Newton - Calido sto Något att avla på?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kstine
  • Startdatum Startdatum
K

Kstine

Jag har ett Sto efter e: Newton- ue:Calido
Mamman går höga klasser i Fälttävlan och är utnämnt till en av USA's bästa ston.
Hon är 10år, 164 hög hoppar fint och har som många Calido-avkommor mycket steg! Ett superpsyke!

Är detta något att avla på?
Vad är ett vettigt pris på den här typen av avelsmärr?
Hon har en gammal skada som inte är ärftlig men påverkar hennes möjligheter att prestera i höga klasser. Jag har ridit henne felfritt 1m- tränad 1.10, tävlad LB dressyr.

Jättetackasam för svar!:banana:

Sv: Newton - Calido sto Något att avla på?!

Ingen som anser något? :bump:

Jag tycker att det är svårt. Personligen älskar jag Calido och hennes mödrene har presterat= positivt. Vet inte så mycket om newton, stam på han? Sedan frågar jag mig varför har hästen bara startat 1m och är 10år? När skadades den, ålder? Många olika saker som spelar roll men med den lilla infon du har lämnat skulle jag spontant säga ja mest med tanke på hästens mamma.

Säger samma som föregående. Vet inte så mycket om Newton vilket nog inte så många gör i Sverige heller. Vilket i sin tur kan leda till att det blir svårare att sälja avkomman.
Man måste nästa se hästen för att kunna säga om hon är intressant för avel och vad som skulle vara ett vettigt pris. En sak till som just nu är viktig om man vill ha henne som avelssto och som inte nämns här. Är om hon haft föl eller om man försök betäcka henne. För just det är ju en väldigt viktig fråga om man ska köpa henne som avelssto. Det påverkat ju även priset mycket speciellt då på en häst som är helt hundra p g a skada. Om det inte finns dokumenterat att hon blir dräktig och är en bra mamma så kan det vara avskräckande för en köpare som vill ha henne till avel. Hade hon presterat själv och varit hel då hade fler varit beredda att ta en chans, fast då hade det säkert inte varit aktuellt att sätta henne i avel heller vid den här åldern.

Tyvärr finns det just nu också ett klart överskott på avelston då marknaden för unghästar är dålig så är det många som slutar avla. Vilket gör att man kan köpa mycket fina ston som lämnat fina avkommor för nästan inget alls. Ja det är inte ovanligt att dom ges bort heller just nu, om någon vill ha dem till avel.

Hon har haft tre föl tidigare, gick treårs sen blev hon satt i avel. Jag vet dock inget om avkommorna. Jag köpte henne då som 7-åring och satte igång henne. Gick ett år då ådrog hon sig en spricka i ett kotben bak. Den läkte ut och jag satte igång henne igen då tävlade jag 1m - har tagit det försiktigt.:) Så halkade vi och nu är vi på ruta 1 igen :(

Hon är även renrasig Holsteiner om det kan ha någon betydelse. Skadan hon fick uppstod vid en omkullridning(Is på ridbanan). Det är mjukdelar som skadats, alltså ingen skada pga förslitning.

Jag kan ju lägga ut en bild bara så att ni kan bedöma henne exeriört ;)

Newton är en Holsteiner efter Nimmerdor - ue Athlet Z längre bak Ladykiller mfl.

Liknande trådar

Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 729
Senast: Slobodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka