ni med fullblod...

ragge

Trådstartare
Vad ger ni era hästar när dom går på bete(normalt bete)?
Jag vet inte hur mkt MJ o smb.rp jag ska "tillsätta" förutom betet...
Vill veta ungefär vad ni ger era när dom går på bete...

Sv: ni med fullblod...

Min är ganska lättfödd. vi har bra bete.

han får kraftfoder som vanligt minus betforen, eftersom jag rider och tränar även när han går ute dygnet runt, förrutom semester på ngra veckor då jag drar ner lite. normal kraftfodergiva för honom är ca 2 kg kraft - består av kornkross och ngt halvkilo hippo musli.

grovfoder får han ngra kilo om han står inne nån period under dan vilket det kan bli mer eller mindre av. dvs då får han äta om han vill, ibland vill han och ibland inte, men han erbjuds alltid och det har funkat bra. aldrig haft hullproblem på honom.

Lite olika från sommar till sommar, lusern spetsat med olja är aldrig fel men det som gett absolut bäst resultat är krafft rehab spetsat med olja.Gav det somras och hon var rund och fin hela betessäsongen som varade i 4 månader. Gav 1 kg första månaden och sen ökade jag upp så hon låg på 2,5 kg. Och så några dl olja på det. Förvisso har vi bra bete, men hon har aldrig varit så rund och go hela betessäsongen ut förut:d
Hon är en svårfödd en som i vinter stått på 150 mj (fri tillgång grovfoder)utan att bli fet och hon kräver MINST 120mj.

Glömde: Hon brukar få stå inne nån timme/dag i samband med ridningen och då pillar hon även i sig nåt kilo hö.

Hej,jag ger min kille lika mkt kraftfoder som vanligt,men minskaR /tar bort lusernet.jag ger även hö extra.Han går inte ute på nätterna,vi provade förra sommaren men han föll ur på bara några dagar:cry:
du får nog pröva dig fram,det är nog väldigt individuellt,alla fullblod är ju inte lika svårfödda som vår lilla buskille

Vi har dem på gräs på dagen, inne på natten. Får något mindre foder än vanligt, d v s Hippo Alfa.

Faller ur på mindre.

Har bara en korsning halvblod/fullblod med som är som ett fullblod utfodringsmässigt. Hon får ungefär 1kg krafft grund medan hon rids på bete, annars klarar hon sig på bara gräset under vilan.

Mitt fullblod kommer få nästan samma foderstat som nu, ska dra ner 1 kg på Hippo Alfan bara. Kommer få olja hela sommarbetet och betfor.

Hon ligger nu på 140 mj, vill hellst att hon ligger på samma mj men det är svårt att veta eftersom hon äter gräs också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III