Nej tack till 'katt'hylla! (halvlångt)

D

Duplica

Nu börjar jag bli tokig på min ena drygt 7månaders kisse. Hon är överallt, och visst är hon ung, men nu har hon börjat ta sig upp på hatthyllan.
Det här började med en förkärlek för vantar som hon besuttit sen hon och hennes bror kom hem till oss som sjuveckors-stackare. Jo jättekul att leka med vantar, och gärna tugga sönder dem. Kom brorsan eller mamma-hund i närheten morrades det hej vilt.

Vi började sent om sider undra hur tusan hon fick tag i de här vantarna. Min sambo är lite slarvig med att plocka undan sina kläder, så jag trodde helt enkelt att han inte lagt upp dem på hatthyllan. Jag märkte dock till slut att hon klättrade upp jackorna och helt enkelt petade ner dem från hyllan.
OK! Då lägger vi vantarna på ÖVERSTA hyllan, för där kan ju knappast nå dem!

Tji fick vi ... Nu har hon alltså börjat klättra upp på hatthyllan, välta ner allt som låg där och allmänt vara en böld nånstans. Vantarna är nu väck, men kommer vi NÅGONSIN kunna ha saker på hatthyllan igen? Vi har ändrat möblemanget, men hon kommer upp där ändå. Hoppar upp på elementet och vidare till hyllan. Sen hoppar hon helt utan vidare rakt ner på golvet när hon legat och känt sig som herren på täppan ett tag.

Någon som har något tips? Jag har mött min överkatt, hon har helt enkelt besegrat mig i alla ronder. Är sista utvägen att montera ner hatthyllan??

Sv: Nej tack till 'katt'hylla! (halvlångt)

Har hon andra hyllor att hoppa på? Ett alternativ kan ju vara att försöka skapa roligare alternativ till hatthylla. Sätt upp speciella katthyllor där ni lägger saker hon får leka med. Hyllor hon kan leva rövare på.

Katthyllor uppskattas mycket här hemma kan jag lova.

De har ett katträd, hon kutar runt på alla ryggstöd som finns, samt hyllorna på mitt datorbord. Hon verkar gilla att vara högt upp, det står en verktygslåda på översta hatthyllan, och det är den hon alltid ligger på. Vi bor i en väldigt liten lägenhet utan sådär värst mycket möjligheter, men jag ska näta in balkongen nu, och då ska hon få en hylla där ute.

Varför får hon inte vara på hatthyllan ???

Min ena katt ligger oftast längst upp på bokhyllan. Hon hoppar via soffan till mina vägghyllor och sen över till bokhyllan. Har t om lagt hennes filt längst upp i bokhyllan eftersom hon gör ingen skada där. Bara att man inte ställer några saker där som hon kan putta ner i golvet.

Fast vad vet jag , jag är känd för att skämma bort mina djur :angel:

Min var precis likadan när hon var i den åldern, hon var helt galen i att klättra upp i hatthyllan, gärna gömma sig i väskor som hängde öppna i hyllan. Några gånger har kompisar kommit tillbaks en stund efter de gått och lämnat tillbaks katten.. :angel:

Har varit himla lugnt ett tag nu, men här om natten va båda mina ute på äventyr och tog sig upp på kylskåpet :eek: och välte ut grejer som stog där uppe. Har fortfarande inte förstått hur de kom upp dit.. Det finns inga bänkar i närheten som de kunde hoppa upp då, men upp kom dom och var himla glada när matte kom in i köket klockan 3 en måndagsnatt för att "gosa" :bump:

Jag ska inskaffa hyllor att skruva fast i garderobsväggen så att dom kan vara där uppe och greja på istället, men då faller dom väl ner och dör istället... :grin:

Det är svårt att konkurrera med en hatthylla, den är högt placerad och har ofta bra överblick över reviret.

Är klätterträdet lika högt? Står det strategiskt placerat "mitt i smeten" eller är det gömt i ett hörn? Katter vill se så stor del av sitt revir som möjligt från sin utkikspost.

Jag har helt enkelt accepterat att mina vill vara högt och centralt, och lägger alla ömtåliga saker i stängda garderober. Min yngsta här hemma är snart 5 år, så det handlar inte direkt om ålder där utan om personlighet.

Tack för alla svar! :bow:

Det handlar ju inte så mycket som att hon faktiskt ÄR på hatthyllan, utan mer om hennes marodör-instinkter. Anledningen till att hon över huvud taget började intressera sig för hyllan, var att alla förbaskade vantar och halsdukar ganska naturligt ligger (låg) där. De är numera oskadliggjorda :crazy: Hon tuggar med andra ord stora hål i vantarna.
Sen fick hon väl en aha-upplevelse när hon väl kom dit. Trädet står i vardagsrummet, det är bra överblick men hon och brorsan slåss om översta platån.

(Just nu ligger Ariel (snart omdöpt till Ursula) på mina axlar - hennes favoritviloplats - och ser oskyldig ut. Det är hon inte, för hon har nyss tuggat sönder båda mina blågula rosetter som jag vunnit på hästar som nu är döda :cry: )

Jag ska funderar på lösningar, lägenheten är ju så liten och smäller man in mer saker så blir det nog svårt att röra sig. Jag ska göra en inventering och se vad jag kan åstadkomma av alla bra tips jag fått här :idea:

Sån är min med, dessvärre. Enda tillfället hon låter saker vara ifred är när hon är upptagen med att ha ungar och eftersom hon numera är pensionär finns det fullt med tid till hyss. Här är det stängda plastlådor som gäller, men knäppta lock så (o)djuret inte bara tycker det är ännu roligare att först leta upp sitt byte och sen döda det.

Jag försöker sysselsätta henne mycket med hjärnan. Typiska pysselleksaker för hundar, råa köttiga ben att gnaga på, lite klickerträning. En trött katt är en snäll katt, och har man en högaktiv och intelligent katt får man tänka sig lite mer att den är som en hund att ta hand om.

Mina tre andra är också högaktiva, men lite lagom dumma så att apport och "plocka fram godiset under burken" duger utmärkt för att hålla dem sysselsatta en stund.

Ja, det får bli kattlekar .. Så fort jag gett dem någon form av leksak så har hunden käkat upp den .. :mad: Ariel (Ursula) diar dessutom fortfarande och jag har ingen aning om hur jag ska få bukt med det heller. Som sagt, hon slår mig i alla ronder... :(
Det är först nu jag inser hur lite vi fick lära oss om katter på djurvårdutbildningen i gymnasiet.

Min ena katt ligger oftast längst upp på bokhyllan. Hon hoppar via soffan till mina vägghyllor och sen över till bokhyllan. Har t om lagt hennes filt längst upp i bokhyllan eftersom hon gör ingen skada där. Bara att man inte ställer några saker där som hon kan putta ner i golvet.

Ah, så ska jag med göra! Tack för tipset.
Min ena katt älskar att vara uppe på ett skåp vi har, där är ju inget ovanpå så ska nog lägga en filt där till honom :)

En trött katt är en snäll katt, och har man en högaktiv och intelligent katt får man tänka sig lite mer att den är som en hund att ta hand om.

Mina tre andra är också högaktiva, men lite lagom dumma så att apport och "plocka fram godiset under burken" duger utmärkt för att hålla dem sysselsatta en stund.

Precis så är min ena katt, många som kommer och hälsar på oss undrar om inte katten själv tror att han är hund också... (han leker ofta med grannens cavalier spaniel också för den delen :p)
Han är otroooligt aktiv, vissa dagar om han inte vairt ute eller man man inte lekt tillräckligt med honom är han en liten :devil:....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka