Neo Ice? Och massa andra kylfrågor

the_connemara

Trådstartare
http://www.neo-ice.com/

Vad är det för något? Erfarenheter?

Andra smidiga sätt att kyla hästben på? Tänker både på efter träning/tävling där det är transport hem efteråt som gäller och på hemmaplan när pålle får knalla ut i hagen efteråt.

Tycker många "kylbenskydd" verkar smidiga a la "håller en viss temperatur en viss tid". Hur fungerar egentligen kyllera om man ser till tid/temp?

Och vad är önskvärt för hästbenen? Hur snabbt ska de kylas, ner till vilken temperatur och hur länge ska den temperaturen hållas för optimal kylning?

Nu syftar jag på friska ben utan skador som gått lite hårdare bara.

Tex dessa: http://www.solvini.com/allmant.html Erfarenheter av dem eller liknande material?

Eller dessa: http://www.aerborn.co.uk/HorseHome.htm Hur fungerar de egentligen?

Här är flera: http://www.miasrs.se/produkter.php?k=c Någon som har?

Lera, geler och sprayer är mindre intressant. Finns det någon bevisad effekt ATT de fungerar och HUR de fungerar egentligen?

Sv: Neo Ice? Och massa andra kylfrågor

Jeg anvender Neo Ice og anbefaler det. Det køler effektivt og i flere timer. Det er enkelt at lægge på. Jeg anvender det efter tävling til transporten hjem.

Eneste minus er at bandagerne er uden velcro. De små 'clips' til at lukke med er ikke praktiske. Men ellers er det et rigtig fin produkt.

Jag förstod inte riktigt hur det fungerade, är det en vätskepåse som lindan blöts i och som sedan lindas på benet? Och nästa gång ta man en ny påse vätska? Sätter du transportskydd utan på?

Første gang du bruger bandagerne er de klar til brug fra indpakningen.

Næste gang gør du bandagerne våde med væsken (fra lille pose eller stor beholder).

Jeg opbevarer mine bandager i en lille lufttæt plast beholder. Når jeg skal bruge bandagerne hælder jeg væsken på - lukker låget og venter ca. 2 minutter - og lægger så de våde bandager på hestens ben.

Bandagerne køler, når væsken kommer i forbindelse med luft/ilt. Derfor er det ikke effektivt at lægge transportskydd uden på Neo Ice. Men du kan gøre det vil jeg tro.

Du kan i øvrigt opbevare rene, våde bandager i en lufttæt beholder i lang tid.

Jeg har testet Neo Ice bandage på min egen arm og var positivt overrasket over effekten. Det køler virkelig og mere, end man tror!

Bara tänk på att på tävlingsplats får du endast kyla med vatten numera...:grin:

Ändrades inte det igen?

(nej, jag har inte läst flt TR i år ännu, bara distans TR :angel:)

Orkar inte scanna om TR om det är ändrat men förra året var det iaf så att TÄVLINGEN ska vara avslutad, dvs det räcker inte att just din häst gått i mål efter terrängen utan hela tävlingen´ska vara avslutad för att få använda nåt annat än vatten.

Så om någon annan orkar läsa TR o kommer fram till att detta horribla är ändrat så är jag den första att bocka o buga.

Detta horribla gäller fortfarande, bara vatten/vattenbaserad kylmedel, får användas på tävlingsplats, där normalt transportparkering inräknas... Vad är vitsen med att inte låta folk kyla benen på sina hästar :eek:

Då får man alltså börja laborera med ispåsar i kylbag och hoppas att de håller sig fram tills man är färdig med terrängen... det var definitivt lättare förr när man åkte med hästbuss som hade frys i bodelen :crazy:

Vad händer om man traskar bort ifrån tävlingsplatsen för att ta på kylprodukter?

jag tycker lera är outstanding i kyl egenskaper, men kletet skulle jag helst slippa... :(

Det finns faktiskt kyl-geler som har så högt vatteninnehåll att de är godkända av jordbruksverket, t.ex. Greengard's kylgel se www.greengard.se, och betraktas som vatten och får användas

Jag har försökt hitta detta i TR, är det i FT TR det står?? och vart isf??
har suttit och letat men kan inte hitta ngt??:confused:

*kl*
Gällde kylregeln på tävling även förra året? Isåfall såg jag inte en enda som följde detta. :o

För att de som bestämmer har bestämt det!

:angel:

(Jag vet inte vad motiveringen är, för det bör ju rimligtvis finnas en. Sedan så känns det i längre klasser egentligen inte jätteviktigt, om hästen inte har en tidigare skadehistorik som bör tas i beaktande så behöver väl egentligen ingen häst kylas efter lättare klasser. För det är ju inte så att en ordinär endagars på bra underlag utgör en större skaderisk än en tävling i annan diciplin med två klasser på en dag, om hästen i fråga är i form för det. Jag drar på lite kyllera på framsenorna efter duschen och innan vi ska hem, som sedan får sitta till nästa dag, men jag skulle ju lika gärna kunna skippa det egentligen. Men i medelsvår och uppåt, där förstår jag inte varför man inte kan få kyla med icke-dopingklassade medel efter sista grenen, för desto större uppgiften blir ju mer ökar ju skaderisken, och ofta går ju ritterna på lite halvtaskiga underlag bitvis vilket i kombination med stora hinder utgör en helt annan belastning. Och om vi inte dopar hästen på samma gång, varför kan man då inte bara få göra det som går för att minimera risken för att småskit ska uppstå?)

KL

Hittar inget i TR heller men på ridsports hemsida under Tävling/antidoping/Karenser för vissa preparat står det följande:
Nedkylning med annat än vatten (gäller ej kylleror och -liniment med 0 timmars karenstid), förbjudet under tävlingsdagen (gäller från 1/11 2009)***

Så till exempel Swede Clay bör ju vara okej utifrån den texten då den inte har någon karenstid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka