Nej nu jävlar..!

cactuspower

Trådstartare
Nu är jag förbannad! Är skötare på en häst som ridskolan
har på prov i en månad framöver. Bilder finns på henne
här: http://community.webshots.com/user/cactuspower
under "La Creme". Hon är nermätt till maxad d-ponny, 148
cm alltså men vi är ganska övertygade om att hon säkert
är 152-153 cm i alla fall.

Men hur som helst, idag hade de styrelsemöte och nu tänker
de jävlarna sänka fodret på henne. Nu får hon 8-9 kg hö
om dagen. Hon har även fått ca 1½ kg korn och ½ kg havre
om dagen, uppdelat + ca 1½ liter betfor (uppblött då!)

Men nu så tänker de sänka fodret till 1kg korn om dagen
och 6 kg hö + betforen.. va fan tänker folket med egentligen? :mad: :mad: :mad:


Det skulle ju inte göra någonting om hon GICK UPP ytterliggare i vikt och musklade på sig också då. Men hur ska hon kunna bygga muskler nu har de tänkt, när hon inte
får tillräckligt med foder?


De ska göra detta pga. de tycker hon får för mkt mat nu,
för att hon har för mkt energi.. och för att hon inte funkat
på lektionerna. Men de vill köpa henne för de i styrelsen
tycker hon är en bra häst och dessutom rel. billig. Usch
och fy säger ja bara..

Det blir sista terminen jag har någonting med den ridskolan
att göra.. Nu ska börjas på en seriösa ridskola, där hästarna åtminstone får mat, grupperna är jämnare (nivån
i grupperna), och fler stor hästar.


:mad: :mad: :mad:
 
Har STYRELSEN bestämt om foderstaten? Suck... Är det inte enklare om man har utbildad personal som man överlåter fodringarna åt?
Styrelsen skall ägna sig åt styrelsearbete - t.ex. anställa bra och utbildad personal som man kan överlåta sådant åt. Hur får man annars en långsiktigt fungerande verksamhet? Man kan ha en bra styrelse ena året, nästa år kan det sitta personer på förtroendeposter som har kompetens inom andra områden men som borde lämna vissa bitar åt andra.

Jag tycker du gör rätt i att se dig om efter en ridskola med mer strukturerad verksamhet.
 
Japp så är det.. Men styrelsen har ju "övertaget" när det
gäller verksamheten.. Men samtliga i styrelsen har ju alla
hästar och verkar tro de vet bäst. Vi har en sk. hästansvarige på ridskolan, men hon instämmer helt o fullt
i styrelsens tyckande. Det är hon som ska ta största lasset
när det gäller foderstaterna o inköp av prylar till kusarna.
Men vi har ju liksom inte ens en riktig ridskolechef på
ridskolan. Det är en massa folk som har olika lektioner på
ridskolan o ridlekis.

Men den senaste tiden har klubben gått mig på nerverna alltså.. :mad: Har hjälpt till och har alltid försökt se
till att de har haft ett gott omdöme utåt. Skrev bl.a. ett
omdöme på www.cint.se, om att jag tyckte ridskolan va bra
m.m. Har ju tyckt det förut, men nu verkar saker o ting
bara spåra ut ju.. Ska prata med tränaren som har lektioner
här. Hon kanske kan få in lite vett i skallen på dem, eftersom de inte verkar kunna tänka själva. :mad:
 
Man kan ju försöka lägga fram ett förslag på hur man tycker att en bra verksamhet skall bedrivas. Det bästa för verksamheten är ju att försöka säkra ett arbetssätt unde de perioder då man har en bra och fungerande styrelse så att det fungerar även år då man har en styrelse som är mindre bra på det konkret "hästiga".

De olika ansvarsområdena bör fördelas mellan styrelse och personal. Under personal tycker jag definitivt att saker som utfodring, lektionsplanering, hästvård etc. bör ligga. Styrelsen kan t.ex. stå för de ekonomiska ramarna och därigenom inverka på dessa verksamhetsområden.

Föreslå att man tittar på hur andra bra ridskolor fungerar.
 
Ok, ska försöka lägga fram förslag och prata med en utav
instruktörerna, som jag vet i af har vett i skallen när
det beträffar fodret. Och även tränaren som brukar komma
hit och träna, hon har i af sunt förnuft!
 
Japp. Hon går i grushage. Växer några strån vid åkanten, så
hon har lite och pilla med. Men det är inte mer än så.

Finns två gräshagar också, men hon går inte där. Där går
två andra hästar i resp. hage.

Om hon blir kvar är inte bete aktuellt förens vecka 25-26
när ridskolan slutat.
 
Så dumt. Säger som de anra, det borde väl vara kunnig personal som gör foderstater inte en styrelse.

Och så en liten undran - korn skall väl aldrig vara den större givan av kraftfodret?
 
Nu har de sänkt givan. Hon får nu 7 kg hö och 800 g korn om dagen + ca 1½ betfor (uppblött), mineraler och salt.


Suck jag förstår inte att folk aldrig lär sig. Alla i styrelsen har alla egen/egna hästar och ordförande sysslar med avelsverksamhet. Ändå förstår jag inte hur folk kan va så korkade?


Och alla som ridit henne hittills har tyckt att hon varit lite "knepig" att rida. På lektion har hon inte alls fungerat. Och det är just därför som styrelsen sänker fodret på henne. För att hon ska bli "slöare" och för att hon inte ska "orka bråka", för att de bestämt vill att hon ska passa på ridskolan eftersom att hon ändå är skapligt utb. (ca LA-nivå i dressyr, hoppar väl 1 m) och för att hon är billig.. :crazy:
 
Hamnde på denna tråd av en slump. Det är möjligt att den ridskola du är på inte är helt seriös men... en D-ponny på 7 kg hö, knappt 1 kg korn och betfor kan väl knappast anses som undernärd. Såvida inte höet har mycket dåligt värde. Vet du om ridskolan har analys på grovfodret? Gör personalen induviduella foderstater? Antal kilo visar inte hur mycket protein, energi m.m. hästen får. :confused:
 
Men det underliga är ju varför de ska sänka fodret nu för? Hon behöver MER hull och MUSKLER och är det då lämpligt att SÄNKA foderstaten? De minskar ju fodret för att hästen ska bli "lugnare" och "fungera" på lektion ? Det är rätt uppenbart att hon ska göra det, och verkar inte kunna acceptera att hon faktiskt inte passar ?

Jag har själv fäst mig vid henne och gillar henne skarpt. Hon är trevlig gillar att arbeta, är super ambitiös och jätte nöjd när hon fått arbeta. Är spänd i början, och Väldigt uppmärksam och känslig för hjälperna, men slappnar sedan av om man själv är avslappnad och ger henne stöd, vilket hon behöver rätt så mycket nu spec. i början av ridpassen.

Jag menar, de som brukar sitta och rida till hästarna på helgerna, ett gäng tjejer i min egen ålder ca 15-18 år och som ridit i flera år, tävlat, tränar regelb. för MSV dressyrdomare och anses vara goda ryttare har svårt att rida henne och samtliga kan konstatera att hon Inte är någon ridskolehäst. Ändå envisas styrelsen med att de vill ha henne på lektionshäst och tar till alla metoder, för att hon ska fungera ?

I går skulle en vuxen, som anses rel. ridkunnig sätta sig upp och rida henne. Gick tydligen inget vidare, så ridläraren satte sig upp också. Det slutade med att de gick in med hästen i stallet innan lektionen var slut pga. de tyckte det gick dåligt försåväl elev och ridlärare.

Är det inte uppenbart och att man måste inse det faktum att hästen inte passar?

Och i tisdags vart det också krångel på lektion när hon skulle gå. Styrelsen sitter uppe på läktaren och har möte.
Senare på kvällen när ordf. och hästansvarige sitter i klubbstuga och pratar, och jag pratar med dem om hästen så envisas ordf. med att hon fungerar säkert bättre på bett, för hon hävdade bestämt att hästen hade gått på hackamore under lektionen, vilket hon inte alls gjorde. Hon gick på tvådelat bett och det svär jag på. Flera andra med mig kan intyga detta, men ordf. ger inte med sig utan hävdar bestämt att hästen gått på hackamore under lektionen och att det blir säkert när hästen väl skulle gå på bett ?


Jag förstår inte liksom. Varför kan de aldrig inse faktum att hästen aldrig kommer kunna fungera på lektion? Hoppas för såväl hästens skull, som är vädligt känslig, att hon inte köps in till verksamheten, och även för elvernas skull
speciellt de mer oerfarna, att hon inte inte inte köps in till verksamheten...
 
tycker att hon ser ut att vara lite spinkik på korten, faktiskt.
även om i regel hästar på ridskola ser ut så där, pågrundav att dom har en miljö som kan vara lite stressande för dom.
Min såg ju ut så där om magen när jag köpte henne, å hon gick ju upp till den vikten hon ska ha ganska fort då.
på vilket sätt är det som hon inte funkar på lektioner enligt dom då?
 
Hon stressar som bara den. Men nu skall en av de som var med vid provridningen av henne ringa upp ordf. som förövrigt är hästköpsansvarig, och tala om att det inte är någon häst för ridskolan.

Äntligen! Efter att 9 st ryttare ridit henne och samtliga, både ridlärare, privatryttare och elever har alla kommit fram till att hon inte passar i verksamheten..
 
Låter som en ni gör en bra insatts att se till att denna häst inte fortsätter som ridskolehäst. Som sagt - det krävs en viss typ av häst för ridskoleverksamhet - denna hästen tillhör uppenbarligen inte den typen. Alla skulle bli gladare av att hästen såldes till en lämplig privatperson. Hela resonemanget om att ge hästen mindre foder för att "få ner den" är helt befängt. Vet ju inte bakgrunden till varför hästen köptes in eller varför det är ett motstånd från styrelsen att sälja den...men kan det vara så att de köpt den dyrt för att den hade vissa meriter men kan inte sälja den utan förlust eftersom den nu visat att den inte fungerar med vem som helst? Hur som helst låter det som att HÄSTEN skulle må bättre av att säljas till en bra person som kan förstå denna häst. Lycka till! :)
 
stressar gör hon ju inte för att hon får för mycket foder, får hon för mycket foder så brukar hästen fjanta sig å låtsas vara räd för saker och ibland helt oviligt till att jobba. en häst som stressar behöver bara få tid på sig att lugna ner sig utan att någon sitter och gör så att den stressar änu mer utan man måste ju låta den få lunga ner sig ju...
 
Hm, hon var med på "min" lektion, jag rider för Linda. Hon som skulle rida la creme var så nöjd med hur hon var i stallet men när vi kom ut på ridbanan kunde hon inte slappna av alls. Linda satte upp men inte heller hon kunde få henne att slappna av. Hon borde kunna få det bättre någon annan stans.

Jo, vi var också kritiska till foderstaten :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 270
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 940
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 065
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp