Neurologisk Störning

Minusgraader

Trådstartare
Nu är det konstaterat att min polle har en neuroligisk störning.

För att göra en lång historia kort:
Jag köpte honom hösten 2009 som 4,5 åring. Red igång honom,
tyckte han rörde sig lite kostigt ex, vinglig i baken, bakbenen
var lite var som och han passade väldigt mycket i galoppen.
Iallafall, fick reda på av förrförra ägaren att h*n trodde han hade
slinger/wobbler. Tog ut ET (som haft en egen slingehäst), och hon
hittade inga tecken på att det var så allvarligt. Han bockar och slår
nästan knut på sig själv imellanåt och han har full koll på vad han gör,
aldrig gått omkull.

Efter ett tag börjar han halta, åker till klinik. Då har han lösa benbitar
båda haserna bak och knäledsinflammation fram. Opererar benbitarna
på hösten (Han kollades på klinik i Maj). Allt går som planerat, han rids
igång lite smått och sen återbesök på klinik.

Han var helt frisk i benen, men Vet sa att han hade en neurologisk
störning. Så vi röntgar halsen men hittar inget, men Vet är nästan helt
säker på att det är en störning. Vet jämförde det lite med att om vi
blundar och använder armar/händer så vet vi ungefär var vi har dom,
den "funktionen" funkar inte riktigt som den ska på honom, ffa i
bakbenen. Det gick inte att få bort men man kan förbättra det och det
fanns tydlingen några hästar inom svårhoppning som hade det.

Nu rids han som vanligt och det enda man känner av är ju att han går
som en kamel och är liksom lealös i kroppen :p

Så min fråga nu är då, finns det fler här på buke som har eller har hört
någon som har en häst som har liknande "problem" som min?
Hade varit intressant med tips, idéer mm hur man ska träna upp dom på bästa sätt.

Sv: Neurologisk Störning

Jag har en. Jag har inte så många råd eller tips dock då vi fick diagnosen i maj.

Han är 5 år i år, och har varit en olycksfågel (fång -09, gaffelbandsskador som gav sekundärartros i kotlederna -10) och konvalescentat både som 3 och 4-åring och ligger alltså eeeefter i sin utbildning. Reds in i våras.

Jag har inte märkt av något 'konstigt', däremot fick vissa saker sin förklaring när diagnosen kom. Det var inget som 'bekymrat' mig innan, bara jag noterat och hänfört till 'unghäst' men som nu blev förklarliga. En sak som vi trodde hörde till artrosen fick sin förklaring med.

Men iaf, han kom in på ett återbesök för att kolla hur kotorna reagerat på inridningen etc. Han hade känts fin tills kanske en vecka innan besöket då han känts sämre. Han har ÄLSKAT att klampa rakt ut i skogen offroad (och vi har HEMSK skog, inte ALLS ridvänlig eg), och inte satt en fot fel då. Några dagar innan besöket hade jag upplevt honom som om han 'tappade' ett bakben ibland, och han åkte URUSELT ner till kliniken. Han är åkvan, alltid åkt som en klocka (och alltid åkt utan mellanvägg). Men nu så han trampade om en massa, och varje gång jag bromsade eller svängde lät det som en elefant galopperade därbak.

Redan när jag skrittade i löpargången rynkade vet näsan och tyckte 'men hur går han eg? Gå igen!'. Han visade då - det har han inte gjort tidigare - spontan ataxi på båda fram. Dvs helt plötsligt korsade han frambenen, eller satte ner ett framben för långt ut. Vet gjorde en uppsättning neurologiska tester (ställa benen i kors, ta bort synen osv) och tja - han 'klarade' inte en enda vad gällde frambenen. Bak bättre med lite på VB. Vet konstaterade att han har milda symptom (grad 2 av 5), men de är ovanligt klara och tydliga symptom.

Röntgen var tack och lov ren, men det säger ju inte mer än att det inte är artros. Men han har helt klart en skada i halskotpelaren, långt ner i halskotpelaren. Om du vill kan jag skriva mer i detalj via PM eller liknande om symptomen.

Antagligen är det medfött eller förvärvat som föl, och nu blivit sämre. Det kommer bli än sämre, men det kan ta 3 månader eller 20 år tills nästa försämring.

HAN lider inte av det idag, som veterinären sa 'han fattar inte att han är konstig', och de kompenserar enormt bra med synen (när vi tog bort synen för min blev det VÄLDIGT tydligt att han inte har en aning om var han har sina framben i förhållande till marken). Vet varnade dock att många djurägare tycker det är väldigt jobbigt med VETSKAPEN om ataxin - 'det är vanligt att djurägare kommer tillbaka med hästen 2 v efter ett sådant här besked och dömer ut den, de tycker det är för jobbigt att se. Och inte för den blivit sämre än den var på kliniken, men när man VET så SER man det hela tiden. Och det kommer du också att göra, se det 'hela tiden' nu'.

Och det gör jag. Även om jag inte såg det innan, så nu ser jag det ju dagligen. Men det har faktiskt inte varit så jobbigt. Han är ju pigg och glad och 'som vilken häst som helst'. Och jag vet ju att han sålänge det är på den här nivån fungerar som glad hobbyhäst i skritt, trav och galopp i skogen.

De 'förhållningsregler' jag fått är att vara NOGA med att aldrig begränsa hans synfält. Låta honom ha möjlighet att ändra huvudställning och kolla ordentligt om han vill det, och att aldrig be honom gå på osäkra underlag, utan ge honom en fair chans. I övrigt så låt honom göra allt han tycker är roligt. Vill HAN hoppa det där diket eller den där stocken, så låt honom göra det. Han vet själv vad han kan och inte kan, men att aldrig tvinga honom att t ex hoppa något. Aldrig utsätta honom för 'teknikhinder' eller situationer där det finns 'dolda problem' bortanför vad han kan se. Men i övrigt, 'gör allt ni vill och ha kul, det är bara vi människor som vet att han inte är som han ska, han vet inget annat'. Och förklarade att han inte har problem i skogen är för att han iaf inte kan korrekt bedömma var plan mark är, så det stör honom MINDRE än en normal häst att klampa rakt ut i urskogen/på ett kalhygge. Makes sense..

Dock kan det påverka balansen lite, och antagligen därför han åkte sämre i släpet. Jag satte i mellanvägg och problemet försvann. De saker som fick sin förklaring med facit i hand är att han varit 'markskygg' ibland. Han kan vara JÄTTEFJANTIG för vattenpölar, lera och när snön töar så det är ömsom snö och ömsom barmark. Trots att samma saker i hagen är nemas problemas. Men nu förstår jag ju att han inte varit 'fjantig' utan haft en anledning att vara bekymrad över sådant underlag. Sen förstår jag varför han kunnat stå helt kajko med frambenen, han kan t ex stå sjukt utåttåad eller på jättekonstiga sätt, ofta vid skoning eller liknande när benen lyfts och sen 'släppts ner'. Har ju sett det i alla år men mest tyckt 'sådär kan du inte stå' och rättat honom, och tyckt 'han är rolig han, som inte bryr sig om han står så'. Samt varför han kunnat få för sig att göra korkade saker som att lyfta ett ben när hovis skor ett annat. Inte för att bråka, utan mer 'bara korkat'.

Sen har han landat tå först ett tag, mer i hagen än under arbete, och mer på mjuk mark än hård. Vi har trott det hängt samman med gaffelbandsskadorna och sen artrosen, men det hör till ataxin. Så, som sagt, lite saker som jag noterat men som inte bekymrat mig har fått sin förklaring efter diagnosen.

Strax efter diagnosen opererade vi bort en lös benbit, så jag har faktiskt inte ridit honom igen efter diagnosen, men när jag landat ur chocken osv så inser jag ju att det är PRECIS samma häst som jag glatt red i alla gångarter, galopperade över fälten med, hoppade diken osv. Och INGENTING är ändrat med honom, enda skillnaden är att JAG nu VET att han har en neurologisk skada. Så - det är bara sätta igång honom igen efter konvalescensen och fortsätta ha roligt.

I övrigt så ger jag honom extra e-vitamin. Det finns vissa studier som visar på att det KAN ha en positiv effekt hittade jag när jag googlade. Inga bevis dock. Men sålänge jag inte går över maxtoleransen tyckte min vet att visst kan jag prova ge extra e-vit, det skadar iaf inte.

Senast ändrad:

Oj, verkar som din har lite mer problem med det än vad min har. Min han är som sagt överrörlig i hela kroppen, lite vinglig spec' i nedförsbackar, och så kastar ut/fram bakbenen i avsaktningar, annars så har han full koll på vad han gör. Aldrig gått omkull (vad jag sett), även på hinder så vet han var han har benen. Kanske att han hoppar lite väl högt ibland men även om vi kommer riktigt nära så kommer han över utan att riva.

Visst tänker man på det varje dag att han har den här störningen, men jag tycker inte "synd" om honom. Han lider inte utan är precis som vilken annan häst som helst, bortsett från att han går som han gör :p Men jag tror faktiskt inte jag tänker på det mer nu än vad jag gjorde innan jag fick diagnosen. Ifs hade jag mina aningar långt innan.

Hans broblem är mest i bakkärran, lite fram också men inget man märker av direkt.

Åka släp har han alltid varit snäll med, men precis som du säger måste man ha mellanvägg så dom kan stötta sig mot något. Men har man bara mellanväggen är det inga problem. Vattenpölar är han fjantig med men annars ingenting. Visst han kan hoppa till för diverse saker men vilken gör inte det?

G har gått såhär sen jag köpte honom, och säkert ett tag innan des också. Han har inte försämrats nåt så länge jag har haft honom, och mina förhoppningar är ju att han blir lite bättre när jag ridit igång honom och han har fått mer styrka.

Min ET sa till mig att köpa Tokosel, på apoteket. Ska va bra för leder och sånt. Kommer inte riktigt ihåg vad det är i men vi får hoppas att det hjälper något.

Hade varit roligt med en film på din för att kunna jämföra dom lite :)

Här är en film på min för lite mer än 1 år sedan. (Går likadant nu)
http://www.youtube.com/watch?v=4_a0KahtHxw

Nja, rent symptommässigt har nog din mer problem som det låter? Min upplevs ju inte som minsta vinglig eller överrörlig, och har inga besvär varken med backar eller avsaktningar.

Vet man inte om problemet och inte är veterinär och står och tittar hur han rör sig märker man det inte. Det är just i vardagliga livet just 'bara' det där att ibland kommer det ett felplacerat steg, där ena fram sätts ut/in nu och då. Normalt så sätter ju hästarna ner sina ben ganska jämnt, om man går rakt fram med dem kan man dra två 'korridorer' längs med höger resp vä sidas ben, och inom den korridoren sätts benen ner. Men min är ibland ute och vevar med ett ben utanför den korridoren. Men det är det enda det märks i vardagen i rörelse, och det märks mest i skritt och när han 'lallar', och minst i trav resp galopp, och mindre under ryttare än i frihet. Så han är tämligen opåverkad i sin vardag. Men tittar man efter det ser man både det och att han kan stå 'off' med benen.

Däremot, vid de neurologiska testerna, då syns det ju att han har problem.

Men hitills så enda gången det gett 'problem' i vardagen var i transporten, men det försvann med mellanvägg. Så enda 'problem' jag övht märkt av i vardagliga livet är vid lastning sen jag började med mellanvägg, dvs han lastas smalt. Ibland kliver han fel med ett ben och hamnar utanför rampen, han måste ju gå när kanten när han går på, och ett litet felsteg och han missar rampen. Det gör ju iofs en hel del friska hästar för de går snett, i hans fall är det inte ett försök att ändra riktning utan det blir lite fel bara. Men han tar ju bara upp benet igen och knallar på.

Så, jag hoppas det dröjer mååååånga år tills en försämring kommer. Jag fick ju stryka planen på både tävla FT och dressyr, men förhoppningsvis ska vi kunna ha hemskt kul i många år ändå =)

Ang hoppning, så vet berättade om en annan hon fått in. När de höjde huvudet på den så den inte såg marken, då kunde den inte gå ALLS. Den trasslade in sig i sina egna ben och stannade. När den fick sänka huvudet till normal nivå och såg marken så trasslade den ut benen och knallade glatt på. Den hade tävlat 1.20 felfritt två dagar innan undersökningen. De kompenserar ENORMT med synen, ser de bara kan de kompensera rejält, inklusive vid hoppning osv. Vet inte om din testades med synen avskärmad? (huvudet högt och/eller täckta ögon? Jag fick se själv, jag hade svårt att acceptera vad vet sa, just för det ju 'inte märks'. Så vet tyckte att 'vänta ska jag gå med honom får du titta'. Gick med honom normalt upp och ner för löpargången och komplett normal häst. Sen höjde hon hans huvud så han inte såg marken, och gick igen. Sen slutade jag ifrågasätta - det blev väldigt tydligt, både att han verkligen har problem med de proprioceptiska reflexerna, och hur mycket de kompenserar med synen).

Men han har aldrig ens snubblat i vardagen, än mindre gått omkull.

Tokosel är selen och e-vitamin. Är inte för lederna eller något, utan ett selen och e-vitamintillskott. Både selen och e-vit spelar roll för de neurologiska funktionerna (och annat såklart). Och både selen och e-vit brist kan faktiskt GE neurologiska symptom, även om det knappast är fallet varken för din eller min.

Ang fram vs bak, så det beror tydligen delvis på var i halskotpelaren problemet sitter (man kan avgränsa en del mha symptomen).

Jag har faktiskt försökt filma min, men det gick ganska kasst både filma och leda själv ;) Finns några korta filmsnuttar på delar av de neurologiska testerna dock. (Benplaceringstest och bakdelskontrollstest)

Senast ändrad:

Jaha, det lät mycket värre när du berättade. Då missförstod jag dig.

Min korsar inte benen, iaf inte vad jag har sett. Jag blev lite intresserad av de här testarna där man "tar bort" synen. Det måste jag testa imorgon innan jag ska rida, bara för att se hur han reagerar.

Varför skulle du inte kunna tävla honom i dressyren?

Sedär, då finns det hopp för min kuse iaf att kunna tävla 120. Vet du hur det gick för den hästen sen? Om dom fortsatte tävla den som vanligt eller hur dom gjorde?

Ja så va det kanske, ET rekomenderade det och sa det skulle va bra för honom.

Okej, var är det värsta stället att ha det på?

Haha kan tänka mig det, finns det igen du kan be filma medan du leder honom? :)

Korsandet är ett av de neurologiska tester som man gör, ett placeringstest som visar hur bra koll hästen har på var den har benen. En neurologiskt opåverkad häst känner av att 'nu står benen fel' och rättar det omedelbart, och går oftast inte ens med på att man ställer benen i kors på dem. Medan en häst med nedsatta proprioceptiska reflexer inte märker av på samma sätt, och endera dröjer med att rätta - eller inte rättar alls och inte märker det förrän den ska börja gå och får problem.

Jag ser ingen vits prova minska synen bara på kul, utan det är ju en del av utredningen, därför jag var nyfiken på om de gjort det med din?

Värst ang om det ger mest symptom fram eller bak? Ingen skillnad rent så enligt min vet.

En dressyrdomare värd namnet blåser av en ataxihäst pga orenhet/ojämnhet, just eftersom den är ataktisk/otaktsmässig.

Sen tror jag inte att man kan generalisera alls, dvs att bara för en häst som har så svåra/milda symptom kan göra det så kan en annan. Utan man får nog se väldigt mycket till individen. Jag kommer inte hoppa min mer än till husbehov/på en nivå han tycker är kul. Och inte tävla honom. För mig är inte tävling så viktigt att jag tycker att det är fairt att tävla honom, jag kommer aldrig veta om ett stopp eller en rivning är av 'normal' anledning, eller för han hade svårt att bedöma/inte kände sig säker på sin bedömning/felbedömde.

Obs, menar det inte som att 'du borde inte tävla din' eller så, utan bara berättar hur jag tänkt kring min. Den veterinären berättade om slutade ägaren att hoppa på de höjderna btw, äg tyckte det var för stor risk även om det gått prima ditintills.

Okej, nej min Vet gjorde aldrig några sådana tester, fråga mig inte varför. Men antagligen för att det var så uppenbart att han hade någon typ av störning.
Nja det är väl inte bara för "skojs skull" utan hade varit intressant att veta om han kompenserar så mycket med synen. Han har haft lite svårt att stå när man verkade/skodde honom bak. Men vet inte riktigt om det berodde på benbitarna då han känns bättre nu efter OP.

Nja, jag menade mest var det "värsta" stället det kan sitta på i halskotpelaren.

Jaha, jo det är sant. Lite synd kanske när man inte kan göra något åt det.

Nej det kan man ju inte, men det finns ju en liten chans till det. Han älskar att hoppa och att visa upp sig, och kan han så ska han få chansen. Men sen får man ju se om han klarar av det, det vet jag inte i nuläget då han inte är riktigt igång. Hoppa kan han iaf och vägrar gör han nästan aldrig. Riva kan han göra men det är mest för att vi kommer fel.

Jo det förtår jag, man ska ju alltid veta om riskerna och sluta innan det händer nåt.

Senast ändrad:

Har alltid haft lite roligt åt det faktum att man använder att korsa benen på dem som test, har haft flera absolut fullt friska hästar neurologiskt som korsar sina ben tex om de blir otåliga i stallgången så jag har lite svårt att tro på det som en testparameter. Samtliga har gjort det som unghästar upp till kanske 5-6 års ålder så jag tror faktiskt att det mer handlar om kroppskontroll som är fullt normalt att den inte är fullt utvecklad hos yngre individer. Har en 5 åring just nu som är riktigt rolig att titta på hon korsar över när hon skrapar tex om det inte går fort nog när hon skall ut eller om hon får stå för länge i stallgången sen blir hon arg för vad fan det är något i vägen så att hon inte kan få tillbaka sitt ben (det andra benet alltså) det roliga är att hennes far gjorde precis samma sak som unghäst och såg precis likadan ut när han stod där som ett fån tror han slutade ungefär i den åldern hon är nu så hon lägger nog också snart av.
Så jag hade inte tagit så allvarligt på om en unghäst korsade benen eller inte direkt rättade korsade ben de kan göra det mest egendomliga saker innan de har ordentlig koll på sin kropp och var de har alla tentaklerna. Samma sak att de ställer sig hur som helst med benen det är det många hästar som gör framförallt de som är väldigt rörliga i sina rörelser har man haft ett par gummihästa så vet man att benen kan peka åt alla håll nästintill bakåt när de står i stallgången utan att man behöver bry sig. Man ska inte dra för stora växlar på något som kan vara helt normalt bara för att det också KAN vara symtom för något annat.

Ja jag har träffat på några hästar med neurologiska störningar som din, och i dessa fall konstaterade man brist på E vitamin.

Alltså nu har jag tittat på din film vad skulle vara avvikande där ? Jag antar att hästen har sina benbitar i haserna här för den vill uppenbart inte vinkla in sina haser ordentligt därav att den breddar bak och blir väldigt rakbent, att den slänger undan bakbenet utåt syns ju klart att det är för att den inte vill vinkla ihop hasen och då tar till denna variant (känner igen gången totalt då jag har en gammal man här hemma som går precis så efter en fraktur där han senare har fått problem med sina haser och därför numera är heltids pensionär och inte längre har några problem med haserna men gången har blivit kvar han rör sig exakt likadant som din har tyvärr ingen film på honom på datorn annars skulle du fått se själv) sen är din ju typiskt unghäst och behöver stärkas upp i ländryggen.
Om du är helt hundra på att haserna är friska och utläkta nu så hade jag travat mkt höga cavaletti med honom för att tvinga honom att börja jobba normalt i sina haser (iom att du säger att han fortfarande går så) skulle bli förvånad om du inte har hela problemet där faktiskt.

Har alltid haft lite roligt åt det faktum att man använder att korsa benen på dem som test, har haft flera absolut fullt friska hästar neurologiskt som korsar sina ben tex om de blir otåliga i stallgången så jag har lite svårt att tro på det som en testparameter.

Fast korsa SJÄLV kan ju många hästar göra. Lillen står gärna 'på linje' med sina bakben när han vilar, ställer en framhov framför/bakom den andra. Men man kan INTE lyfta ett bakben och STÄLLA NER det på linje - då rättar han.

Och det är som jag begriper det just det som är grejen, att man lyfter upp benet och placerar det 'åt hästen' i kors som de ska/bör reagera på genom att självrätta. Även om de kan självmant ställa sig i kors osv. Men de flesta friska (undantag finns ju alltid, är väl därför man gör en rad olika tester och sammanväger resultaten, finns ju mer och mindre 'brydda' hästar rent generellt) går ju inte med på just att en människa 'passivt ställer ner' benen helt fel. Däremot kan man ju plättlätt BE dem att korsa över med frambenen genom egen rörelse.

Däremot håller jag med om att man INTE behöver få panik eller börja oroa sig för man har en unghäst som ställer sig konstigt ibland, eller ibland tar några 'knepiga' steg. Är ju bara att jämföra med människobarn, det tar ett visst tag att uppnå kroppskontroll och koordination, och både individuella skillnader samt att det är olika svårt i olika situationer.

Och en annans kroppskontroll och koordination är ju inte direkt prickfri alla gånger ens nu heller ;P

(Och om man är nojig, och t ex skulle testa ställa benen i kors stup i kvarten, så är jag övertygad om att man kan lära hästen att 'aha, det är det matte vill'. Så är man orolig, låt en veterinär kolla på hästen istället).

Lillen hade jag ju VÄLDIGT svårt att 'gå med på' just att det var ataxi och inte 'bara unghäst..', 'bara tolerant..' osv. Iofs så han ställde glatt full vikt på det korsade benet och stod kvar, men det ÄR en synnerligen cool och obrydd häst. Så det krävdes ju som sagt att jag fick se när veterinären gick med honom när han såg marken och när han INTE gjorde det - plus då att veterinären faktiskt kan det där. Men jag var SVÅR att övertyga om att det var något 'fel' övht på honom - just för det finns så många förklaringar. Och det är garanterat vanligare att förklaringarna är korrekta än att hästen HAR just ataxi. Även om de finns.

finns det igen du kan be filma medan du leder honom? :)

Glömde svara på det ovan.

Jodå, visst finns det det. Men det säger inget av värde egentligen. Filmen skulle inte visa annat än en perfekt normal skritt, där ett enstaka steg här och där skulle avvika. Om man INTE tittar efter det ser man det inte, tittade man efter det skulle man se att 'ja, där kom ett, och där kom ett annat, okej'

Skulle jag höja huvudet och filma skulle man tydligt se en häst som 'letar' efter marken med sina framhovar, och är uppenbart ataxi-sk (vad heter det?), men han går ju tack och lov inte och tittar på himlen och inte backen till vardags, så det visar inte mer än hur mycket han kompenserar med synen.

Jag har ju (inte uppladdade men på datorn) några korta filmsnuttar, tagna mest för att kunna jämföra med i framtiden. Filmen visar 30 steg i skritt, tre av dem är 'avvikande'. Sen har jag en filmsnutt där han inte ser marken, visar också 30 steg i skritt, och där är (jag satt nyss och räknade) 27 steg avvikande. Samma med snutten där han går på snäv cirkel och VB (inner) kliver över/framför HB (ytter). 15 steg, de 5 sista trasslar han till det och det blir kajko.

Men det är i provokationsmoment det syns, i normalfallet får man som sagt titta efter det för att se nåt alls, och även då är det 'här och där' bara, inget kontinuerligt.

Ja den filmen är sen innan OP, så där är benbitarna fortfarande kvar.

Det jag har märkt är ju att han inte har redigt koll på kroppen, väldigt överrörlig. Har lite svårt i nedförsbackar, spec med bakbenen.
Men det kan ju mycket väl va så som du säger att alltihopa hänger ihop med benbitarna. Vad jag vet om honom är att han skulle slaktats pga att de "konstaterade" slinger på honom som 2-åring. Men förrförra ägaren ville ge honom en chans.
Så allt började när han va 2år, och är det inte då benbitarna "börjar komma"?

Så fort han har fått lite bättre kondis så ska jag träna på det du sa om cavalettin. Har vi tur så har du rätt i det du säger. Som sagt så hittade Vet inga så diffusa förändringar på röntgen att de skulle ha någon betydelse.

I nedförbacke skall hästen sänka sig i gumpen och därmed vinkla haserna mer vill de inte göra det utan försöker komma ifrån att vinkla haserna så är det inte konstigt om det blir en egendomlig gång. Just nedförbacke är väldigt avslöjande på bakbensproblem såväl haser som bakknä har de ont i dessa regioner så uppför de sig ofta egendomligt i nedförsbackar. Så det kan helt klart hänga ihop med haserna.
Du kan skritta över höga cavaletti stärker både hasarbetet och ryggen utan att vara ansträngande rent kondismässigt. Just att tvinga honom att vinkla upp sina haser för att han skall inse att det ju faktiskt inte gör ont och det är bra mkt bekvämare att gå så än hans hemmagjorda modell som ju tyvärr sliter mer på honom också. Har din ET hittat några spänningar/låsningar i ländryggen på honom ? Noga att hålla efter det i så fall för den gången är inte snäll mot SI-led/ländrygg iom att han samtidigt är så instabil där. Mkt uppförklättring och mkt gymnastikhoppning där han inte får fara iväg utan i kort kontrollerat tempo med korta avstånd där du lägger honom nära hinderna så att han måste jobba uppåt och inte framåt för att bygga upp honom i styrka i ländryggen. I markarbetet mkt galoppfattningar från kort tempo gärna skritt om han klarar det så att han måste sätta under sig ordentligt och välva ryggen. Fattning galoppera några steg bryt av skritta en bit ny fattning osv jättenyttigt för att bygga upp ryggen utan att det är så slitigt på hästen.

Jaha, det har jag faktiskt inte tänkt på. Men nu när du säger det så verkar det ju väldigt sannolikt att det är så, iaf hoppas jag att det är så :p

När ET var ut sist så hittade hon bara en låsning i sista halskotan, kan den heta C7? Annars var han väldigt fin i både rygg, länd och kors. Men hade tänkt ta ut henne igen nu innan han sätts igång på allvar.

Ska börja testa detta med cavalettin på en gång! Ska då be en av mina kompisar (som har sett honom sen jag fick honom) att kolla lite hur han rör sig. Hur höga ska dom va ungefär? 50cm?
Som sagt så ska jag börja jobba honom, gymnastik hoppning/uppförsbackar/markarbete så fort han fått upp kondisen.
Precis i början innan han började halta så körde vi mycket bakdelsvändningar och sidvärtes rörelser för att få honom att jobba och komma under sig ordentligt med baken, ibland gick det ibland gick det inte. Men nu när vi vet att han inte har ont längre så ska jag försöka pressa honom lite mer. För man har blivit lite försiktigare med att pressa honom imed att man inte kände honom ordentligt och för att han gick som han gick.

I vilken gångart gick din som "sämst"? Min han passade väldigt mycket i skritten innan, nu gör han inte det lika ofta.

Har vi tur nu så är det som du säger, jag hoppas för allt i världen att det är så, då han älskar att jobba och ffa att hoppa:love:

Börja lite försiktigt med lägre så att han förstår att han skall kliva över och inte ta ett skutt sen får man nästan se vad som är lagom höjd för att få honom att vinkla ihop sina haser kan tänka mig att det är ganska individuellt hur uppfinningsrika de är med att använda annan teknik så en på marken som ser om han böjer upp in bakbenet under magen när han kliver över eller om han fular sig och lyfter över det ganska rakt är nog det bästa för att avgöra vilken höjd som blir bäst att jobba med.

Min gamling kör sin rakbenta teknik ganska genomgående speciellt numera när han dessutom börjar bli ganska stelbent (20 år och fick bli helt hagpensionär när jag skadade mig för ca 1½ år sedan, fram till dess reds han i alla fall lite sporadiskt och höll sig mjukare, har haft fullt upp att få igång alla de yngre förmågorna igen så han har fått gå och skrota även om han gärna hade jobbat lite lätt det märks tyvärr är han inte modell lättriden precis så man kan inte slänga upp vem som helst och lalla ut en runda på honom han har inte riktigt förstått att han är 20 och inte 5)

Okej, får nog jobba lite med det för ibland blir han lite väl exalterad :p Men tror han förstår ganska snabbt. Ska se om någon kan filma honom samtidigt, så man själv kan se om han gör några framsteg :)

Hur gammal var din när han fick skadan? Försökte ni jobba bort det eller du hann skada dig innan?
Haha jo en del gamlingar kan vara mer vild än tama :p

Tack för din tips Gylle! :bow::bow::bow:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 576
Senast: Fiorano
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 964
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag provar här, alla tips mottages. Ett fullblod från Polen född 2010, importerades 2016, gick lite 110 i Sverige och hamnade...
Svar
14
· Visningar
5 241
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka