Ni med många hästar - vad ger ni för foder?

F

FTW

Om man har en häst kan man ju i prioncip köpa vilken fin-fin müsli som helst, men när stallet börjar fyllas och plånboken tunnas ut behöver man ju komma på något billigare.
Vad fodrar ni med?
Jag har kört med havre, betfor och kli till ett par tidigare, men dels är det lite pyssel att fixa till givan till varje häst, dels har jag fått två som inte klarar havre.
Funderar på om det finns något relativt billigt färdigfoder som kan göra livet enklare.
Tips mottages!!!
 
Har sex hästar, en som tränas i dressyr, ett avelssto och fyra unghästar.

Jag har i stort sett alltid fodrat med havre/korn-kross som bas i kraftfodergivan. Förra året räckte det med det plus lite soja, mineraler och lite betfor eftersom jag fick in bra hö.

Håller med om att det är lite joxigt, men i det fallet får plånboken avgöra. Jag köper havren för 1.40 kilot av en bonde.

Jag har under åren testat flera olika färdigfoder som komplement. Dels för att jag också haft enstaka hästar som inte tålt havre, men också för att jag haft inakorderingar som föredragit färdigfoder.

Åsebro classic är ett foder som ligger nära havren i näringsvärde och relativt billigt var det då. Vet inte hur det är idag.

Hippos foder tycker jag är prisvärt. Det hade jag för bara något år sedan och beställer du på pall så hamnar priset under 4 kronor kilot tror jag. (för Basic som också är likt havren i näring)
piggy
 
jag kör för det mesta på havre.
Men en del individer kräver annat foder oavsett om man har råd eller inte :)
Men havre är nog det billigaste alternativet.
 
Jag har 17 hästar och jag fodrar med ensilage och färdigfoder från Dodson & Horrel. själv så tycker jag inte att det blir så dyrt per häst det finns många olika typer av foder och man behöver inte ge så mycket för att täcka upp behovet.
 
För mig får inte plånboken styra utan vädena i höt i första hand. Visst kan det bli dyrt vissa år om hövädena är dåliga men jag försöker hitta bra hö för det drar ner kostanderna.
 
Man tar väl inte på sig fler hästar än man har råd att föda med det dom behöver :confused:
Är ju inte alla hästar som kan äta samma sorts foder heller och som ovan skrev: det är ju höets värden som styr vilket foder man ska/kan ge.
 
Mitt bästa spartips är i så fall att hitta det bästa GROVFODRET man kan få för pengarna! Ett väl balanserat grovfoder där man betalar för vad det innehåller m.a.p. energi- och protein blir alltid lönsamt. Man fodrar ju (förhoppningsvis) med mycket mer grovfoder än kraftfoder.

Har haft bra grovfoder i år, vilket har lett till att min häst knappt behöver kraftfoder alls.
 
Tänk, den matematiken försöker jag få fler att förstå. Och ändå är det ett par som hårdnackat vägrar att inse att grovfoder spelar någon roll ("jag ger alltid 7 kg hö och 3 kg havre, det har alltid fungerat").
 
Att det blir billigare med mycket grovfoder är i och för sig en sanning med modifikation. Vi betalar betydligt mer för höet än för havren i alla fall.

Sen har det ju en massa andra fördelar att ha ett bra grovfoder som man kan ge mycket av! :)
 
Vet en hoppryttare här, och eftersom att jag själv fodrat hästarna vet jag att de får: havre, korn, mineraler, krafft grund, e-vitamin och hösilage. (har väl för det mesta 10-12 hästar i stallet).

Min ridlärare kör med hippo breed och basic, havre, korn, linfrö, gluccosamin, mineraler, vitlök och betfor till sina hästar (hon har väl i af 7 st fn.)
 
Onödig fis-kommentar! :mad:
Det är klart att jag har råd att ge hästarna det de behöver. Det är bara det att det blir viss skillnad om man köper havre eller t ex Dynavena, och om hästarna får det de behöver näringsmässigt från båda alternativen kan åtminstone inte jag motivera ett dyrare inköp. Det har med vanlig hushållsekonomi att göra - inte med slarvig budgetering!

Till er andra - jag ger väldigt mycket grovfoder (och det är inte billigt, men bra!).
Jag var bara lite nyfiken på hur andra resonerar och fodrar. En krona mer eller mindre kilot per häst och dag blir en bra slant i slutänden.
 
Hej.
Jag kör krafft till alla. Groov till unghäst, föl och fölsto och ponny till ponnyn. Betfor och lucernpellets när det behövs. Hö i massor... Ger inte mycket kraftfoder. Mitt halvblodssto står på 1 kg krafft groov per dag när hon är i full kondis och tränar. För mig som inte har så många hästar tror jag att det lönar sig med att ha detta foder.
Eva
 
Jag är selektiv med grovfodret så jag behöver ge minimalt med kraftfoder. Utöver det håller jag mig till havre och "sånt". Har man bra hö så kan man ju ge bara betfor t.ex om hästen inte fixar havre.
 
Det beror ju på vad man har för hö förståss men prismässigt kontra närinsginnehål så slår inget Hippo Alfa, superbt smakligt magstabiliserande foder.
 
Du har inte provat det "nya"...mustangfodret??

Hippo blev ju tydligen sålt( till granngården...obs obekräftat) och dom som producerade hippon..producerar idag Mustang...fattar som det är ung lika, med skillnad att mustangen innehåller linfrökaka....
 
Satt just och kikade på hemsidan för Mustangfodret. Då jag har fått analysen på årets hösilageskörd och sitter o funderar på om jag skall använda det eller sälja och ge fjolårets som vi har kvar av.

Mustang såg ut att vara ett bra foder. Både pelletsen och müslin har äppelsmak :D det skulle säkert pållarna gilla.

Annars håller jag med Djurjouren, Hippo Alfa är kanon. Själv använder jag det för att få upp proteinhalten till ridhästarna och unghästarna får det som enda tillskott till grovfodret. Dessutom äter våra hästar det till skillnad från vanliga lusernpellets.
Även vi har haft förvånansvärt stabila magar på hästarna i vintras, trots att någon är ganska känslig och brukar ha lite problem då och då, jag är inte lika säker som Djurjouren att det är HippoAlfans förtjänst, men det lutar nästan åt det.
 
Japp - menar inte att man nödvändigtvis skall byta ut kraftfoder mot grovfoder omm an har en bra, fungerande foderstat.

Dock ger man (förhoppningsvis) totalt mer grovfoder än kraftfoder under stallperioden, vilket gör att grovfodret får större inverkan på ekonomin. Om jag hade verksamhet och ville påverka min ekonomi skulle jag därför i första hand se till att jag fick så bra grovfoder som möjligt för pengarna innan jag började titta på kraftfodret.

Sen finns det ju många som tar in eget grovfoder och då får man ju vad man får. I så fall tittar man väl på värdena i grovfodret för att hitta bäst och billigast foder att komplettera med.

Någon snäll bonde i närheten som man kan förhandla pris med är ett tips...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 206
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 835
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp