponny :p ;)
Hur ofta rids de?
Ca 3-4 ggr i veckan skulle jag tro.
Är de tävlade något?
Nope.
Vad är målet för 2006?
Hoppning: Tävla lite klubb och lokalt på LD-nivå (60 cm), kanske debutera LC.
Dressyr: Vara utbildad motsvarande LB. Form i alla gångarter.
Övrigt: Att han ska förbättra konditionen, muskla sig och gå ner lite i vikt. Att förbättra hans syn till arbete (trotsig B-ponny :crazy: ).

Har slutat skena :bow: Öppna, sluta, plije från marken. Breddar i ökad trav. Löshoppade sig själv i hagen; en meter från stillastående (med viss möda!)
Hur ofta rids de?
Varge helg. Hadde jag mer tid så: varannan dag
Är de tävlade något?
Kvalad
Vad är målet för 2006?
Komma till start och känna att han tar i och gör sitt bästa.

Kan vara bra att veta att han är...
...B-ponny
...Galen!
...lite av en problemhäst
...vildhäst sedan förut

Hej alla!

Jag har haft svårt att hitta ett liknande inlägg som detta.. och trots att jag har ett sto f. 2002 tänkte jag höra med er hur långt ni kommit med era hästar vid denna ålder (3,5-4år). Jag är SÅ rädd för att gå för hårt ut. Hon går skritt, trav och galopp i fin form. Tränar mest övergångar, precis börjat med sidvärtsrörelser. Jag är medryttare till detta danska varmblod/kallblod (jag vet dressyrryttare - det låter som en hemsk blandning, men hon liknar mer ett halvblod både till psyke och fysik). Jag har henne 3-4 gånger i veckan. Rider dressyr i ridhus ca 40-45 minuter i alla gångarter. Hon rids ut flertalet gånger varje vecka, longeras även regelbundet. Det jag undrar är.. vad kan jag kräva av denna häst? Det är jag som står för utbildningen då ägaren inte har gett sig in i detta ännu. Hur långt kan jag gå? Hur ofta/länge ska jag rinda henne? Tips och råd på hur jag ska lägga upp hennes träning/utbildning är jag mycket tacksam för. Skriv gärna till mig privat också då jag gärna diskuterar träning med Er alla!

Har ett fullblods sto -01. som min tränare säger så skall 3-åringen ridas tre gånger i veckan 4-åringen 4 dagar i veckan 5-åring fem dagar osv,
jag rider min häst någorlunda hårt 4 dagar i veckan. tränar hoppning för instruktör varje torsdag. har hunnit starta hästen ett antal clear rounder, ca 6 st, felfri alla gånger. startat en Ld, 0:a där. hon har även hunnit starta Lc dressyr 2 gånger. tycker det är ganska lagom nivå att ägga en häst född -01 på. hoppar på träningarna nu ca Lc. hon har som högt hoppat nu 125cm enstaka hinder och hoppat bana på 110. tycker det räcker så eftersom hon är ju fortfarande ung. Kul att höra vad ni andra ycker och hur ni gör med era hästar.

Har ett fullblods sto -01. som min tränare säger så skall 3-åringen ridas tre gånger i veckan 4-åringen 4 dagar i veckan 5-åring fem dagar osv,
jag rider min häst någorlunda hårt 4 dagar i veckan. tränar hoppning för instruktör varje torsdag. har hunnit starta hästen ett antal clear rounder, ca 6 st, felfri alla gånger. startat en Ld, 0:a där. hon har även hunnit starta Lc dressyr 2 gånger. tycker det är ganska lagom nivå att ägga en häst född -01 på. hoppar på träningarna nu ca Lc. hon har som högt hoppat nu 125cm enstaka hinder och hoppat bana på 110. tycker det räcker så eftersom hon är ju fortfarande ung. Kul att höra vad ni andra ycker och hur ni gör med era hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Lady_S
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama