Ni med hästar som fölar sent?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 836
I

IrishCobTinker

Hur gör ni med fodret?

Jag tänkte på att man ska ju öka fodret i månad 8 , men sen när gräset börjar växa, hur gör ni då? Oftas får dom ju i sej vad dom behöver av gräset, men får ett dräktigt sto det med? Eller ska man inte ge något hö, men ge kraftfoder som vanligt? Vad räknar men med att bete har för värden?

Sv: Ni med hästar som fölar sent?

Beror ju på hur du håller din häst.

Jag brukar fodra med ögonen på slutet, oavsett årstid, eftersom det är sällan de följer tabellernas värden på tillskott för högdräktighet. Jag ser bara till att det jag ger har en lämplig kvot mellan energi o protein.
Går de på bete dygnet runt behövs kanske inte ås mycket tillskott, om betet är bra. Det är helt enkelt omöjligt att säja, man får använda ögonen och sunt förnuft.
Sen beror det ju också på vad man räknar som att de fölar sent...

Sv: Ni med hästar som fölar sent?

Jag tänker släppa mitt sto i maj på bete o hon beräknas föla runt den 7 juni. Hon kommer inte få något annat än gräs mineraler salt tokosel o vatten då. Hon är fet som ett hus o förra året var fölungen så stor att hon hade jättejobbigt att få ut den. Vi var tvungna att hjälpa henne.
Dessutom är det med ston som med människor, bebisen tar vad den behöver av mammas kropp så den går det ingen nöd på. Det kan man ju dessutom se på alla dessa som får fina välskapta föl utan att ens veta om att stoet är dräktigt.
Mitt sto är så tjockt så det gör inget om hon skulle tappa lite av sin egen vikt innan fölningen, kanske går lättare då.
Självklart måste det vara ett bra bete.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
760
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 946
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka