Nervös och tittig arabkorsning.

scientifical

Trådstartare
Har en väldigt nervös och ängslig arabkorsning på foder, som jag gärna skulle vilja börja tävla ordentligt. Det stora, och enda, problemet med henne är att hon är fruktansvärt nervös i nya miljöer, eller vid saker hon inte sett förut, så som dressyrstaket, grindar, bilar etc. om man rider ett dressyrprogram finns det rätt många störningsmoment.

Är det någon som har några som helst råd?:D Hur ska jag försöka vänja henne att lyssna på mig istället för att titta på allt omkring? :idea:

Sv: Nervös och tittig arabkorsning.

Om du har möjlighet kan du ju åka iväg (helst till flera olika ställen) och rida.
Det blir ju träning på nya miljöer och mycket nytt att titta på :eek:

Hur gammal är hästen?
I övrigt tycker jag att en häst som blir fruktansvärt nervös,som du beskriver det,i nya miljöer,inte har vad som krävs för att vara tävlingshäst.Mentalt.
Hur har hästens liv sett ut förut?Tävlat?
Finns ju prova på tävlingar,kan ju va nåt.
Även träna i ridhus om du har ngt nära.
Menar alltså några i grupp.
Om hon blir stressad som du säger tycker jag nog hon ska ha ett lugnare liv.
Mvh,A

har hästen alltid varit så stressad, även i sitt gamla stall?
isåfall visste du kanske vad du gav dig in på....
har du kollat över andra faktorer som kan spela in -hur ser foderstaten ut,kanske kan dra ner på kraftfoder och öka mängden grovfoder istället, ex havre är kanske inte lämpligt eftersom hästen tar upp det i kroppen direkt....

Är det stressigt i hemma miljön för hästen ex mycket folk, barn, ljud, många hästar? eller har hästen möjlighet att ha lugn och ro och vara absolut ifred?

Är du nervös när ni åker iväg på tävlingar? isåfall smittar det av sig på hästen och då får du gå tillbaka till dig själv och lugna dig själv först!

Hon är ju ridskolehäst i grunden, men går inte så värst många lektioner.

Det är mest det att hon helt enkelt är jätte-tittig, och blir stressad av det. Kan man öva bort det eller försöka minska den på något sätt?

Fungerar att rida i "tittiga" miljöer? Kanske ställa ut något i ridhuset eller liknande? :D

Många gånger kan man träna borde det mesta med mycket tålamod och kunskap.
Man utsätter hästen för konstiga saker då och då så hästen lär sig att sakerna inte kommer äta upp den.
Givetvis kräver det att du själv kan läsa av hästen och reagera/agera på rätt sätt när hästen blir rädd/stressad/nervös och att du alltid är lugn - men ändå bestämd.

Sen är det ju så att ju mer man lär känna varandra, desto mer lär sig hästen lita på DIG som människa och kanske kan stänga av sin rädsla lite bara tack vare det.

Dock så finns det ju faktiskt hästar som inte alls kan vänjas in, det beror ju lite på vad för sorts stressighet hästen har.
Det går alltid att minska stressgiheten, men det är ju inte säkert att den någonsin kan bli en tävlingshäst.
Åk på mkt träningstävlingar (ridhus, de flesta brukar känna sig tryggare där) i vinter på bebisnivå och se om hästen lugnar sig. Dock förutsätter det att du själv har bra tävlingsnerver!

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 941
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 591
Senast: Shark
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar