Yrja

Trådstartare
En väns kattungar har alla (5 st tror jag) en utbuktning/knöl på magen. Den är ganska stor, kanske som en tia runtom och ca 5-10 mm hög - har inte mätt men det känns ungefär så. Inget skorv, pälsklädda som resten av magen...

Vad kan det vara? Hennes andra hona fick ungar strax före och hennes har aldrig haft några knölar. Inte tidigare kullar heller.

Mamman till den kullen som har såna här "navlar" har inte fått ngn kull tidigare. Ungarna är nu kanske ca 14 veckor, alla har en "navel" - dock inte mamman.

Någon som vet? Blev mest nyfiken på vad det kunde bero på. De verkar inte lida av det.

Sv: Navel?

Navelbråck är ärftligt, har pappan det? Annars har jag hört att dom kan få det om man är hårdhänt när man navlar av, om man drar i navelsträngen. Sanningshalten i det är jag själv osäker på, nån annan kanske vet bättre. Men mamma katt kanske var lite fumlig i det läget?

Navelbråck i sig är ofta inga problem, man kan ta bort det på honor när man kastrerar och vid en liknand eoperation på hanar. Är bråcket stort måste det åtgärdas så inga inre delar ramlar ner i bråcket då kan det bli både smärtsamt och farligt. Och så är det väl rätt självklart att man inte avlar vidare på varken mamma, pappa eller ungar.

Det behöver inte vara navelbråck, de kan lika gärna vara "putnavlar" och de går ner sig med åldern. Veterinären kan bedöma vad det handlar om när det är dags för vaccination.

Okej, pappan har inte navelbråck tror jag och är även far till den andra kullen som har en annan mamma. Han har fått ett antal kullar med den honan vars ungar inte har "navlar" och inga utav dessa kullar har haft detta.

Då blir det till att visa det för veterinär då. :)

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 062
Senast: Emine
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 817
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har en hona (Birma)här hemma som är parad för ca 5 veckor sen. Hon visar alla dom vanliga tecken på att vara dräktig. Hon har fått...
Svar
6
· Visningar
8 062
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama