Ni med äldre hästar, krämpor

Johannis_

Trådstartare
Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids dom eller bara går i hagen?
 
Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids dom eller bara går i hagen?
Lite stelare nu än som yngre (såklart) men annars ohalt och bra tänder. Rids inte. Närmre 30års åldern nu. Sköts om som en tävlingshäst med massage, hovvård, tandvård osv. Jag tycker att en gammal häst ska också må bra, inte vara halt eller ha ont, tänderna ska vara i ok skick så den kan hålla hullet, vara glad och ha livslust.
 
Jag har två stycken som också är mellan 20 och 30. Den äldsta har dåliga tänder, men håller hullet bra. Han kan numera gå på bete på sommaren vilket han inte kunde som yngre. Betet är dock ganska magert. Inga hältor direkt men stel. Ögonen rinner ibland, och känslig för flugor. Används inte som det är nu men skulle nog fungera för lite arbete. Den lite yngre har gamla skador på flera ben, men är i normalläget inte halt. Älskar att komma ut på promenad. Man får hålla i sig, hon kan busa! I vintras var första gången hennes tänder märktes att de inte fungerar optimalt, men hon blev aldrig smal, bara lite mindre tjock.
De är båda glada och verkar rätt nöjda med livet just nu. Det har varit nära några gånger att jag tyckt det varit dags att ge upp, och då främst med hältorna som kommit o gått. I vintras fick den ena större problem med tänderna, men med lite genomgång och pyssel så läkte även detta av för denna gången. Jag tycker det är viktigt att de ser glada ut, och har livslust. Som tex. när man tar ut dem i paddocken på lite löslongering så piper de omkring och bockar o busar.
Tyvärr är det ju så att hö och annat blir allt dyrare och när de inte används i någon större utsträckning så blir det kanske ändå att de får tas bort till hösten. Som sagt, de lever ju med krämpor som en dag plötsligt kan bli mycket sämre, och då blir det ju så akut också. Själv tycker jag det är riktigt jobbigt att ta det där slutgiltiga beslutet, speciellt när de just nu går och har det så bra.
 
Har en som är 28 år och en som är 25 år. Ingen rids längre, men sköts om i övrigt precis som förr. De ger mig oändligt mycket energi genom att bara finnas, behöver egentligen inte ridningen alls i mitt liv för att tycka att det är ett meningsfullt hästägande.

Men, jag vill inte att min tid med dem går åt till att tex klippa hö för att de inte kan äta. Jag vill heller inte känna oro för vad jag ska hitta i stallet/hagen. Med det sagt så ska de ha ett bra liv trots ålder, vissa anpassningar gör jag självklart men det finns en gräns tycker jag. Tänker inte vända ut och in på mig själv för att få dem att överleva. Kommer tex inte börja ge dem gröt, för är tänderna så slut så får det vara dags.

Skulle jag tex börja känna stark oro över om de kommer upp efter att ha legat ner är det dags också, ser jag att de får svårt att resa sig är tiden inne. Lite stel får man vara vid den åldern, men det ska vara ett bra liv.

Jag vill att de ska få gå innan det blir akut. Får se hur de är till hösten, är tänderna ok och inga större krämpor syns så får de hänga med in i vintern. Tanken har dock slagit mig kring att det kanske vore bra till hösten, att låta dem gå, men deras livslust avgör helt för mig.

De ska få gå samtidigt också, de har hängt ihop så länge att det känns självklart för deras skull.
 
Jag har två stycken som också är mellan 20 och 30. Den äldsta har dåliga tänder, men håller hullet bra. Han kan numera gå på bete på sommaren vilket han inte kunde som yngre. Betet är dock ganska magert. Inga hältor direkt men stel. Ögonen rinner ibland, och känslig för flugor. Används inte som det är nu men skulle nog fungera för lite arbete. Den lite yngre har gamla skador på flera ben, men är i normalläget inte halt. Älskar att komma ut på promenad. Man får hålla i sig, hon kan busa! I vintras var första gången hennes tänder märktes att de inte fungerar optimalt, men hon blev aldrig smal, bara lite mindre tjock.
De är båda glada och verkar rätt nöjda med livet just nu. Det har varit nära några gånger att jag tyckt det varit dags att ge upp, och då främst med hältorna som kommit o gått. I vintras fick den ena större problem med tänderna, men med lite genomgång och pyssel så läkte även detta av för denna gången. Jag tycker det är viktigt att de ser glada ut, och har livslust. Som tex. när man tar ut dem i paddocken på lite löslongering så piper de omkring och bockar o busar.
Tyvärr är det ju så att hö och annat blir allt dyrare och när de inte används i någon större utsträckning så blir det kanske ändå att de får tas bort till hösten. Som sagt, de lever ju med krämpor som en dag plötsligt kan bli mycket sämre, och då blir det ju så akut också. Själv tycker jag det är riktigt jobbigt att ta det där slutgiltiga beslutet, speciellt när de just nu går och har det så bra.

Tack för ditt svar!
Vad har det varit för hältor som kommit och gått? Har du behandlat?

Jag är i den sitationen med min 24åring. Hon har bra tänder och är väldigt pigg, men stel i sina ben, speciellt efter att ha stått stilla. Hon är nu halt bak, gav metacam en vecka utan någon förbättring..
 
Jag resonerade som så med min att han skulle kunna äta hö på ett normalt sätt, han skulle våga lägga sig ner och sova på natten och han skulle aldrig behöva bli lämnad på klinik mer, för det mådde han väldigt dåligt av. Förstås att han kändes glad, pigg, rörlig och frisk överlag. En "vanlig" hälta som gick lätt att behandla eller hyfsat snabbt gick över var inget jag skulle ha tagit bort honom för. En kolik som gick lätt att behandla hemma - fine. Långvariga konvalescenser däremot - nej tack. De behöver kunna röra på sig regelbundet när de är gamla.
 
I min hästs fall är det gamla skador som från början var orsakade av akuta trauman, men som läkt av och hon därefter ändå fungerat som ridhäst igen men kanske inte i samma utsträckning som innan pga ärr osv. Hon har varit en aktiv häst men ibland en liten olycksfågel. Jag tycker att en äldre häst har rätt till undersökning och behandling som vilken häst som helst, men med perspektivet att det inte får vara till bekostnad av för mycket begränsningar i det dagliga hästlivet som helst. Jag tycker Sirap här ovan sammanfattade det mycket bra!
 
Jag har en 26-åring som precis blivit diagnostiserad med PPID och EORTH. 3 tänder i överkäken och 2 tänder i underkäken har dragit ut. Övriga framtänder anser veterinären ser fina ut. Hästen har en lös kindtand som ska dras ut i juli eftersom den är lös och ger hästen obehag.

PPID-diagnosen gav svar på en massa konstigheter med hästen. För hon har fått nytt liv med medicinen. Jag kollade extra med veterinären om hon tyckte det var dags att ta bort hästen, men veterinären ansåg att i nuläget finns det ingen anledning. Hästen har inte ont längre, svarar bra på medicinen, fungerar att rida, ligger ner och sover, och rullar sig i hagen obehindrat. Lite problem att tugga pga den lösa tanden har hästen just nu, men det anser veterinären är ett övergående problem.

Så länge hästen inte ha ont, kan ligga och sova och kommer upp utan problem. Kan äta ordentligt och inte har ont - då får hon hänga med.

Det är inte aktuellt med t ex buköppning eller någon boxvila pga skada - i sådant fall får hon vandra vidare.

/Lizzie
 
Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids dom eller bara går i hagen?
Nu har jag inte någon gamling just nu. Men min ponny hade jag tills han blev 30 år. Han reds typ dagligen för att hålla igång kroppen och var fräsch och fin. Fokus på lösgjordhet och gymnastisk träning utan att pressa för tufft och nå mjölksyra etc. Orkade utan problem göra läggningar med mig på och rejsa ifrån fullblod i skogen. Bra tänder och hull. Jag ställde av honom 1 v ca på sommarbete och en hälta på max 0,5 grad i trav dök upp. Han hade börjat visa tecken på senilitet där han liksom checkade ut lite under ca 1 sek ibland. Jag hade säkert kunna jobba bort hältan och ha kvar honom i ridbart skick något år till. Men jag tänkte att han hade gett mig så himla mycket under våra 20 år. Och hade haft en så fin sommar. Jag tänkte att han skulle få sluta på topp. Innan han började bli sämre och sämre i kropp och knopp. Och innan vinter som kanske gjorde saker jobbigare. Så han fick somna in så fort de kunde komma.
Det var en av de hemskaste saker jag gått igenom. Men jag är så glad att jag inte drog ut på det. No regrets! Det blev bäst för honom som det blev. Även om det gjorde ont för mig så slipper jag dåligt samvete.

Mår de bra av att gå i hagen och inte har ont känner jag att det väl går fint att ha kvar gamlingar. Men jag tycker inte de ska behöva ha ont eller bli begränsade i rörelserna och tex ha svårt att lägga sig/resa sig eller svårt att hålla hull etc. Även gamlingar ska må bra i sin tillvaro.
 
Min gamla tant är idag 23 år och rids ontinuerligt i skogen. Märkt att hon är lite stelare och reagerar mkt mer på underlaget nu än förr.

Var hos equiterapeut igår med henne på kliniken för en liten koll. Tycker hon har tappat lite h bak det senaste nästan snubblat. Visade sig vara en liten låsning som hon gått med en längre tid ska tillbaks dit i slutet av augusti för att checka av.

Dock hade de aldrig sett en så fräsch och rörlig 23-åring tidigare :heart Jag var nästintill lipfärdig över alla fina ord de öste över henne både vetrinären som kikadein och equiterapeuten. Lite åldersvag över ryggen.

Så länge hästen orkar hålla igång klommer vi att rida henne mjukt. Hon är ganska stel på morgonen men inget utöver det vanliga. Hon strechar lite extra på bakbenen när hon går ur boxen till hagen men tyvärr är lösdrift inget alternativ.

Skulle hon bli halt eller p annat sätt visa att hon har ont står jag i begrepp att ta bort henne. Vi har redan pratat m det här hemma.

Nu håller jag ju tummar och tår då hennes pappa fyller 34 iår och lever livets glada dagar som lycklig pensionär i Danmark (Michellino DVE)

Min tant är ju dessutom ganska stor 176 så ganska imponerande att hålla sig så fräsch.
 
Min gamla tant är idag 23 år och rids ontinuerligt i skogen. Märkt att hon är lite stelare och reagerar mkt mer på underlaget nu än förr.

Var hos equiterapeut igår med henne på kliniken för en liten koll. Tycker hon har tappat lite h bak det senaste nästan snubblat. Visade sig vara en liten låsning som hon gått med en längre tid ska tillbaks dit i slutet av augusti för att checka av.

Dock hade de aldrig sett en så fräsch och rörlig 23-åring tidigare :heart Jag var nästintill lipfärdig över alla fina ord de öste över henne både vetrinären som kikadein och equiterapeuten. Lite åldersvag över ryggen.

Så länge hästen orkar hålla igång klommer vi att rida henne mjukt. Hon är ganska stel på morgonen men inget utöver det vanliga. Hon strechar lite extra på bakbenen när hon går ur boxen till hagen men tyvärr är lösdrift inget alternativ.

Skulle hon bli halt eller p annat sätt visa att hon har ont står jag i begrepp att ta bort henne. Vi har redan pratat m det här hemma.

Nu håller jag ju tummar och tår då hennes pappa fyller 34 iår och lever livets glada dagar som lycklig pensionär i Danmark (Michellino DVE)

Min tant är ju dessutom ganska stor 176 så ganska imponerande att hålla sig så fräsch.
Åh Michellino :heart har känt många hästar efter honom. Rätt knepiga i sinnet, men en otrolig arbetsmoral och energi. Väldigt snygga med.
 
Jag har en 23-åring. Han rids 4 dagar i veckan (uteritter på ca en timme, 20-30 min trav och galopp för att få upp pulsen) och promeneras 2 dagar i veckan. Har behandlat hälta på honom för ett par år sen och han saknar alla framtänder i både under- och överkäke (EOTRH) men övriga tänder ser väldigt fina ut. Gjorde en vetcheck på honom i våras och ena veterinären kommenterade att han var i väldigt fint skick för att vara 19. Blev lite chockad när jag rättade och sa att han var 23 😉

Han är inte särskilt stel i kroppen, inga problem att hålla uppe hullet på (svårare att han inte ska bli för tjock) och han äter utan problem. Hade jag känt att han började bli halt hade jag gjort en utredning som vilken annan häst, men lång vila eller extrema åtgärder är inte aktuellt. Jag hoppas kunna hålla igång honom så länge det bara går, de hästar jag har sett verkar åldrats på ett helt annat sätt när man inte kan hålla igång dem längre.

Jag har kvar honom så länge han är ohalt, går att hålla i hull, inte är stel och han verkar glad. Personligen kommer jag ta bort honom när han får några krämpor som påverkar honom dagligen (hälta, stelhet, svårt att tugga etc), jag vill inte känna i efterhand att jag väntade för länge.
 
Åh Michellino :heart har känt många hästar efter honom. Rätt knepiga i sinnet, men en otrolig arbetsmoral och energi. Väldigt snygga med.
Ja min har en del humör och det har inte blivit lättare med hennes ålder. Känns som om hon har ännu mer åsikter :rofl:

Michellino har en egen facebook sida som uppdateras ofta om du vill gå in och kika. Ganska fantastisk att han är så mobil och rörlig fortfarande. :)
 
Tyvärr är det ju så att hö och annat blir allt dyrare och när de inte används i någon större utsträckning så blir det kanske ändå att de får tas bort till hösten. Som sagt, de lever ju med krämpor som en dag plötsligt kan bli mycket sämre, och då blir det ju så akut också. Själv tycker jag det är riktigt jobbigt att ta det där slutgiltiga beslutet, speciellt när de just nu går och har det så bra.
Det är aldrig fel att avliva en äldre häst som fortfarande är användbar. Mycket bättre att avsluta i tid innan det blir akut som du säger.

Jag har en 21-åring, och jag resonerar nog som många andra i tråden. Inga större saker som buköppningar, månader av boxvila, upprepade hältbehandlingar och liknande.
Skulle han få fång tar jag nog bort rätt så direkt också.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
880
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 332
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 781
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp