Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite stelare nu än som yngre (såklart) men annars ohalt och bra tänder. Rids inte. Närmre 30års åldern nu. Sköts om som en tävlingshäst med massage, hovvård, tandvård osv. Jag tycker att en gammal häst ska också må bra, inte vara halt eller ha ont, tänderna ska vara i ok skick så den kan hålla hullet, vara glad och ha livslust.Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids dom eller bara går i hagen?
Jag har två stycken som också är mellan 20 och 30. Den äldsta har dåliga tänder, men håller hullet bra. Han kan numera gå på bete på sommaren vilket han inte kunde som yngre. Betet är dock ganska magert. Inga hältor direkt men stel. Ögonen rinner ibland, och känslig för flugor. Används inte som det är nu men skulle nog fungera för lite arbete. Den lite yngre har gamla skador på flera ben, men är i normalläget inte halt. Älskar att komma ut på promenad. Man får hålla i sig, hon kan busa! I vintras var första gången hennes tänder märktes att de inte fungerar optimalt, men hon blev aldrig smal, bara lite mindre tjock.
De är båda glada och verkar rätt nöjda med livet just nu. Det har varit nära några gånger att jag tyckt det varit dags att ge upp, och då främst med hältorna som kommit o gått. I vintras fick den ena större problem med tänderna, men med lite genomgång och pyssel så läkte även detta av för denna gången. Jag tycker det är viktigt att de ser glada ut, och har livslust. Som tex. när man tar ut dem i paddocken på lite löslongering så piper de omkring och bockar o busar.
Tyvärr är det ju så att hö och annat blir allt dyrare och när de inte används i någon större utsträckning så blir det kanske ändå att de får tas bort till hösten. Som sagt, de lever ju med krämpor som en dag plötsligt kan bli mycket sämre, och då blir det ju så akut också. Själv tycker jag det är riktigt jobbigt att ta det där slutgiltiga beslutet, speciellt när de just nu går och har det så bra.
Nu har jag inte någon gamling just nu. Men min ponny hade jag tills han blev 30 år. Han reds typ dagligen för att hålla igång kroppen och var fräsch och fin. Fokus på lösgjordhet och gymnastisk träning utan att pressa för tufft och nå mjölksyra etc. Orkade utan problem göra läggningar med mig på och rejsa ifrån fullblod i skogen. Bra tänder och hull. Jag ställde av honom 1 v ca på sommarbete och en hälta på max 0,5 grad i trav dök upp. Han hade börjat visa tecken på senilitet där han liksom checkade ut lite under ca 1 sek ibland. Jag hade säkert kunna jobba bort hältan och ha kvar honom i ridbart skick något år till. Men jag tänkte att han hade gett mig så himla mycket under våra 20 år. Och hade haft en så fin sommar. Jag tänkte att han skulle få sluta på topp. Innan han började bli sämre och sämre i kropp och knopp. Och innan vinter som kanske gjorde saker jobbigare. Så han fick somna in så fort de kunde komma.Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids dom eller bara går i hagen?
Åh Michellino har känt många hästar efter honom. Rätt knepiga i sinnet, men en otrolig arbetsmoral och energi. Väldigt snygga med.Min gamla tant är idag 23 år och rids ontinuerligt i skogen. Märkt att hon är lite stelare och reagerar mkt mer på underlaget nu än förr.
Var hos equiterapeut igår med henne på kliniken för en liten koll. Tycker hon har tappat lite h bak det senaste nästan snubblat. Visade sig vara en liten låsning som hon gått med en längre tid ska tillbaks dit i slutet av augusti för att checka av.
Dock hade de aldrig sett en så fräsch och rörlig 23-åring tidigare Jag var nästintill lipfärdig över alla fina ord de öste över henne både vetrinären som kikadein och equiterapeuten. Lite åldersvag över ryggen.
Så länge hästen orkar hålla igång klommer vi att rida henne mjukt. Hon är ganska stel på morgonen men inget utöver det vanliga. Hon strechar lite extra på bakbenen när hon går ur boxen till hagen men tyvärr är lösdrift inget alternativ.
Skulle hon bli halt eller p annat sätt visa att hon har ont står jag i begrepp att ta bort henne. Vi har redan pratat m det här hemma.
Nu håller jag ju tummar och tår då hennes pappa fyller 34 iår och lever livets glada dagar som lycklig pensionär i Danmark (Michellino DVE)
Min tant är ju dessutom ganska stor 176 så ganska imponerande att hålla sig så fräsch.
Ja min har en del humör och det har inte blivit lättare med hennes ålder. Känns som om hon har ännu mer åsikterÅh Michellino har känt många hästar efter honom. Rätt knepiga i sinnet, men en otrolig arbetsmoral och energi. Väldigt snygga med.
Det är aldrig fel att avliva en äldre häst som fortfarande är användbar. Mycket bättre att avsluta i tid innan det blir akut som du säger.Tyvärr är det ju så att hö och annat blir allt dyrare och när de inte används i någon större utsträckning så blir det kanske ändå att de får tas bort till hösten. Som sagt, de lever ju med krämpor som en dag plötsligt kan bli mycket sämre, och då blir det ju så akut också. Själv tycker jag det är riktigt jobbigt att ta det där slutgiltiga beslutet, speciellt när de just nu går och har det så bra.